Sist oppdatert: 16.05.2008 04:53

Hedalen stavkirke – et fyrtårn for bygda

OLE BJARNE STRØMMEN - SØR-VALDRES UTVIKLING
  Hedalen har flere ”produkter” som er unike og som burde vært utnyttet bedre i en kommersiell sammenheng til beste for bygda.
  • Vassfaret

  • Turmulighetene på fjellet

  • Bautahaugen

  • Løypene i Hedalsfjella

  • Bygda har hotell og hytter

  • Vassfaropplevelser

  • Hedalen.no

Samarbeid og det å selge hverandre er nok en forutsetning for å lykkes med turisme. Et godt eksempel er turene som Vassfaropplevelser har drevet med de siste årene. Hadde andre også vært med på å selge dette, kunne det blir mye større aktivitet med påfølgende ringvirkninger for flere aktører. Når aktiviteten blir stor nok, blir den også lettere å markedsføre.

Hedalen markedsforum kan være det organ som skaper den nødvendige samhandling og koordinering som skal til for å gjøre bygda mer kjent i en turistmessig sammenheng.

Valdres Destinasjon markedsfører Hedalen stavkirke og Bautahaugen, men jeg føler at flere av de andre unike produktene er for dårlig tilrettelagt så langt.

Noen ildsjeler er i gang med tilrettelegging av noen turstier i Vassfaret. Det er også planer om noen informasjonstavler på utvalgte steder.

Skiløypene har fått en vesentlig bedre tilrettelegging de siste årene, noe som helt sikkert har ført til større bruk, og flere hytter i fjellet har blir brukt mer. Produktutvikling og tilrettelegging tar tid, men det er viktig å bygge stein på stein og starte en konstruktiv samhandling med markedsføring av produktene og bygda.

Det er ikke mange bygder som er så heldige å ha slike naturgitte forutsetninger. Tenk på hvilke grunnsteiner Mikkjel og Edvard har lagt ned i å markedsføre og gjøre Hedalen kjent. Benytt mulighetene, jobb målrettet – så kommer resultatene.