Hedalen
har flere ”produkter” som er unike og som burde vært utnyttet bedre i en
kommersiell sammenheng til beste for bygda.
Samarbeid og det å selge hverandre er nok
en forutsetning for å lykkes med turisme. Et godt eksempel er turene som
Vassfaropplevelser har drevet med de siste årene. Hadde andre også vært med
på å selge dette, kunne det blir mye større aktivitet med påfølgende
ringvirkninger for flere aktører. Når aktiviteten blir stor nok, blir den
også lettere å markedsføre.
Hedalen markedsforum kan være det organ som
skaper den nødvendige samhandling og koordinering som skal til for å gjøre
bygda mer kjent i en turistmessig sammenheng.
Valdres Destinasjon markedsfører Hedalen
stavkirke og Bautahaugen, men jeg føler at flere av de andre unike
produktene er for dårlig tilrettelagt så langt.
Noen ildsjeler er i gang med tilrettelegging
av noen turstier i Vassfaret. Det er også planer om noen informasjonstavler
på utvalgte steder.
Skiløypene har fått en vesentlig bedre
tilrettelegging de siste årene, noe som helt sikkert har ført til større
bruk, og flere hytter i fjellet har blir brukt mer. Produktutvikling og
tilrettelegging tar tid, men det er viktig å bygge stein på stein og starte
en konstruktiv samhandling med markedsføring av produktene og bygda.
Det er ikke mange bygder som er så heldige å
ha slike naturgitte forutsetninger. Tenk på hvilke grunnsteiner Mikkjel og
Edvard har lagt ned i å markedsføre og gjøre Hedalen kjent. Benytt
mulighetene, jobb målrettet – så kommer resultatene. |