Bil
og miljø
Noen tanker rundt miljøvern og bil
OLAV KRISTIAN HUSEBY
Ved besøk på høstens bilutstilling på Lillestrøm
observerte de fleste besøkende at alle utstillerne hadde sine
”miljøvennlige biler”. I det siste har en norsk bilimportør etter en
rettsavgjørelse sluttet å reklamere for sine miljøvennlige biler, så vi
kan heller kalle dem lavutslippsbiler.
Bilen har fått skylden for store deler av
miljøforurensingene, og kanskje med rette, men mange andre
menneskeskapte aktiviteter teller også i dette miljøregnestykket.
Holder vi oss til veitransport, er det der mye vi
kan gjøre. Vi så mange løsninger på lavutslippsbiler på Bil07. De med
minst lokalt utslipp, er el-bilene. De forurenser med også med ufornybar
energi, om strømmen kommer fra kull eller oljekraftverk.
De neste på stigen er Hybrid-bilene. Både Honda og
Toyota viste frem sine modeller av henholdsvis Civic og Prius. Dette er
biler som både går på strøm og bensin og de utnytter bremseenergien og
nedoverbakker til å lade opp batteriene til neste behov for krefter.
Civic og Prius har ingen plugg-inn funksjon som gjør at du kan lade opp
batteriene hjemme. De er også avhengig av bensin for å kunne fungere.
Siste trinn for lavutslippsbiler er biler som VW
Blue Motion og mange andre med moderne motorteknologi, som gir god
utnyttelse av drivstoffet.
Hva kan så vi vanlige bilbrukere gjøre med dette, om
vi ikke vil kjøpe eller har råd til å kjøpe ny bil? Punkt en, er å bruke
minst mulig drivstoff. Sørg for at den bilen du har, er i best mulig
stand. En feiljustert bil går dårlig, forurenser unødig mye og bruker
mye drivstoff du ikke får noe glede av.
Lufttrykk i dekkene er viktig. For lavt trykk gir høy rullemotstand og
dermed høyere forbruk. Bilen blir dessuten bedre å kjøre med riktig
lufttrykk. Lastestativ og skiboks som sitter på taket, uten at de er i
bruk, gir økt luftmotstand og høyere forbruk.
Elektrisk utstyr som varmetråder, varmeseter og
lysutstyr som ikke er til nytte, bør også slås av.
Dette er grep vi kan gjøre, uten at det går ut over
komfort og gleden ved å kjøre bil. Vil en spare mer, har mange av oss
mye å hente ved å legge om kjørestilen. En lettere gassfot gir mindre
forbruk og dermed mindre utslipp.
Så langt har vi kun spart penger uten å bruke noen
midler på annet enn vedlikehold. Myndighetene vil ha oss til å kjøpe mer
miljøriktige biler, men hvem skal betale? Dagens regjering straffer de
som de mener ikke handler miljøriktig bil. OK, men hvorfor ikke heller
premiere de som kjøper de reneste bilene? Privatbilistene som kjører
mest, er ofte ikke de med best råd, men kanskje mange som ikke har noen
mulighet for valg av transportmiddel, som barnefamilier og folk bosatt i
distriktene. Det er snart på tide at myndighetene tar ansvar og sørger
for at også disse kan få gleden av en ny bil.
Hvis bilprisene faller og alle kan kjøpe ny bil,
blir det da noe bedre da? Vi sitter da med en haug med biler ingen vil
ha, og bruker samtidig mye energi på å produsere nye. Det brukes mindre
energi på å produsere en elektrisk bil hos Th!nk, enn en vanlig småbil
av hvilket som helst annet merke. Allikevel forbrukes det store mengder
kraft til produksjon av et kjøretøy. Det beste grepet vi kan ta, for å
få til et miljøvennlig bilhold, er derfor å sørge for at vi har en bil
av best mulig kvalitet.
Har vi samtidig en bil som bruker lite drivstoff,
vil vi da i miljøsammenheng ha en vinner. Dette gjelder selvfølgelig
også andre typer varer som elektriske artikler og møbler. I USA, ble det
av CNW Marketing Resource, i fjor foretatt en undersøkelse, som viste at
den bilmodellen som koster samfunnet minst forurensning, er en liten
modell som kalles Scion XP, som blir laget av Toyota.
Av de modellene som vi kan kjøpe i Europa, kommer
Jeep Wrangler best ut. Den har blitt produsert i mange år med kun små
forandringer, og med enkel teknikk krever den lite energi til
produksjonen. Den er solid og holder lenge, og motoren bruker ikke mye
bensin i forhold til den last den ofte fraktet med seg. I denne
undersøkelsen påstås det, at biler som Range Rover og Hummer H3 også er
mer miljøvennlige enn Prius og Civic hybridbiler. Dette er fordi
sistnevnte har lettmetaller, som krever stort forbruk av energi i
produksjonen. De har også elektromotorer, elektronikk og batterier som
også er vanskelig å gjenvinne. Denne undersøkelsen har vakt mye strid,
og blant annet Bellona har satt spørsmål ved at partikkelutslipp og Nox
ikke er med i undersøkelsen. Med er derimot faktorer som antall ganger
en produksjonsarbeider må kjøre frem og tilbake til jobb, for å
produsere bilen.
Toyota har også satt store spørsmålstegn ved denne
undersøkelsen. De har jo nettopp sett på dette med energiforbruk under
produksjon, som en av fordelene med sine Hybridbiler. Uansett viser en
slik undersøkelse at ingen ting er sort hvitt og at miljøspekteret ved
transport har mange sider.
Til slutt i disse tankene om bil og miljø, vil jeg
oppfordre alle til å gjøre det som er best, når det gjelder å spare vårt
miljø for unødvendig utslipp. Kjør mindre og bruk beina. Det blir helt
sikkert en vinn – vinn situasjon.
USA Van. Gjenbruk av gammel firmabil sparer miljøet for utslipp ved
produksjon av ny varebil.
Chevy 57. Gammel familiebil. God som ny, og miljøet er spart for avfall
og forbruk av energi ved produksjon av ny bil.
Honda Civic Hybrid
Th!nk City. Ny
utgave, av denne norskproduserte el.bilen.
Nissan
Maxim er fremtidens el.bil for ungdommen.
Jeep Wrangler
vant amerikansk miljøtest.
Smart Fortwo er meget miljøvennlig, men har du stor familie, og trenger
to, da blir regnestykket et annet. |