God kontakt..
LARS KRISTIAN GRØV
Et
inspirerende samspill mellom lærer og barn betyr mye for barnas
akademiske og sosiale utvikling. Pedagogisk utdannelse og lærerplaner er
også viktige faktorer, men kommer i annen rekke.
Min kunnskap om
livets realitet har blitt satt på prøve mange ganger de to-tre siste
åra, - av en 5-åring.. Og ikke nok med det, nå begynner minstemann på 2
½ også – ”hjelpesmeg” som de selv sier.
Det er utrolig hvor
nysgjerrige våre minste landsmenn er. Og bra er det – både for dem
selv, for samfunnet, og også for meg som pappa. Jeg for min del får
anledning til å brife med mine kunnskaper. ”Du kan jo alt du, pappa” –
Vel, jeg må vel innrømme at det er så langt unna sannheten som en kan
komme. Og egentlig er jeg veldig glad for det – at jeg ikke kan alt
altså. Det må være forferdelig kjedelig når en kan alt….
Barn lærer fort –
veldig fort. De spør og graver, undersøker på egenhånd og ikke minst; de
tar etter andre barn og voksne som de ser opp til. Det er, ganske nylig,
gjort en undersøkelse i USA hvor
man har målt effekten av kvaliteten på tilbudet til fire-åringer i
såkalte pre-kindergarten – med vekt på barnas utvikling av akademiske,
språklige og sosiale ferdigheter. I undersøkelsen deltok det 2439 barn –
fordelt på 671 amerikanske pre-kindergartens.
Resultatene fra
studien viser at den viktigste faktoren for barns verbale og skriftlige
språkutvikling er forholdet mellom lærer og barn. En god interaksjon
fører til en god utvikling av akademiske og språklige ferdigheter.
Lærerens evne til å gi gode instrukser gjør det samme.
Videre viser
resultatene at gode emosjonelle relasjoner mellom lærer og barn er
positivt for barnas utvikling av sosial kompetanse og for forebygging av
problematferd.
Jeg ser at mine
barn lærer utrolig mye i barnehagen de går i til daglig. Jeg ser også at
de setter stor pris på de som jobber der – de vet at de bryr seg. Barna
føler seg trygge og komfortable med personalet. Jeg merker fort at de
blir noe mer utrygge når det er overvekt av vikarer/ukjente. Jeg må si
jeg er imponert over jobben som legges ned i de mangfoldige barnehager
(og skoler) rundt om i landet. Hver dag – hver time – hvert minutt av
sin arbeidsdag jobber de med det mest verdifulle vi har – barna våre.
Jeg forsøker å
svare så godt jeg kan når jeg blir stilt opp til veggen av disse
nysgjerrige småtrollene. Jeg anser det egentlig som en anerkjennelse at
jeg blir spurt på nytt og på nytt – selv om jeg kanskje ikke kan komme
med det rette svaret på strak hånd. Det mest lærerike for meg kan
faktisk være å stille det samme spørsmålet tilbake. Da tenker de fort –
svaret kommer kanskje like fort – og sammen finner vi som regel ut av
det meste…
Husk at barn trenger
ikke perfekte foreldre/lærere. De trenger omsorgsfulle foreldre/lærere
som involverer seg! |