Sist oppdatert:
04.11.2008 19:31 |
Sagn
og sannhet og litt om arkiv i Hedalen
JAHN BØRE
JAHNSEN
Det er trivelig å
besøke Hedalen. Her er hyggelige folk og mange spennende steder, som
Vassfaret, Vatneberget, Bautahaugen Samlinger, Ildjarntunet, Hedalen
stavkirke og Pilegrimsvegen.
Med fare for å bli
kjeppjaget neste gang jeg viser meg i Hedalen, tillater jeg meg likevel
å sette spørsmålstegn ved noen sagn eller myter i Hedalen. Som
historiker må jeg holde meg til fakta, det vil si historiske kilder som
kan etterprøves. At far og bestefar (eller bestemor for den saks skyld)
har fortalt at slik var det, betyr ikke at det er sant. Husker dere
hviskeleken fra skoletiden? En beskjed skulle hviskes fra første elev på
veggrekka gjennom hele klassen til første elev på vindusrekka. Det ble
selvsagt noe helt annet som kom fram til slutt enn det var ved
begynnelsen. Slik er det også med muntlige kilder. Jo lenger tilbake det
skal ha skjedd det som muntlige kilder forteller om, jo mindre
sannsynlig er det at det virkelig har skjedd. Kanskje to eller tre
personer i rekka sier at kanskje var det slik, men nestemann har
misforstått litt og sier at det var slik. Og så husker vi noe og glemmer
noe. Og føyer til for å gjøre historien mer spennende.
Var
Hedalen folketom etter Svartedauden? Ikke i følge flere historikere, som
mener at gardene Grøv og Berg var i bruk hele tiden. Er det sannsynlig
at Hedalen kirke lå nedgrodd i tett skog slik flere nyere tegninger
viser? Det er lite sannsynlig, selv med klimaendringer som tidvis førte
med seg varmere sommere. Det tar lang tid for trær å bli så høge at de
kan ha skjult kirken helt. Og ville ikke kirken da også ha råtnet ned?
Kan en bjørn virkelig ha funnet seg hi inne ved alteret? Lite trolig.
Stammer det bjørneskinnet som enda i dag er i kirken virkelig fra
bjørnen under alteret? Med vitenskapelige metoder lar det seg sikkert
gjøre å finne ut hvor gammelt skinnet er. Prøv det da vel. Eller er noen
redde for at da blir hele historien om bjørneskinnet ødelagt? Kanskje er
bjørneskinnet langt yngre enn antatt? Kanskje var det bare en gave fra
en bjørnejeger, som ville gi skinnet som gulvteppe for presten i kirken?
For kirkene var jo ikke oppvarmet i gammel tid.
Når dette er sagt, så
liker jeg hele historien og forteller den gjerne. Som et sagn, som en
myte. Ikke som sannhet.
Det mangler visst en
bit av portalen rundt inngangsdøra i kirken. Det sies at denne trebiten
befinner seg i Amerika. Hva er bakgrunnen for denne historien?
Kongevegen gjennom
Sør-Aurdal ble merket opp for mange år siden. Deler av den brukes også
som Pilegrimsvegen. Hvem tar seg av merkingen av Kongevegen, for den er
dårlig. Bare der hvor Pilegrimsvegen og Kongevegen faller sammen, er det
godt merket. Men hvilken konge har gitt navn til vegen? Kong Sverre,
sies det. Men når reiste kong Sverre her, og hvor er beviset for at
dette er sant? Stort sett har vi i sagatiden bare Snorre Sturlasons
Kongesagaer å holde oss til, og Snorre diktet like mye som han var
historiker. Så han skal vi helst ikke stole for mye på. Hvis da ikke det
han forteller støttes av andre og uavhengige kilder. Lenger nord i
Valdres har vi også Kongeveger, men det er 1700-talls veger, anlagt på
kongelig befaling, og det er noe helt annet. Kongevegen gjennom
Sør-Aurdal ble også brukt av presten mellom Reinli og Hedalen, og den
ble brukt av reisende som skulle til ”byen”, da tenker vi helst på
Branes eller Drammen. Kanskje ville Prestevegen eller Byvegen være et
bedre navn?
Likevel, la oss holde
på Kongevegen, men være klar over at vi ikke har noe bevis for at her
har en konge reist.
Hvordan skal vi så ta
vare på den virkelige historien? Ved å levere inn gamle skrifter og
dokumenter og protokoller til sikker oppbevaring. Ikke på kistebunnen
eller i skrivebordskuffen. Nå har Bautahaugen Samlinger fått et
brannsikkert rom der slikt historisk materiale kan oppbevares trygt.
Bautahaugen er en del av Valdresmusea og arkivrommet der er en del av
Opplandsarkivet i Valdres. I fjor ble det ordnet og registrert 18
arkiver på Bautahaugen. Her er mye flott historisk materiale fra
personer, foreninger og bedrifter. Vi pleier å si at ”den beste måten er
forening blir glemt på, er at siste formann beholder alt”. For da kommer
arvingene i tidens fylde og kanskje kaster de gamle og viktige papirer
og bøker på fyllinga eller på bålet. Har du gammelt viktig
lokalhistorisk materiale, lever det til Bautahaugen. Ta vare på
bygdehistorien. Og med virkelige historiske kilder kan vi kanskje avlive
enkelte seiglivede myter eller sagn.
Med hilsen
Jahn Børe Jahnsen
(fra langt nord i Valdres) |