Rundt 100 frammøtte på
orienteringsmøte sist onsdag sier at mulige framtidige løsninger for skolen
i Sør-Aurdal har begynt å engasjere folk. Mange benyttet møtet til å komme
med innspill, mulige løsninger og meninger om arbeidet gruppa har utført til
nå.
Arvid Berg, leder for
gruppa, ønsket velkommen til møte og ga en kort oppsummering av arbeidet så
langt.
”Oppvekstgruppa” har fått
mandat fra kommunestyre om å utrede mulige løsninger for å spare 4,5 mill
per år innen skole, barnehage og SFO fram til 2011. Gruppa har tidligere i
høst hatt et møte i Begnadalen og et møte på Bagn hvor de oppfordret
innbyggere til å komme med innspill til arbeidet. Tilbakemeldinger under og
etter møtene er samlet og brukt som utgangspunkt for utkastet til rapporten
som ble presentert i kveld. Noen er forkastet som ”luftslott” eller av andre
grunner valgt utelatt.
Gruppa la fram ulike
alternativer hovedsakelig ut fra økonomiske hensyn.
Ledelse
Følgende forslag ble lagt
fram knyttet til ledelse av skolene:
-
Ansette en skolesjef og opprettholde en
rektor på hver skole.
-
Ansette en skolesjef og ha en rektor som
deles mellom naboskoler
-
Opprette felles ledelse i øvre del av
kommunen og tilsvarende i ytre del (uten skolesjef)
-
Ansette en skolesjef og opprette felles
ledelse i øvre del av kommunen og tilsvarende i ytre del.
-
Rektormøte som ledelses organ/nettverk for
rektorene.
Modellalternativer
Gruppa har utarbeidet 10 forslag til resultat/reelle modellalternativer:
-
Opprettholde dagens struktur. Dette anser
gruppa som ikke å være noe alternativ fordi 4,5 mill ikke lar seg spare
i dagens modell.
-
En sentralt plassert skole for eksempel i
Garthus. Også dette anser gruppa som uaktuelt nå, fordi
kapitalkostnadene rundt dette vil påføre kommunen store utgifter.
-
Barnehagene til Reinli og 1-7. klasse og
SFO til Bagn. Innsparing i drift 2 mill.
-
5.-7. klasse til Reinli, barnehage, 1.-4.
klasse og SFO til Bagn. Innsparing i drift 1,7 mill.
-
Barnehagene, 1-4. klasse og SFO til
Reinli, 5.-7. klasse til Reinli. Innsparing i drift 1,7 mill.
-
1-4. klasse og SFO i Begnadalen, 5-10.
klasse til Hedalen. Innsparing i drift 1,8 mill.
-
Overføre alle ungdomskoleelever til SAUS.
Innsparing i drift 900 000.
-
Gitt alternativ 7, legge ned Begnadalen
skole og overføre 1.-7. klasse til Hedalen. Innsparing i drift 2 mill.
-
Gitt alternativ 7, legge ned Begnadalen
skole og fordele 1. -7. klasse mellom Bagn og Hedalen. Innsparing i
drift 1,7 mill.
-
Hedalen barne-og ungdomskole som nå.
Elevene fra Reinli og Begnadalen til Bagn.
Dette alternativet er kommet til og er
derfor ikke utredet økonomisk.
Prognoser
Sør-Aurdal kommune har høyere kostnader både til knyttet til
skoleadministrasjon og undervisning enn sammenlignbare kommuner.
Et framskredet elevtall
for Sør-Aurdal, viser en nedgang i antall elever fra 416 i dag til 351 i
skoleåret 2013/14. Størst nedgang er det for Begnadalen og Reinli, som vil
har rundt 30 elever. Tallene er basert på fødselstall, det er ikke tatt
høyde for inn/utflytting.
Kvalitet
Gruppa har mottatt en del
innspill fra foreldre som er bekymret for kvaliteten når skolen blir for
liten. Forskningen rundt dette er ikke entydig, men det kan se ut som at
rundt 30 elever ligger det ei smertegrense.
Tid til innspill ennå
Endelig utredning skal foreligge til 14.11 for deretter å samordnes med
tilsvarende arbeid i to grupper som fokuserer på driftstilpasning i helse og
sosial og i kommunens organisering. Et helhetlig politisk dokument skal
presenteres for kommunestyre på nyåret og deretter føre til et vedtak i
kommunestyret i januar/februar.
Samlet rapport
Svein Granli, leder for gruppa
rundt kommunes organisering var til stede for å få med tilbakemeldingene
rundt ledelse av skole, barnehage og SFO. Han presiserte også at alle tre
gruppenes arbeid skal sees i sammenheng og samles til en felles rapport.
Organisasjonsgruppas mandat er å se tjenestenivået opp mot organisering og
ut fra dette si noe om mulig lavere ressursbruk i organisasjon.
Han informerte kort om
mandatet til sin gruppe og dagens organisering av kommunen. Kommunen er i
dag organisert med en desentralisert ledelsestruktur. Dette innebærer at vi
har rådmann med en stab og under han 17 tjenestesteder med egen leder.
Kommunestyret delegerer ansvar til rådmann og rådmann delegerer ansvar
videre. Per dags dato har den enkelte tjenesteleder både personal, fag og
resultatansvar for sitt tjenestested. Målet har vært at beslutninger skal
tas nærmest mulig bruker og det skal være kort fra folket på golvet og til
Tingvoll. Tidligere var kommune organisert med rådmann, etatsleder og
tjenesteledere.
Delte oppfatninger
Tilbakemeldingene rundt
de ulike alternativene fra de frammøtte var mange og splittet.
Det ble henvist til at
det i vår ble sendt et brev til kommune fra ledere i FAU i hele Sør-Aurdal,
hvor de påpekte den tydelige mangelen på samordning mellom skolene og ønske
om en myndighet som kunne hjelpe skolene til å dra i samme retning for å
samordne og gjennom det skape bedre kvalitet. En myndighet som de ser kan
ivaretas av en rektor
Kommunen er forholdsvis
fri til hvordan de vil organisere skolen, men en større skole vil ikke
nødvendigvis bety mindre utgifter til administrering påpekte Jan Henrik
Bakke som tillitsvalgt for Utdannningsforbundet i Sør-Aurdal. En større
skole krever nødvendigvis mer administrasjon.
Rolf Gunnar Olsen delte
sine erfaringer rundt å arbeide i dagens struktur kontra tidligere med
skolesjef, og påpekte at skolesjefen både hadde en myndighet til å ta felles
beslutninger for skolene og gjorde det enklere for rektorene å navigere i
det daglige arbeidet. En del arbeid som nå blir gjort på den enkelte skole,
kan gjøres felles med en skolesjef.
Arvid Berg spurte på
vegne av gruppa om folk i salen trodde at en felles ledelse kunne ivareta
skolesjefens tidligere funksjoner. Det kom ingen entydige svar på dette, men
også lærene påpekte savnet av skolesjefen.
Det ble sagt at det er
vanskelig å ta fra skolene – når andre tjenester i kommunen har stort
merforbruk. Det ble også etterlyst arbeid med inntektsøkning, hvilke
muligheter finnes for dette? Arvid Berg bekreftet at dette jobbes med, men
kanskje burde en hatt et innspillsmøte bare rundt dette?
Rundt alternativet om en
felles sentralskole ble det en omfattende diskusjon, mange i salen mente
gruppa hadde en passiv holdning i forhold til framtida og at dette etter
hvert ville bli det eneste alternativet. Magne Damslora høstet applaus for
at arbeidet med planlegging bør starte nå. Andre påpekte mulighetene for å
samle aktiviteter rett etter skoletid og derfor redusere ulempene med lengre
avstander.
Gruppa ser sitt mandat
som løsninger i perioden 2009 til 2011, rådmann sa at løsningene nå bør være
varige. Enighet i salen om at det var viktig å tenke langsiktig allerede nå,
men alle var nok ikke enige i at sentralskole i Garthus var den varige
løsningen. Rasmus Piltingsrud etterspurte kostnaden 10 år framover? Hva sier
regnestykket da?
Fokuset så mange nå som
kun ren innsparing, og pensjonert rektor, Rolf Gunnar Olsen, etterspurte
kvalitetstenking og hva vi vil for våre unger i framtida. Ønsker foreldrene
at barna våre skal bli forsøkskaniner? Vi vet ikke konsekvensene av de ulike
alternativene.
Kvalitetsperspektivet
mente Arvid Berg at ble ivaretatt, men innrømmet at det er pengene som er
hovedpoenget i alternativene.
Det var mange begnadøler
og hedølinger tilstede, noen fra Reinli og færre fra Bagn. I forhold til
Reinli skole ble det etterspurt hva innbyggerne der mener, Berit Navrud sa
at hun trodde dette var veldig splittet. Men mange er bekymret for det lave
antallet elever og dermed kvaliteten og tilbudet.
Flere lærere uttalte at
fådelt skole har ulemper, for eksempel kan 7. klassing måtte bruke 5. klasse
bøker og omvendt. Samtidig tok de til ordet for å beholde småskolene og
dette avspeiler nok holdningen til mange. Det er vanskelig å ta til ordet
for å fjerne noe som fungere ok og samtidig gi barna lengre reisevei.
Tone Kjensrud påpekte at
små skole sliter med rekruttering og i tillegg blir mer sårbare ved fravær,
det er mindre miljø til å ivareta helheten i undervisningen. Hun uttrykte
også bekymring rundt alternativet med å samle Hedalselever i Hedalen og
resten av kommunen i Bagn. Hedølingene vil sannsynligvis bli betraktet som
enda særere enn de er i dag. Det positive samarbeidet som i dag finnes
mellom bygdene vil endres og kanskje vil vi oppleve en større splitting.
Fra Begnadalen sa Inger
Lise Damslora at alternativ 9 ville gi en splitting av innbyggerne i
Begnadalen – da elevene vil bli delt mellom Bagn og Hedalen. Det vil medføre
at barna ikke blir kjent med hverandre og at aktiviteter vil bli
vanskeligere å gjennomføre. Dette kunne oppfattes som at et samarbeid med
Hedalen for Begnadalen er uaktuelt, noe også Amund Grønhaug påpekte. I denne
sammenhengen kom det også kommentarer rundt mulig flytting av kretsgrenser
for skolene og hvorvidt disse kunne settes av kommunen uten foreldrenes
samtykke. Kommunestyret kan vedta nye grenser og da må den enkelte foreldre
eventuelt søke barna flyttet fra en krets til en annen.
Willy Ensink fremmet et
nytt alternativ som hun koblet opp mot at det er stort behov for nye boliger
i Bagn, for å redusere kostnader på helse og sosialsida. Hva med å opprette
felles ungdomskole i Begnadalen? Gruppa ga ikke noe direkte svar til dette,
men mange i salen nikket bifallende.
Samarbeid med Ringerike
ble etterspurt. Det har vært et felles møte, men de er kommet kortere i
prosessen enn i Sør-Aurdal og ønsker tid til å se på sine alternativer og
løsninger. Anslagsvis vil mer være avklart i løpet av et års tid. Flere tok
til ordet for at vi ikke måtte stenge mulighetene for et samarbeid med Nes,
gjennom våre løsninger nå.
Flere innlegg reflekterte
rundt hva en nedlagt skole vil ha å si for bygdemiljøet i den enkelte bygd
og skolens betydning for tilflytting/utflytting, hvor attraktive er bygdene
våre uten skole eller med reisevei på to timer per dag? Også ved en
sentralskole vil barn i ytterkant av Sør-Aurdal få lang reisevei. Gruppa
etterspurte konkret reisetid fra de ulike kantene av kommunen knyttet mot
alternativene de presenterte.
Det ble presisert at det
er viktig å arbeide både kortsiktig og langsiktig på en gang, slik at vi
allerede i dag setter oss et mål som er å leve med om 15 år.
Sannsynligheten for at vi alle etter hvert blir en del av Valdreskommunen
er stor og da er det et poeng at Sør-Aurdal står samlet.
Mange brukte kvelden til
å ytre meninger og etterspørre informasjon. Kanskje et godt tegn med tanke
på å finne en akseptabel løsning for alle.
Oppvekstgruppa regner med
å avslutte arbeidet inne 14 dager og ønsker alle innspill velkomne fram til
midten av neste uke.
|