"Slik vi forstår det,
vedtok kommunestyret i sak 054/08 at det skal opprettes et driftsselskap
som skal stå for driften av vegen Hedalen-Nes. Kommunen skal eie 20
prosent av selskapet, og yte et beskjedent tilskudd til driften.
Kommunen holder følgelig ikke vegen ved like, og vegen er dermed ikke
offentlig etter Veglovens § 1, selv om den er åpen for alminnelig
ferdsel.
Videre
vedtok kommunestyret at kommunen fortsatt skal stå som eier av
veggrunnen de eier i dag. Vi oppfatter ikke at den formelle
klassifiseringen av vegen Hedalen-Nes, eller om vegen står på kommunens
veglister, som viktig. Det fremgår imidlertid ikke av kommunestyresaken
at den i dag kommunale delen av vegen formelt skal nedklassifiseres.
Iht. Veglovens § 27 er det ikke anledning
fil å finansiere drift av veg som er klassifisert som kommunal med
bompenger, uten tillatelse fra Stortinget. I følge juristen i
Vegdirektoratet skulle imidlertid ikke loven være til hinder for å
bompengefinansiere driften av vegen Hedalen-Nes dersom Sør-Aurdal
kommune formelt nedklassifiserer den i dag kommunale delen av vegen,
uten at eiendomsretten til veggrunnen overføres. Det er viktig at
nedklassifiseringen kan sees på som ledd i en konsekvent politikk mht.
hvilke veier kommunen skal drifte (dvs. klassifisere som kommunale).
Vi anbefaler at kommunen påser at
formalitetene rundt vegen Hedalen-Nes er på plass, i tråd med
intensjonen i kommunestyrevedtaket i sak 054/08. Herunder bl.a. formell
nedklassifisering og vedtak om videre bruk iht. Veglovens §§ 7 og 8,
oppdatering av budsjetter, veglister og eventuelt andre offentlige
register, samt tillatelse for driftsselskapet til bompengefinansiering i
ht. Veglovens § 56."