|
På et møte på Fagernes ble det onsdag kveld
orientert om arbeidet som er igangsatt i Nord Aurdal med sikte på etablering
av Montessoriskoler i Ulnes og i Skrautvål. Folk fra disse bygdene, men også
fra Hedalen hadde møtt opp for å få informasjon.
Skolene etableres som oftest som et samvirke, regulert av lov om
samvirkeforetak, hvor hvert medlem har en stemme. Skolene er dessuten
undergitt lov om privatskoler som du kan lese
her.
Det spesielle ved, og grunnlaget for etablering av privatskole som en
Montessoriskole, er pedagogikken. Mer om bakgrunnen for dette kan du lese
her.
Allikevel er det grunn spesielt å nevne modeller og modellbygging som
konkretisering av koblingen mellom praksis og teoretiske løsninger.
Grunnlaget for skolen og undervisningen er fastsatt læreplan godkjent av
utdanningsdirektoratet. Mer om læreplanen kan du lese
her.
Lærerne, eller pedagogene som
undervisningspersonalet blir benevnt som, har i tillegg til ordinær
lærerutdanning et års studie i Montessori-pedagogikk, som oftest tas som
nettbasert undervisning, i tillegg til samlinger og seminarer.
Undervisningen foregår i grupper med 20 til 30 elever, hvor gjerne 3
årstrinn er i samme gruppe. Ved å ikke å ha aldershomogene grupper, vil
elevene, som oftest har vidt forkjellig modningsutvikling, enklere kunne
finne sin plass. De klassiske klasserommene er endret til større rom, hvor
gulvarealet er like viktig som pulter og stoler.
Hvert barn er unikt. Det er pedagogens
oppgave å observere, forstå, oppmuntre og motivere den enkelte elev ut fra
dens spesielle situasjon og nivå, og dermed finne nøkkelen hos vedkommende
for læring og mestring. En lærer, eller pedagog, er like mye en observatør
og en gaid som en kunnskapsformidler. Hovedutfordring for pedagogen er å få
eleven til å fatte interesse.
Ro, disiplin og arbeidsglede er hovedingredienser i Monterssoriskolen. Det
arbeides mye regler og etterlevelse av regler. Ikke minst hensynet til
andre. Mennesker er sosiale vesener med definerte regelsett for hvordan vi
omgås hverandre. Fundamentet for Montessoriskolen er like mye en måte å leve
på som en undervisningsmetode.
Det finnes Montessoritilbud i alle alderstrinn, fra barnehage til om med
ungdomsskole. De nærmeste for vår del, pr i dag, er etablert på Kolbu på
Toten og i Bærum.
Tilbudet, når det er etablert, kan benyttes av alle, uavhengig av kommunale
eller fylkeskommunale grenser. Når først tilbudet er etablert, er det
kommunens plikt å legge til rette for og betale skyss til og fra skolen. Det
ytes statstilskudd etter bestemte kriterier for å drifte skolene, jfr
privatskolelovens § 6-1.
Det er etablert 34 barneskoler og 8 ungdomsskoler rundt om kring i landet.
Etter at orienteringene fra de to aktuelle skolene i Valdres og fra
Monterssoriforbundet var ferdig, ble folket befalt ned på gulvet for å
observere geometrisk modellbygging, hvor kvadrater, rektangler og trekanter
av ymse slag fant sin plass, for å underbygge forståelsen av begrepet areal.
|