Offentlig
ansvar og foreldreansvar
AMUND
GRØNHAUG
Jeg har tenkt mye
denne høsten og vinteren på debatten om fremtiden for skolene våre. Med
to barn i småskoletrinnet og en som etter hvert skal inn i barnehage og
skole, er det en naturlig prioritering. Debatten så langt har dreid seg
om økonomi, beliggenhet (nærhet til skolen) og skolekvalitet.
Noen ønsker at skolen
skal ligge i nærmiljøet, mens andre ønsker en stor kloss hvor alle skal
gå. Det er selvsagt legitimt å kjempe for sitt synspunkt. Jeg har lest
de fleste av innspillene som har kommet fra foreldregruppa i Hedalen og
Begnadalen, og begge bygdene har redegjort saklig og greit for sine
synspunkter.
Men, det er en
uttalelse som kom helt på tampen før behandlingen i kommunestyret som
jeg har lyst til å gripe litt mer tak i. Det er uttalelsen fra
Begnadalen barnehage. Grunnen til det er at den uttalelsen går lenger
enn økonomi, struktur og kvalitet i skolen. Den beveger seg inn på et
felt som jeg merker rører ved mine ideologiske røtter, og som jeg føler
reiser behovet for en verdidebatt. Det er ønsket om en heldagsskole/
oppvekstsenter som vekker denne følelsen.
Jeg lurer på om det
virkelig er dette vi ønsker for barna våre. I brevet sitt tar de
utgangspunkt i heldagsskole fra klokka åtte til fire, der SFO og
fritidsaktiviteter er innbakt i skoletiden. Jeg vil prøve å skissere
hvordan en slik skoledag blir for dem som bor lengst unna. Barna må opp
kl. 06.30, gå på bussen kl. 07.15, ankommer skolen kl. 08.00, tvungen
SFO fram til skolestart kl. 09.00, ferdig med obligatorisk skole kl.
15.00, tvungen SFO/fritidsaktiviteter frem til kl. 16.00, hjemreise og
hjemme ca. kl. 16.45.
Det som er svakheten
med Begnadalen barnehage sitt forslag, er at alle elevene blir tvunget
inn i det samme opplegget. De vil tilbringe mye mer tid på skolen enn
det som er nødvendig. Det er også vanskelig å tenke seg at så mange
foreldre har mulighet til å kjøre opp til denne blokka for å drive med
fritidsaktiviteter.
Resultatet vil nok
helst bli mye dødtid på skolen, og tilnærmet like mye fritidsaktiviteter
på kveldene. Den arbeidsdelingen jeg ønsker, er at skolen gir barna våre
kunnskap og sosial tilpasning, mens foreldrene har ansvar for resten.
Elevene skal ikke tvinges til å være på skolen mer enn det er nødvendig
for å gjennomføre undervisningen. Foreldrene må gjerne velge SFO ut fra
sine behov, men man kan ikke tvinge alle inn i slike løsninger. Bussen
må levere barna når undervisningen starter og hente dem når
undervisningen slutter. Det som kommer før og etter undervisningstiden,
er det opp til foreldrene å bestemme.
Jeg er også bekymret
for de verdier vi formidler til barna våre når de fleste aktivitetene
blir tilrettelagt, og det ikke kreves noe medvirkning av barna. Jeg har
et eksempel som kan illustrere dette. Vi arrangerte hopprenn i
skolebakken 13. januar. Det var lite snø, men foreldrene og barna gikk
sammen og fraktet snø inn i bakken. Barna var med og gjorde en
kjempejobb slik at bakken ble ordnet til rennet. De så til og med at det
var moro å være med, for det var så mange som gjorde noe sammen.
Denne dimensjonen når
foreldre og barn går sammen for å skape aktiviteter og mangfold for
barna, er jeg redd kan bli borte når alle skal tvinges inn i en
heldagsskole. Litt av gleden ved å være foreldre er å følge med på
barnas utvikling, fremgang og motgang. Det blir vi frarøvet når all
aktivitet blir profesjonalisert.
I min gamle jobb
spøkte vi med at vi ønsket oss en pasientfri hverdag. Her går vi langt i
å ønske oss en barnefri hverdag. I følge vår tidligere kunnskapsminister
så er barneoppdragelse for viktig til å overlates til foreldrene. Nå er
det tydelig at noen ønsker å oppfylle denne visjonen, og det med
talsmenn som kommer fra et miljø som jeg ikke trodde stod Djupedal
nærmest.
Jeg håper inderlig at
de som styrer i kommunen ikke legger opp til en slik løsning, men blir
det slik, finnes det heldigvis gode alternativer i Valdres. Øystre
Slidre kommune bygger to nye barneskoler, en sør i kommunen og en i
nord, fordi de ser det som viktig at flest mulig av de minste elevene
har skole i sitt nærmiljø.
Jeg håper at vi
ønsker å ta vare på nærmiljøet her i Sør-Aurdal også! |