Politikk,
mål og middel
ELDOR BRÅTHEN
Debatten om den
økonomiske situasjonen i Sør-Aurdal og hvilke tjenestetilbud kommunen
fortsatt skal gi, har nå pågått en god stund på Hedalen.no. De fleste
innleggene har vært fra folk i Hedalen, men enkelte innlegg har også
kommet fra andre deler av kommunen. Debatten har vært engasjerende og
saklig, noe redaktøren antakelig bør ha sin honnør for, og den har
avslørt det faktum at vi sør-aurdøler kjenner vår bygd og vårt nærmiljø
og kjemper for det.
Personlig er jeg best
kjent i Hedalen, og jeg vil våge å påstå at ungdomsskole, aldersheim,
omsorgsboliger og et legetilbud som gjør at vi ikke trenger å reise helt
til Bagn, er tilbud som har kommet i stand på grunn av lokalt
engasjement. Uten dette lokale engasjementet ville disse tilbudene
antakelig vært sentralisert til kommunesenteret, og spørsmålet er da: –
Ville Sør-Aurdal kommune uten et brysomt, lokalt engasjement ha vært en
bedre kommune å bo i?
Jeg lar spørsmålet
stå åpent og forsøker meg i stedet på en liten definisjon: - Kommunen er
et middel, ikke et mål. Den er en organisasjon som har til hensikt å gi
alle innbyggere innenfor det geografiske område som kommunen omfatter,
et likeverdig og best mulig tjenestetilbud. Kommunen er til for
innbyggerne. Innbyggerne er ikke til for kommunen.
Best tenkelig tilbud
i kommunesenteret kan lett føre til et dårligere tilbud i andre deler av
kommunen, og de fleste vil antakelig se at min definisjon ganske snart
fører oss over i en debatt om sentralisering kontra desentralisering.
Mye tyder på at få liker å bli tatt til inntekt for
sentraliseringstanken. Den som bor i eller i nærheten av kommunens
administrative senter, kan hevde at man kjemper for hele kommunens
beste, ikke spesielt for sitt nærmiljø. Det er det bare folk i
”utkantene” som gjør.
Tilbake til debatten
på Hedalen.no. Det mest positive er alle innlegga fra yngre folk som
tydelig tilkjennegir at de ønsker å bo her og vil ha et godt
nærmiljøtilbud for barna sine. Andre tankevekkende innlegg har tatt opp
mulighetene for å drive næringsvirksomhet og hva kommunen taper dersom
skatteytere flytter ut, eller lar være å flytte hit.
Har vi med dette
kommet nærmere en løsning? Eller kanskje jeg heller burde spørre: Har
kommunestyrerepresentantene fått innspill som gjør dem mer kvalifisert
til å utøve sin gjerning som tillitsvalgte? Skal man gjøre en jobb som
tillitsvalgt, bør man vite hva medlemmene, i dette tilfelle innbyggerne,
mener. Det er ikke sikkert at man kan gjøre alle til lags, men man
plikter å forklare sine prioriteringer, og man plikter å forklare
hvorfor det man en gang lovet, ikke lenger står ved lag.
Ordføreren har på
vegne av kommunestyret avvist forslaget om et nytt folkemøte. Man bør
ikke ha møte for møtets skyld, og dersom samtlige
kommunestyrerepresentanter nå kjenner folkemeninga, og ellers vet det de
trenger å vite, er jeg i denne omgang villig til å godta ordførerens
avvisning. Problemet er at vi andre vet så veldig lite om hva
kommunestyrerepresentantene vet og hvilke konklusjoner de har tenkt å
trekke på grunnlag av sin viten.
Vi har fått
presentert en del forslag og avstemningsresultater fra ei såkalt
styringsgruppe. Intet galt sagt om medlemmene av ”styringsgruppa”. Når
jeg likevel skriver ”såkalt”, er det fordi den eneste styringsgruppa jeg
til sjuende og sist anerkjenner i dette tilfelle, er Sør-Aurdal
kommunestyre. Det siste forslaget går ut på ” nær kontakt med FAU i
Hedalen og Begnadalen”. Samtidig lar man riset bak speilet være ganske
tydelig. Går kommunestyret inn for forslaget, kan vi velge å være
lykkelige og snille fordi man ikke legger ned skolen vår i 2009. Man gir
oss ett år til med usikkerhet, en usikkerhet vi godt kan være foruten.
Er vi ikke fullt så snille, kaller vi det forsøk på
ansvarsfraskrivelse.
Egentlig savner jeg
ikke så veldig sterkt flere folkemøter. Jeg er ikke er medlem av noe
politiske parti, men jeg vet ganske godt hvor jeg har kjent og kjenner
meg politisk heime. Langt mer enn folkemøter, savner jeg nå klare
partipolitiske signaler ut fra partienes grunnsyn og de løfter som ble
gitt før valget. Sør-Aurdal kommune styres i denne valgperioden av
Senterpartiet og Arbeiderpartiet. Denne Sp- og Ap-styrte kommunen synes
nå å være i ferd med å vedta et offentlig skoletilbud som gjør at folk
begynner å omtale privatskole som et bedre alternativ. Og man synes å
være i ferd med å rive opp et godt, desentralisert skoletilbud.
Er det i samsvar med
disse partienes program og grunnholdning? |