-
Kommunestyret vedtok i 2008 at innsparingsbehovet skal være 16 millioner
kroner. Etter dette har kommunen fått varsel om ekstra inntekter. Hva
mener dere innsparingsbehovet er nå?
Etter rådmannens innstilling i sak 01/9 er behovet
fortsatt 16 mill. En ser av saken at en del av de innsparte midler igjen
blir tilført budsjettet med økte utgifter innen bygningsmessig
vedlikehold og kompetanse. Dette er nødvendig for innholdet i skolen og
ikke minst vedlikeholdsetterslep. Om netto driftsresultat bør være 3 %
må nok fortsatt omstillingsmålet fastholdes på 16 mill. Konsekvensen av
prosessen kan tilsi at
vedtatte innsparingsmål ikke kan nås. Krisepakken som nå kom med sine 3
mill i fri overføringer, er kun en engangsoverføring og gir i liten grad
kommunen mer handlefrihet.
Dette bør ses sammen med
økonomiplan og sparte låneopptak.
-
Hva mener
dere om sluttrapportens forslag på områdene stab og støttefunksjoner,
barnehage, SFO, skole, pleie og omsorg – sett i forhold til partiets
program?
Sp
har klare vurderinger på at kommunes hovedoppgave er unge, eldre og den
del av befolkningen som har spesielle behov. Vår oppgave er å fordele
innkomne rammer etter dette. Når vi går inn i rapporten fra
analysefasen, ser vi ut fra KOSTRA-tall og sammenlignbare kommuner at vi
bruker noe mer. Det er dette som er en av hovedbakgrunnene for at
nettopp disse områdene har fått fokus med nedsatte arbeidsgrupper.
Innen
stab-og støttefunksjoner følger vi prosjektgruppas innstilling med 7
tjenestesteder.
Innen
Oppvekstgruppas forslag nr. 3 følger vi for øvre del overføringer av
elevene fra Reinli til Bagn og en kommunal barnehage for øvre del bare i
Reinli. Iverksetting når lokaliteten er klar ved Bagn skole.
For ytre del er det langt mer komplisert og vi mener flere avklaringer
må til. Hva med Nes? Klassestørrelser, lokale ønsker og alternativ som
må vurderes nærmere. Om vi ikke klarer å finne svar på dette før
kommunestyrebehandling, må mer tid til innen vi iverksetter evt.
forslag.
Innen
pleie og omsorg ser vi at det er nødvendig å gå for alternativ 2 som gir
en omstillingstid frem til 2015. En bevarer forebyggende tiltak, men tar
bekymringsfylt mye av hjemmebaserte tjenester, og vi vil følge med i den
utviklingen.
Vår bekymring knytter seg også til sammenkoblingen av aktiv nattevakt
for øvre del hjemmesykepleien, Lund og Søre Vold mot hvilende nattevakt
på som da tas vekk.
Vi
mener at økonomisk styring av kommunen er overordnet enkeltpunkt i de
politiske programmene. Programmet vårt skal forplikte, og vi beklager at
vi gjennom evt. en overføringer av elever fra en skole til en annen
skole bryter programmet. Utfordringen ble større en forventning.
-
Ordføreren
opplyser at ikke lovpålagte oppgaver har en budsjettandel på ca. 10
millioner kroner. Hvilke tanker har dere om pengebruk til denne typen
oppgaver sammenlignet med midler som skal gå til lovpålagte oppgaver?
Lovpålagte oppgaver skal prioriteres. Noen ikke lovpålagte oppgaver
virker forebyggende, eks. dagsenteret. Vi forventer at når også dette
blir gjennomgått, vil noen områder fjernes eller kunne reduseres.
-
Hva mener
dere om eiendomsskatt og andre potensielle inntekter?
Vi avventer arbeidsgruppa som skal se på
eiendomsskatt og avgifter og deres innstilling.
-
Hva vil
dere gjøre for å sikre politisk styring og kontroll med budsjettene?
Bedre
styring og kontroll oppnås ved hyppigere tilbakemeldinger fra
administrasjon og ta fortløpende budsjettendringer før de blir brukt.
Det er vi som politikere som bestemmer og skal sette dagsorden men vi må
også ta ansvar om noe går galt. Krav skal stilles, men god samhandling
og dialog oppnår bedre resultater som igjen gir en god kommune og bo i.
-
Kommunestyret vedtok at ingen skulle sies opp som følge av
driftstilpasningen. Hva mener dere om dette nå?
Vi følger vedtaket som er fattet om at
ingen skal sies opp
-
Hvilken
betydning mener dere partiets forslag kan ha for bosettingen i kommunen?
Ei endring må til for å få ei forsvarlig økonomisk styring. Det har vi
alle et ansvar som folkevalgt og følge. Vi skal fordele rammene på en
best mulig måte til befolkningen .
Vi
har i liten grad fondsreserver å ta av og årlige driften må ned på et
mer nivå i forhold til rammene vi har til disposisjon. Kutt virker aldri
godt på et bosetningsspørsmål, og det er viktig vi gjør velgjennomtenkte
grep som smerter minst mulig.
SP
mener at forslagene også innebærer at kvaliteten på tjenestene fortsatt
vil være så gode at folk trives, og blir boende her.
-
Hvordan
mener dere kommunen kan kvalitetssikre rapportene/tallmaterialet som er
kommet fram i driftstilpasningsprosessen?
Vi må vedta på så sikre grunnlag som er mulig og
vi må stole på at administrasjon legger frem tall som vi kan gjøre
valgene på.
Når
vedtak er fattet og vi starter på gjennomkjøringsfasen, må tall på ny
gjennomgås og kvalitet sikre materielle før vi iverksetter.