Sist oppdatert:
24.05.2009 08:08 |
Vassfarfestival?
GUNNAR FOSSHOLT
I
studietiden tok jeg i en diplomoppgave for meg idrettsarrangementene til
Øystre Slidre Idrettslag i løpet av et år. Jeg lar meg fortsatt imponere
over alt de klarer å arrangere som for eksempel Fjelleventyret
(tidligere Fjellmaraton), Villmannen, Beitosprinten, verdenscup-åpning
på ski, skiskytteråpning, fotballcuper, sykkelritt og skiarrangementer.
Det er alle arrangementer som i større eller mindre grad bidrar til
markedsføring av området, økt omsetning for næringslivet og andre mer
eller mindre målbare ringvirkninger.
Generelt krever de fleste arrangementer lite med kapital. De er derimot
arbeidsintensive, krever god planlegging og god ledelse. Arrangementer
som er økonomisk motivert, får erfare at all verdiskapning skjer på én
eller noen få dager. Det gir en økonomiske sårbarhet. Mange erfarer også
at markedsføring er en utfordring. Gjennomføringen var bra, men
oppslutningen kunne vært bedre, hører man ofte.
I Hedalen har vi en rekke arrangementer i løpet av året. Nesten alle
skjer i regi av lag og foreninger ved hjelp av lagenes medlemmer og
andre frivillige på dugnadsbasis. Det er nærmest unikt for ei lita bygd
med 800 innbyggere å ha så mange tilbud og arrangementer som vi har.
Idrettslag, musikkorps, sangkor, ungdomslag, 4H og en rekke andre bidrar
alle til den aktiviteten bygda er kjent for.
Det er sikkert flere enn meg som har erfart at det er lett å komme på
ideer, men ofte verre å få til selve gjennomføringen. Jeg våger meg
likevel frampå med en ide/visjon med elementer som har vært tatt opp
før. En visjon for et arrangement jeg tror kan få store ringvirkninger
for bygda.
Hva med en helgefestival i Hedalen og Vassfaret i framtida som en felles
satsning mellom frivillige organisasjoner, næringslivet og kommunen?
En festival der man kan tilby pakketilbud av aktiviteter, bevertning og
eventuelt overnatting der inntekter og utgifter blir fordelt på de
involverte aktørene. Jeg ser for meg festivalen delt i en Vassfardag og
en Hedalsdag.
Bygdas svar på boka ”Hvem-Hva-Hvor” må være Hedalen.no sitt
oppslagsarkiv for 2000 – 2009. Det gav meg en del ideer til
helgefestivalen.
Tanker rundt Vassfardagen
Det
største arrangementet i Vassfaret de siste årene har vært
Vassfarbrøtningen. Et unikt arrangement for vårt område, der flere har
hatt planer for en videreutvikling. I 2005 deltok daværende
visepresident på Stortinget, Inge Lønning, på 10 års jubileet for
brøtningen sammen med 400 andre skuelystne. Ca. samme antall deltok på
brøtningen i 2006, som foreløpig er siste året med brøtning. I mai 2008
informerte driftsstyret for Kulturvernplanen om problemer med avvirkning
og følgelig ingen brøtning. De så en utfordring i at de enklest
tilgjengelige skogene i KVP- området var avvirket. En mulig konsekvens
var at det ikke kunne legges opp til årlig drift i området lenger. Selve
brøtningen krever også et betydelig forarbeid og etterarbeid. Noe av det
kan man lese om i
oppslag om brøtningen datert 4.6.2004.
Vassfarbrøtningen
har vært siste helg i mai. Jeg går ut fra at det ikke blir brøtning i år
heller. Men kan det tross alt være en tanke for framtida å få til en
vassfardag med fokus på brøtningen? Dersom nødvendig avvirkning
økonomisk og praktisk ikke lar seg gjøre, kan kanskje tørrgran i mindre
kvantum avsettes til formålet? Lar ikke dette seg gjøre, kan man kanskje
illustrere alt som hører med rundt brøtningen selv om det ikke blir
vanlig tømmerslipp?
Vassfardagen kan suppleres med en rekke andre tilbud. Fellesturer på de
flotte kulturstiene i området, opplevelse av elvepadlere i Aurdøla med
padling fra Mana og ned mot bygda! Lokale firmaer kan tilby guidede
turer, satsning som nå skjer rundt Mikkjel Fønhus, kan bli et tema, og
kanskje Berte-turen slår deltakerrekorden fra 2005 med 77 kvinner langs
Måsåvegen fra Fledda til Bjørke?
Tanker rundt Hedalsdagen
På Bautahaugen har det tidligere vært både Utvandrerspel, Vassfarspel
(2005) og Hans Nilsen Hauge spel (2006). Utendørs sommerforestillinger
blomstrer opp over hele landet og ser ut til å være noe som engasjerer
et stort publikum.
Kanskje det lar seg gjøre med et nytt spel i forbindelse med festivalens
dag to?
Bygda kan ellers by på guiding både i stavkirka og på Bautahaugen,
overnatting og/eller servering på Ildjarntunet, Vassfaret Kursgård og
Vassfarkafeen, utstilling av lokal kunst og husflid. Ja, det mangler
ikke på aktuelle aktiviteter som kunne markedsføres og selges i ulike
pakketilbud og til en pris som gjør at aktørene får noe igjen for
arbeidet.
Med en koordinert innsats fra bygdas næringsliv kan man hver for seg og
felles nå mange målgrupper i markedsføringen av festivalen. Det gjør det
mulig å nå ut til lokalbefolkningen, hytteeiere, potensielle hytteeiere
og en rekke andre målgrupper med god informasjon.
Hedalen Markedsforum er i ferd med bli en del av Sør Valdres
Opplevelser, som det blir spennende å følge i tida som kommer. Her blir
både næringslivsaktører i Hedalen, Begnadalen og Nes medlemmer. Skal man
eventuelt komme videre med festivalvisjonen, er det naturlig å tenke Sør
Valdres Opplevelser som den koordinerende aktøren.
Jeg vil avslutte som jeg innledet med å si at det er lett å komme med
ideer, men ofte verre å få realisert de. Det er også lett å komme med
ideer, håpe at andre skal gripe de og sørge for gjennomføring. Selvsagt
er det mye forarbeid, mange utfordringer og potensielle skjær i sjøen
før en slik festival kan settes ut i livet. Men jeg har valgt å fokusere
på de mulighetene og styrkene jeg mener vi har.
Alle forretningsplaner skal ha sin visjon. Visjon kan defineres som et
uttrykk for en ønsket situasjon i framtida. Dette var mine tanker og min
visjon for en lokal festival – en Vassfarfestival. |