- Jag har bodd vid en
landsveg
ELDOR BRÅTHEN
Statens
vegvesen region øst har mottatt et brev fra Sør-Aurdal kommune vedr.
riksveg 243, og man har besvart brevet. Og ikke nok med det. Vesenet har
i tillegg kalt fram i hukommelsen et møte som fant sted i februar 2008
og har forståelse for kommunens ønske om faglig vurdering og
tiltaksforslag. Lenger enn til forståelsen kan man ikke strekke seg i
denne omgang, og det hadde vi vel realistisk sett heller ikke ventet.
Utbedring av riksvei 243 har vært omtalt flere ganger. År 2009 er bare
inne i sin tredje måned, og det er ikke hvert år man mottar et skriftlig
utsagn om forståelse.
Undertegnede ble
dessverre grepet av overdreven optimisme da jeg leste i avisene om
statlige tiltakspakker. Nå skjønner jeg at pakka som er tiltenkt bl.a.
veier, bare har gjort situasjonen enda verre. Folk maser på alle bauger
og kanter, og man har ikke kapasitet eller planmidler til å prioritere
alle ønsker. Folk må lære seg å vente på tur, og det er lite sannsynlig
å få med rv. 243 som et strekningsvist tiltak i perioden 2010-2019.
Nå går jeg rundt og
håper på å få oppleve 2020 og kanskje noen år til. Gjør jeg det, får jeg
muligens vite hva som ligger i uttrykket ”strekningsvist tiltak”. Kan
hende det betyr utbedring av en sving eller tre på denne veistrekningen?
Akkurat det har jeg, så langt jeg kan huske fra de 70 åra jeg har levd
til nå, ikke opplevd. Drømmen er sikkert urealistisk. Svinger og humpete
vegbaner finnes overalt, og noen har sikkert venta enda lenger langs sin
landevei.
I min barndom og
ungdom bodde jeg like ved en vrien sving litt inne i Buskerud fylke.
Svingen ga min barndom et ekstra spenningsmoment. Trafikken var mindre
den gang enn nå, men det hendte flere ganger at noen fortsatte rett fram
og stanset inne på vår eiendom. Heldigvis kom ingen personer til skade,
og det kom fremmedfolk innom dørene for å låne en telefon vi ikke hadde.
Senere ble man selv
trafikant. Et vanlig utfluktsmål var fotballbanen på Nes eller i
Hedalen. Jeg bodde sentralt, omtrent ei mil fra hver av disse banene. Vi
sykla. Risikomomentet den gang var løs grus i svingene. Rett skal være
rett. Noe har skjedd. Grusen ble for noen tiår siden skiftet ut med fast
dekke som sprekker på langs og på tvers. Man blir mer pysete etter
hvert, og i dag sykler jeg heller sjelden. Dårlig kondisjon er ikke
eneste årsak.
Utbedring av
eksisterende trase med forsterking og bredding vil generelt sett koste
mellom 8- og 15 000 kroner per meter, opplyses det. Det betyr mellom 90
og 165 millioner på Buskerudsida, og kanskje litt mer i Oppland,
ettersom mesteparten av riksvei 243 ligger i dette fylket.
Det ideelle kan i
blant bli det godes fiende. 250- 300 millioner kroner for strekningen
Nes i Ådal – Hedalen stavkirke er en god slump penger. Faren er her, som
så ofte ellers. Når man ikke kan gjøre alt, bruker man det som
begrunnelse for ikke å gjøre noe. Her har man i tillegg det uheldige
faktum at to fylker og to-tre kommuner (Ringerike, Sør-Aurdal og Nes) er
interessenter. Da kan man lett bruke den unnskyldning at så lenge naboen
ikke gjør noe, har det heller ingen hensikt at vi trår til. Den
unnskyldningen bør ingen, verken Oppland eller Buskerud, tillates å
benytte.
La meg slutte med en
hjertelig takk til Kåre Helland. Den som er vant til å vente i år, for
ikke å si tiår, ramler nesten av stolen når ordføreren i Sør- Aurdal
umiddelbart hiver seg rundt, skriver svarbrev og erklærer: - Jeg kan på
ingen måte vente med å synliggjøre disse utfordringene.
Det er håp i sånt, på
samme måte som det er håp i godt samarbeid. Samarbeidsprosjektet
angående veien over til Nesbyen nevnes som et godt eksempel, og evt.
reaksjon fra for eksempel ordføreren i Nes imøtesees med spenning og
forventning.
Men for nå å gjenta
meg selv. Vi er sør-aurdøler og opplendinger. Statens vegvesen- region
øst- har ansvar for oss og utviklinga i vår kommune like mye som
utviklinga i de andre 13 kommunene i Vest-Oppland. Å skylde på naboen
aksepteres ikke.
For øvrig håper jeg
at langt flere: lokalpolitikere, fylkespolitikere, stortingspolitikere
(nåværende eller planlagte), bygdeutvalg, næringsdrivende og
privatpersoner kaster seg inn i debatten og bakker opp ordføreren og
bygda vår litt. Takk til Osvald for foruminnlegg! |