|
Det nærmer seg slutten på kulturminneåret
2009, og jeg fikk lyst til å skrive om smia som var så viktig på gardene i
tidligere tider, og som nå står igjen som minner om en annen tid.
Hjemme
i Lia har vi smie som ikke lenger er i bruk. Den første smia på garden var
det oldefar Erik G. Lia som tømret opp litt utenfor selve gardstunet. Der
var det smie i den ene enden og snekkerverksted i den andre.
Selve smiubelgen er dekorert med en utskåret trelist med årstall og oldefars
initialer E.G. Lia 1885. Avlen (essa) var solid murt opp med stein.
Som småjente satt jeg ofte og så på når far smidde. Det var en fascinerende
prosess når et vanlig jernstykke ble formet til en nyttegjenstand. For at
dette kunne skje måtte det være glødende kull i avlen (essa). Og her var
smiubelgen avgjørende. Den var laget av sauskinn og derfor både tett og
elastisk og lå festet i en treramme. Belgen smalnet inn mot avlen og endte i
et rør som var støpt inn øverst i avlen, litt under der kullet lå. Bak på
belgen var det festet en trestang, og når denne ble hevet og senket, pustet
belgen luft inn i glohaugen. Inne i denne glohaugen lå råvaren, jernet, som
etter en tid ble glovarmt og rødt. Da var tiden inne til å begynne å forme
det til ønsket formål.
Gudbrand ved blåsebelgen
På en stor og solid trestabbe,
ca. 80 cm i diameter, sto smiu-steet (ambolten) som er en tung gjenstand av
jern og formet til dette arbeidet. Smeden tok jernstykket fra glohaugen med
ildtang og holdt det fast på steet under arbeidet med formingen. Han forma
og bøyde det varme jernet ved å slå på det med hammer. Det kunne også settes
inn i en solid skruestikke, slik at det kunde bøyes i ønsket retning med for
eksempel hammer eller tang.
Det
var spesielt gårdsredskap som ble smidd. Hestedoninger, for eksempel, var en
kombinasjon av treverk og jern.
På slutten av 50-tallet hadde far, Kristoffer G. Lia, fått så dårlig
ganghelse at han satte opp en smie nærmere gardstunet, og den gamle ble
revet. Men alt inventar fra den gamle smia ble tatt med i den nye. Far likte
veldig godt å jobbe i smia så lenge han klarte. Det ble nok mer og mer en
hobby for ham. Ofte fikk han besøk av vår onkel, Lars Bertelrud, som også
hadde smie. De hadde felles interesser og hadde mange fine stunder her –
gjerne med tilbakeblikk til en annen tid.
Trekabbe på 80 cm.
Her stod ambolten som Gudbrand viser ovenfor. |
Her var glohaugen. Inn her kom blåsebelgen. |
Min bror, Gudbrand Lia, eier smia i dag. I sommer bestemte vi oss for å ta
en titt inn i smia. Her var alt på plass, men den bar tydelig preg av at den
ikke hadde vært i bruk på svært mange år. Gudbrand demonstrerte for meg
hvordan jernet ble formet, og jeg forsøkte meg på å få liv i belgen og
fantaserte at jeg hadde jern i ilden, i ordets rette betydning.
Jeg tar en siste titt inn før vi låser døra. På veggen henger ei steinharv
laget av solid treverk og med heimsmidde pigger under. Her er det også
jernbeslag til vognhjul. Det er produkter laget av en av våre forfedre -
far, bestefar eller kanskje oldefar?
Alt er der, men spindelveven som snor seg
rundt skruestikka, forteller oss om at smia er forlatt – for lenge siden.
Men smia er ikke glemt. Nå ser vi på den som et viktig kulturminne!
Kari bruker belgen. Med høyre hand "setter Kari inn et jernstykke i
glohaugen" med ildtanga. |
Skruestikka |
Jernbeslag til vognhjul |
|