Befolkningsutvikling og marked
SVEIN GRANLI
Med god grunn fokuseres det på befolkningsnedgang som Bygde-Norges
største utfordring. Redusert offentlig tjenestetilbud og tilbakegang i
privat næringsvirksomhet blir ofte resultatet.
Som kommunebyråkrat skal
jeg vokte meg vel fra å gå inn på politikernes område når det gjelder
det offentlige tjenestetilbudet. Så da velger jeg en annen vinkling, og
det får bli et par kjepphester om næringsutvikling.
Forenklet kan en si
at utvikling av næringslivet i et lokalsamfunn dreier seg om økt lokal
verdiskaping. Så må alle varer og tjenester finne et marked. Det er
vanlig at mange virksomheter starter i det små, og i første omgang
henvender seg til et lokalt marked. Så er det selvsagt slik at færre
folk etterspør færre varer og tjenester. Altså en sjølforsterkende
utvikling. Så litt leik med tall. Hvor mange mennesker bor det i
Hedalen? Jo, i følge statistikken så bor det litt under 800 mennesker i
bygda. Så ser jeg samtidig i en annen statistikk at det er 900 hytter
i området. De fleste hyttene har helårsveg og en økende andel
har strøm, vann og avløp. Dersom vi regner med 40 brukerdøgn i året og 3
personer på hytta samtidig, blir dette til sammen 108 0000 brukerdøgn.
Dette tilsvarer omtrent 260 personer på helårsbasis. Det betyr at det
bor ca. 1050 personer i Hedalen! Jeg er klar over at denne måten å bruke
tall på kan diskuteres, men la oss i denne omgang ikke gjøre denne siden
av saken til en akademisk øvelse.
Utnytter vi den
økonomiske og menneskelige ressursen hytteeierne representerer? Vi har
selvsagt noen svært gode eksempler på det, men samlet sett blir mitt
svar NEI.
Salg av hyttetomter
og bygging av nye hytter er økonomisk viktig nok. Tar vi en sving innom
bilbransjen, så vet vi at nye biler nå selges med relativt små
fortjenestemarginer. Vurderingen som ligger bak dette er at pengene
ligger i ETTERMARKEDET.
Hytteeierne i Hedalen
har valgt å investere fra 1 – 7 millioner for å skaffe seg en fritidsbolig i
bygda. Vi kan gå ut fra at bruken av hytta er relativt lite
konjunkturavhengig. Kort av avstand til Oslo-området og økende standard
på hyttene vil også øke brukerfrekvensen. Mer fritid,
hjemmekontorordninger og tidlig pensjonsalder vil forsterke dette.
Et fantastisk
utgangspunkt spør du meg! Dette også et betalingsdyktig marked. Men har
vi virkelig gått inn og analysert hvilke muligheter dette markedet
representerer. Det dreier seg kanskje også om at vi alle burde bli mye
flinkere til å ha et større fokus på muligheter.
I tillegg til økt
lokal verdiskaping og interessante arbeidsplasser, så vil også de
fastboende etterspørre en del av de samme varer og tjenester. Altså et
bedre privat tjenestetilbud og en enklere hverdag.
Jeg skal ikke ta mål
av meg til å liste opp mulighetene, den analysen må hver enkelt
næringsdrivende ta tak i sjøl. Å levere vedsekker, brøyte snø og å måke
hyttetak er viktig nok, men mulighetene er så uendelig mye større enn
det.
Utlysing av ledige jobber
Er det jobbmuligheter
i Bygde-Norge?
Tilbake til
Bygde-Norges største utfordring som er befolkningsutvikling. At vi i
denne sammenheng kjemper mot tunge samfunnstrender, får så være. Men
samtidig vet vi at mange kan tenke seg å flytte tilbake til - eller
flytte til - landsbygda. En avgjørende faktor når et slikt valg skal
gjøres, er uten tvil mulighetene for å få jobb.
Tenk deg en som
følger med på jobbmarkedet i Valdres, eksempelvis en student som kommer
fra bygda, eller en potensiell innflytter. Vedkommende vil da følge med
hvilke muligheter som finnes for å få arbeid. Kommunene må annonsere
sine ledige stillinger. Samtidig vet vi at bare ca. 30 % av ledige
stillinger i næringslivet annonseres.
Da blir det jo slik
at for å få jobb i næringslivet i Valdres så må du ha et etablert
nettverk for å komme i betraktning. Så min oppfordring til næringslivet
blir å bidra til å vise mulighetene i lokalsamfunnet. Annonser ledige
stillinger! Dere vil sikkert også få mange kvalifiserte medarbeidere som
dere ikke visste om! |