Jeg forteller litt på øvelser om opprinnelse til hva
vi spiller og hvorfor vi spiller det vi gjør på konserter. Så skjedde også
når det gjelder det jeg plukket ut til Kongeparets besøk. Da ble jeg anmodet
om å skrive dette ned og publisere det på Hedalen.no.
Korpset er et brassband og et generasjonskorps som for
tiden teller teller 27 musikanter, fra nybegynnere og til nær profesjonelt
nivå. Foruten å delta på faste arrangement i bygda, prøver vi å holde en
stor showkonsert hvert andre år og liker å spille populær musikk. Der
blander vi band, storband, sang og band med korpset etc.
På den store dagen på Bautahaugen har vi plukket ut
følgende stoff til vår lille ti minutters avdeling.
Gammel Jegermarsj
Denne ble levert inn av Fredrik Schølberg til en konkurranse i 1799.
Infanteriregiment nr. 4 (Østenfjeldske) ville ha en egen marsj. Marsjen er
antakelig kopiert fra Mellom-Europa og er enda eldre. I 1880 ble Hans
Majestets Kongens Gardes Musikkorps satt opp som korps for IR 4 og
stasjonert i Stockholm. Dette som en Jeger tropp. Ole Olsen som var dirigent
for 2. Regiments korps ble bedt av Kong Oscar 2.om å få tilpasset marsjen
til vaktavløsningen ved slottet i Oslo. Dette gjorde han i 1888, med bla.
bruk av signaltrompeter.
Siden da har Garden benyttet marsjen ved vaktavløsning. Gardemusikken bruker
den ved hver Slottsparade og Slottet bruker den ved offisielle middager i
sine prosesjoner. Den bearbeidelsen vi kjenner best i dag og som vi benytter
på Bautahaugen er basert på Kjell Hagen. Han hadde jeg glede av å bli kjent
med og han var dirigent i Gardemusikken fra de startet med drill i 1963 og
fram til 75. Han gjorde om en del på triolpartiene og la inn ny signalstemme
som Hermann tar hånd om hos oss.
Norge i Rødt Hvitt og Blått
Opprinnelig en svensk marsj, med tekst for å oppildne svensker til å
kjøpe forsvars obligasjoner. Skrevet av Erik Larsson. Melodien ble benyttet
på Chat Noir i 1941. Da med tekst av Bø, Bernholt og Felborg. Men hele
ensemblet var antakelig med. Det var en fordekt tekst som gikk på fredshåp.
Den het da: Det lyser over byen. Gikk først merkelig nok gjennom sensuren
til okkupasjonsmakten, men ble stoppet etter generalprøven. Etter dette ble
det streik og Juster som tillitsmann ble bla. fengslet.
Tyskerne truet med dødsstraff og streiken ble avblåst. Våren 1945 ble det
fred i landet og ensemblet på Chat Noir tok ram sangen igjen- nå som Norge i
Rødt Hvitt og Blått. Da ble siste vers diktet om og slutter med: sitat: ” Du
skal en gang få se gamle Norge når det flammer i rødt hvitt og blått. Lalla
Carlsen ledet hele ensemblet til hyling, skriking og trampeklapp i hele
salen. Marsjen var gått fra fredshåp til seiersmarsj.
Norske Løve
Marsjen er skrevet av Norges marsjkonge Oscar Borg. Han ble født i 1851.Hans
far og bestefar var musikere i det som senere ble Forsvarets
distriktsmusikkorps Østlandet. Faren så at sønnen var musikalsk begavet og
11 år spilte han fløyte og kornett i farens danseorkester. 13 år gammel ble
han tatt opp i korpset. Oberstløytnant Falkenberg mente denne gutten måtte
få 5 års musikkutdanning i Stockholm. Han var venn av kronpris Oscar (senere
Oscar 2.). Kronprinsen sponset derfor Borgs utdannelse og kjøpte dessuten ny
fløyte til ham. 5 års utdanning tok han på 3 år og kom tilbake til Østfold
som dirigent for korpset, samt flere amatørkorps og kor. Han var da en
multimusiker. Komponert 60 marsjer og 275 komposisjoner. Han var meget
sentral under unionsoppløsningen i 1905. Hadde da komponert mange marsjer
under Svenske tiden. Når han sto og dirigerte korpset på Honnørbryggen ved
Kong Håkons ankomst, var det en nykomponert marsj: Kong Håkons Honnørmarsj
som ble spilt. Da han så gutten på armen til kongen, ilte han hjem og
forandret navn på en marsj han hadde komponert tidligere til Kronprins Olavs
Honnør marsj. Denne var tidligere komponert til en svens prins som viste seg
å være senere kronprins Marthas far.
Men riksvåpenet måtte få egen marsj. Tiden var knapp og
han tok igjen en marsj han hadde komponert tidligere som het Leve Unionen.
Den byttet han tittel på til Den Norske Løve.
Bearbeidingen vi spiller i dag er ved Major Bjørn
Mellomberg som var dirigent i Stabsmusikken.
Hedalsmarsjen
Når kongeparet kommer, spiller vi Hedalsmarsjen. Denne kjenner jeg ikke
sikkert opphavet til. Men den er i varetatt av Lars Bertelrud 1890-1990, som
var en god felespiller i bygda vår.
Han står bak flere komposisjoner som bla. en vals som
er spilt inn av Pål Skogum på platekompaniet og det skal finnes lydopptak av
flere av hans slåtter. Bente I. Hemsing gjorde en flott jobb, med å samle
inn stoff fra bla. Lars. Hun skrev ned felenoter på Hedalsmarsjen slik Lars
spilte den. Han fortalte henne at han hadde lært den av Halvor Grønhaug
1859-1946. Han fortalte at Halvor hadde gått foran 17. mai toget i Hedalen
alene og spilt denne i 1915.
Jeg fikk felenoter av Bente og fikk hjelp av dirigent i
Hans Majestets Kongens Garde Musikkmajor Rolf Nøddelund til bearbeiding til
korps.
Kilder: Rolf Nøddelund, Kjell Hagen, Kjell Martinsen
(dirigenter i garden), Jan Eriksen NRK, Willy Schicora (orkestermusiker
Chat Noir ) Bente I. Hemsing, Vikopedia. |