Underlig
Underlig 1
I
kjølvannet av skolestrukturdebatten i vinter vedtok kommunestyret at
ressursbruken i skolene i kommunen skulle gjennomgås ut fra en
konsekvensutredning. Nå foretar man ensidige tilpasninger ved HBU ved å
redusere 1,8 årsverk på tross av at konsekvensutredningen ikke har funnet
sted.
Hvor er
konsekvensutredningen?
1,8 årsverks reduksjon
innebærer i underkant av hva man økonomisk sett mente å oppnå i besparelse
på å flytte ungdomstrinnet til Bagn. Er det så enkelt som at dersom en slik
tilpasning hadde skjedd for ett år tilbake, så kunne man forhindret all
turbulens som skolesaka innebar?
Underlig 2
Hedalsheimen foreslås
omdisponert for en del. Her foreligger det endog en faglig vurdering som
følger forslaget til behandling i aktuelle styrer og utvalg.
På tross av utredningen
ønsker et flertall i levekårskomiteen å forkaste forslaget, og dette
begrunnes i påstander som ikke er dokumenterte. Ikke mindre underlig er det
at forslaget kommer til dels fra representanter som, i alle fall tidligere,
hadde en nesegrus beundring for faglig skjønn og vurdering. Er det slik at
dersom demensavdelingen legges til Hedalen, så vil den lide under:
Mangel på kompetanse?
Mangel på vikartilgang?
Mangel på nærmiljøtiltak?
Manglende samarbeide med
andre tjenesteområder?
Ikke oppfylte
brannforskrifter?
(Ble det ikke montert
overrislingsanlegg på Hedalsheimen sist vinter?)
For alle punktene,- er
det slik at vi er dårligere bevendt enn andre deler av kommunen?
Hva er fri fantasi, og
hva er fakta?
Jeg har i likhet med
flertallet i levekårskomiteen ikke faglig bakgrunn for å vurdere
konsekvensene av omdisponering, og for meg synes det som om både dette
flertallsforslaget og mindretallsforslaget om nedleggelse av PU-tjenesten i
Hedalen er mer et ønske om å si takk for sist enn å fremme troverdige
argumenter.
At det kan være relevante
argumenter for ikke å omdisponere Hedalsheimen og for å samordne
PU-tjenesten er en annen sak.
Underlig 3
Når man skal vurdere
antall medlemmer i styre og skap, hvorfor 17 eller 19
kommunestyrerepresentanter? Hvorfor skal ikke formannskapet reduseres
forholdsvis?
Hvorfor ikke foreslå
lovens minimum? Er det kvantitet som er avgjørende for at grendene skal bli
representert? I så fall må det være noe feil med nominasjonsprosessen og
partiene som nominerer.
Samlet sett er det nesten
like mange kommunestyrerepresentanter i Valdres med et innbyggertall på vel
17 000, som det er stortingsrepresentanter for 5 millioner mennesker. |