Noen godord til
politikere og byråkrater – og litt om E16
ELDOR
BRÅTHEN
I dag har jeg lyst
til ”å framsnakke”, det betyr ”å si noen pene ord om”, ei gruppe
mennesker som vanligvis får all den kritikk de fortjener, og kanskje
litt til. Jeg snakker om ”politikere og byråkrater”.
Sør-Aurdal kommune
mottok nylig Fylkesmannens fornyingspris for 2010. Kommunen vår får
prisen for arbeidet med å få til: ” bedre prioritering, bedre
arbeidsmetoder, mer hensiktsmessig organisering og sunn kommuneøkonomi.”
Ordfører Kåre Helland ”ville umiddelbart dele æren med rådmann Erland
Odden og hans administrasjon”, leser vi i ”Valdres.”
Ikke sjelden opplever
vi at offentlig ansatte omtales som en belastning for kommunens øvrige
innbyggere, og ikke minst gjelder det for sentraladministrasjonen. At
tjenesteutøvere som vi har jevnlig kontakt med, kan gjøre en viss nytte,
skjønner vi noenlunde greit. At ”papirflytterne” på Tingvoll også gjør
en god jobb, trenger vi kanskje å bli minnet om. Som innbygger i
Sør-Aurdal sier jeg: - Det var bra at ordføreren sa det han sa, og at
dette ble referert til ettertanke for meg og andre kritikere.
La meg sitere enda
litt mer fra avisa: ”Sør-Aurdal har tatt noen tøffe tak… ..” og har
involvert alle politikerne og innbyggerne på vegen.” Ser man det!
Fylkesmannen har registrert at kommunens innbyggere har vært og er
involvert. Et godt norsk ord for den involveringa vi her snakker om, er
”dugnad.” For meg er det nærliggende å tenke på alt det ”Hedalen skoles
venner ” har utrettet de siste månedene, i nært samarbeid med den
politiske ledelse og administrasjonen i Sør-Aurdal. (Dugnadsinnsats som
blir gjort andre steder i kommunen, har jeg ikke samme kjennskap til.
Begnadølinger, begninger, reinliinger og andre sør-aurdøler som måtte
lese dette, får ha meg unnskyldt.)
Når en kommune tar
”tøffe tak”, rammer det kommunens innbyggere, i større eller mindre
grad. Ett av de tøffeste taka man endte opp med denne gang, var
nedlegginga av Reinli skole og samlokalisering av barnehagene i øvre
del. Avstanden mellom Bagn og Reinli bør, etter min oppfatning, være
overkommelig. Problemet her er dårlig veistandard. Dette ble vi minnet
om i en annen avisreportasje for ikke så lenge siden. ”Nå bør veien til
Reinli ha første prioritet”, sa ordføreren. Jeg er helt enig!
Vender vi et lite
øyeblikk tilbake til Hedalen, vet vi at den kommunale vegen nordafor
kirka, har fått en helt nødvendig opprustning. Riksveg 243 mellom
Hedalen kirke og Nes i Ådal venter på det samme. Dersom våre dyktige
politikere og byråkrater er i stand til å utrette noe her, er jeg villig
til å gi dem enda ei fjør i hatten.
Den største
ferdselsåra gjennom Sør-Aurdal er E 16. Nå kan det hende at utbedring av
strekningen Fønhus- Bagn begynner i 2011. Tar jeg ikke feil, har vi her
enda en grunn til å gi ordfører Helland litt ros. Uten initiativ fra
kommunalt hold, ville utbygginga ha blitt skjøvet enda lenger inn i
framtida.
Vi vet alle at E 16
en periode var stengt på grunn av ras sør for Bagn. Da kunne man med en
viss rett si at kommunen vår var delt i to. Nå planlegges det automatisk
bomstasjon, dvs. en bom som vi alle sammen kan passere uten heft eller
hindring, og enhver påstand om at kommunen deles i to, faller på sin
egen urimelighet. Jeg tror jeg har rett når jeg sier at få bomstasjoner
er plassert akkurat på ei kommunegrense. Blir Sør-Aurdal ”delt”, så er
vi i alle fall i godt selskap.
Rabattordninga som er
foreslått, er et godt tiltak. Om mulig bør man kanskje overveie en enda
sterkere rabattordning for de som må passere bommen ofte pga. arbeidet
sitt. Ut fra miljøhensyn er det heller ikke å beklage om
bompengeforslaget utløser litt kreativitet med tanke på samkjøring og
kollektivtilbud.
Da er vi over på de
to hovedspørsmåla i denne saka: Delvis bompengefinansiering eller
fullfinansiering over skatteseddelen? Igangsetting av arbeidet på
strekningen Fønhus - Bagn i 2011 eller utsettelse på ubestemt tid?
Et anerkjent prinsipp
på andre områder er at brukeren betaler, helt eller delvis. Til og med
for nødvendige helsetjenester godtar vi egenandel. Kanskje burde en
større del av vår veiutbygging skje ved hjelp av bompenger?
Jeg skal ikke gå mer
inn på den ideen. Norge er, ifølge FN, verdens beste land å bo i, og det
må bety at landet vårt styres bra. Dugnad er en god norsk egenskap.
Bompenger kan betraktes som en form for dugnad, men dugnadsviljen har
dessverre en tendens til å forsvinne når noen vil legge kostnader på
bilbruken vår. Noen hellige kuer må vi kanskje ha, selv om vi ikke er
hinduer! |