|
Utviklinga
fra godt 12 millioner i underskudd til et betydelig overskudd i 2010 viser
at det nytter å gjøre endringer. Gjennom de tre siste årene har økonomien og
resultater hatt stort fokus. Med innføring av nye rutiner for styring og
tilbakemelding til administrasjon og politikere, ble betydelig underskudd på
driften snudd til balanse og overskudd. Endringer i organisasjonen har også
hatt positiv effekt på driften.
Gjennom de grep som er gjort, og som selvsagt må utvikles videre, finnes nå
et godt grunnlag for budsjettering og drift fremover.
Da økonomien var på det mest vanskelige, var det nok mange som så på utvidet
eiendomsskatt som den eneste eller den beste løsningen ut av den vanskelige
økonomiske situasjonen som hadde oppstått. Politikerne tok grep med god
oppfølging av administrasjon som klarte å få kommunen ut av situasjonen uten
å ty til utvidet eiendomskatt.
Om det har vært tøft for alle tjenesteområder, så er vi nå i en situasjon
der vi ikke har utvidet eiendomskatt, noe som alle våre nabokommuner har
innført i inneværende periode.
Det er mange faktorer som påvirker kommunens økonomi vesentlig grad, slik
som endringer i statlige overføring, skatteinngang, renter, lønnsvekst, og
generell kostnadsvekst på driftsutgiftene o.s.v. Kommunen har nå skapt et
godt grunnlag for driften i kommende periode, slik at tjenestene, særlig på
oppvekst og omsorg, gradvis bør kunne styrkes fremover.
Vi må på kort sikt bygge opp igjen en buffer, som på lengre sikt kan gi oss
enda større handlingsrom til å løse utfordringer i tjenesytingen uten at
ekstraordinære spareplaner må iverksettes. Et slikt handlingsrom er også
viktig for å få en smidig drift uten unødvendig administrasjon.
Vi har allerede på forslag i fra Senterpartiet styrket skolene med å bevilge
300 000,- ekstra til lærebøker og hjelpemidler, noe som allerede er i ferd
med å komme på plass nå ved skolestart. Dette er et godt eksempel på hvordan
handlingsrom må bli brukt til å styrke tjenestene på de forskjellige
områder.
I den siste perioden har vi også hatt fokus på overføringene til kommunen
fra staten, overøfringer som vi ser er endret i vår favør. Kontakter
oppover i det politiske systemet er av stor betydning for at vi kan belyse
behov og krav mot statlige hold.
Det viser blant annet ” Bo-lyst” midler som vi nettopp har fått sammen med
Etnedal kommune med 600.000,- kroner.
Et annet eksempel er økt næringsfond som vi har hatt en aktiv rolle mot
fylke og stat som igjen har gitt flere kroner til ny etablering og
videreutvikling av næringslivet i kommunen. Dette vil på sikt gi flere
arbeidsplasser og inntekter for kommunen.
Jeg er stolt over at organisasjonen Sør-Aurdal kommune har klart å snu en
utvikling så raskt. Dette viser at administrasjonen har evne til å utføre
politiske vedtak og signaler slik at kommunen kan være best mulig rustet til
å yte best mulig tjenester til folket innen for de rammer som kommunen rår
over.
|