Sist oppdatert:
31.12.2010 08:39 |
Kunnskap
er makt.
VEGARD RUUD
Det finnes mange
forskjellige former for kunnskap. Teoretisk kunnskap, praktisk kunnskap,
erfaringsbasert kunnskap og yrkeskunnskap for å nevne noen.
Kunnskapstørsten vekkes tidlig hos mennesker. Allerede i 6 års alderen
starter en mangeårig skolegang. Grunnlaget som legges i ung alder, er
viktig for hvor kunnskapstørste de unge blir.
Den norske
skolemodellen er som kjent lagt opp med 10 års grunnskole, 3 års
videregående, 3 års studie for å oppnå bachelorgrad, og ytterligere 2 år
for å oppnå mastergradstittel. Rask hoderegning viser da at man tidligst
kan være ferdigstudert med mastergradstittel som 24 åring.
Gjennomsnittlig levealder for jenter født i 2009 er forventet å være
83,1 år mens gutter født i samme år er forventet å være 78,6 år. Det vil
si at barn født i 2009 bruker henholdsvis 28,8% og 30,5% av livet for å
oppnå en mastergradstittel.
Forskning viser at
Norge står tilbake for land vi liker å sammenligne oss med, særlig når
det gjelder matematikkunnskaper. Norske elever er dårligst i Norden, og
langt under gjennomsnittet i OECD-landene. Et raskt søk på google
avdekker at vanskelighetsgraden i de norske nasjonale prøvene ligger på
et lavere nivå enn f.eks. det som er tilfellet i Storbritannia. Verden
blir stadig mer globalisert, og også elever fra Hedalen har studert i
utlandet, og forhåpentligvis vil dette også være tilfellet i fremtiden.
Min personlige erfaring etter å ha studert i Skottland, er at det
generelle matematikknivået ute er høyere enn hva som er tilfellet her
hjemme. Vi nordmenn måtte jobbe hardere for å oppnå de samme resultatene
som elever fra andre europeiske land.
Kunnskap og kompetanse er en viktigste ressurs. Likevel
viser det seg at andelen av befolkningen som tar høyere utdanning, er
fallende. 42 % av et årskull uteksamineres årlig i gjennomsnitt fra
høyere utdanningsinstitusjoner i Norge. Det er imidlertid viktig å huske
på at kompetanse kan opparbeides via erfaring. Erfaringsvis viser det
seg allikevel ved stillingsutlysninger at kompetansen som
etterspørresskal være av det formelle slaget, gjerne med en
bachelortittel som minimum.
Høy kompetanse vil i fremtiden bli en ettertraktet
handelsvare. Kompetanse kan selges fra alle steder i landet. Sør-Aurdal
har mange eksempler på dette: telemontører som har oppdrag over hele
Norge, det samme med elektromontører, regnskapskontor som har oppdrag
fra hele landet, og satelittkommunikatører for å nevne noen fagfelt.
Kompetansen som
bygges fra barne- og ungdomsskole, er viktig for å skape nysgjerrige
fremtidige studenter. La oss håpe at resultatet av de nasjonale prøvene
som ble offentliggjort før jul viser at Hedalen skole har funnet
nøkkelen til kunnskapsbygging, og det på et tidlig stadium. Det er i
hvert fall grunn til å gratulere både elever og lærere med resultatet!
En oppfordring til slutt, -ikke hvil på laurbærene!
Godt nytt
kunnskapsår! |