Sist oppdatert:
19.07.2011 18:37 |
Hvorfor
Hedalen?
JOHN EGIL RØ
Det kan være mange grunner til at folk har et forhold til bygda
Hedalen og ønsker å bo eller å ha sin hytte i dette området.
Noen vektlegger en trivelig bygd og
kort avstand til det sentrale Østlandet, fint terreng sti- og løypenett
både for skigåing og vandringer, Vassfaret med sine Fønhus-historier om
slagbjørnen Rugg, hyggelige bygdefolk, dyktige håndverkere og andre mer
tilfeldige grunner.
For meg handler det om, en i mitt liv, historisk tilfeldighet, og en
tilfeldighet som jeg har lært å sette pris på. Gjennom et byggefirma i
Oslo, Einar Knutsen og sønner A/S som sto for rehabiliteringen av vårt
hus på Blindern og valdriser som pendlet for å arbeide i firmaet, samt
et brukket lårben til Halvard under arbeidet, fikk vår familie kontakt
med hedølinger og ble invitert for å oppleve Hedalen vinteren 1966.
Etter dette ble det mange flere besøk.
Hedalen ble det stedet der jeg møtte den norske fjellbonde og
jordbrukssamfunnet. Her fikk jeg lærdommer og innsikter for livet.
Samtidig ble jeg observatør til endringer i norsk jordbruk og
Bygde-Norge, fra blandingsbruket med fiske (rakafisk etter fiske i
Nevlingen), jordbruk og pendling til Oslo til mekaniseringen av
jordbruket og overgang til handel-, omsorgs- og servicenæringen sør i
Valdres.
Jeg var i flere somre på slutten av 1960 tallet og begynnelsen av
1970-tallet slåttekar og onnedreng på gården Gunderhuset sør i bygda.
Her lærte jeg om både hest og ku, traktor og ljå, ståltråd og staur,
hersjing og låvebru. Dette var praktiske hverdagslig innhold i
fjellbondens liv den tiden, men nye oppdagelser for en oslogutt i
tenårene.
For all fremtid lærte jeg at det å føre en hest ut av stallen gjør en
ved å gå foran den, ikke ved siden. Gjør du ikke det, erfarer du fort at
du blir klemt av dyret i døråpningen. Hesteleting i Vidalen hørte også
med når behovet for hesten på gården meldte seg i slåtten. «Blakken» ble
funnet til sist. Hestens frie villmarksliv ble da byttet ut med seletøy.
Etter hvert ble hesten erstattet av hestekrefter. Traktoren, den grå
Massey Ferguson, (riktignok en bensinvariant) overtok selv om det i de
bratteste bakker var uforsvarlig å kjøre uten veltebøyle. Traktoren
bidro til lettelser i det fysiske arbeidet, men veien opp den bratte
skråningen måtte legges om flere ganger for at den og redskap skulle
komme frem. Mine aller første erfaring med gasshendelen på rattet og
clutchens funksjoner, ble høstet. «Bruk clutchens så lite som mulig», sa
Arne. «Du kjører tryggere i gir enn i fri».
Arne var en av de «Gutta på skauen» som jeg lærte om på skolen, men var
ikke en som skrøt av sin innsats for fedrelandet. Diplomet med takk for
innsatsen ved flyslipp i Hedalsfjella hang imidlertid på soverommet. Jeg
ante at det var historier her som jeg nå gjerne skulle fått høre mer om.
På den tiden lærte Arne meg å bære staur, samtidig som statsminister og
bonde Per Borten hadde problemer med det samme i regjeringen. For å få
vekk kvaen i halsen etterpå, var Zalo et meget godt vaskemiddel.
«Nyco-fruktsalt» i kaldt vann har for meg etterpå vært den optimale
tørstedrikk etter fysisk hardt arbeid. Hersjing og det å sette opp en
«hes» som han kalte det, var en utfordring med staur, spett og ståltråd.
«Hesen» måtte stå rett. Ståltråen måtte vris på en bestemt måte over
staurene, hvis ikke, gikk det galt når tråden ble belastet.
Det var også forskjell på ståltråd.
Først ble den gjerne benyttet til strøminngjerdingen for kuene. For
annengangsbruk på herjene ble den rullet rundt en passende plankebit.
Skjøtet ståltråd var ubehagelig, fordi en så lett skar seg opp i hendene
med den.
Myten sier at barndommens somre alltid hadde godt vær. Ikke slik alltid
når en skulle drive med slått. Jeg husker at regnvær var en kjedelig
foreteelse. Regn i høyet ga betydelig merarbeid. Våte hersjer var
deprimerende selv om solen tok godt også på rått høy. Skotøyet ble
derfor viktig. Det var sterke lærsko som gjaldt, bygutten med joggesko
forsto at de alt for lett ble gjennomvåte. Slagstøvler av typen "Viking
Slagbjørn" var dessuten for tunge å arbeide med.
Desto større var gleden da sterk sol og sval vind førte til at gresset
kunne lufttørres på bakken samme dagen det var slått. Med en rive kunne
en midt på dagen vende gresset, og med høysvansen samle sammen foret for
å kjøre det på låven, til litt ekstra tørk på låvebrua. Låvebrua var
også en kjøreteknisk utfordring idet der selvsagt måtte en rygge inn.
Det gjaldt da å beregne nøyaktig og ikke være for dumdristig.
Gamlefar Andreas viste en ung gutt ljåens uovertreffelighet særlig for
etterslått og i steinete områder der slåmaskinen ikke nådde frem. Alt
gress skulle brukes. Det å sveive på slipesteinen for å skjerpe ljåen,
var et arbeid for slåttekaren, jevnt og rolig i lang tid skulle den
sveives. Deretter ble det skarpe redskapet hengt på plass på
stabburslaften. På jordet var brynet fast følgesvenn, spyttet overtok
for vannet ved slipesteinen. Den store stenuren nederst på jordet forsto
jeg at han med håndkraft og spett hadde laget, gjennom års arbeid på
åkeren.
Husmoren Ingers allsidige hushold imponerte, med melkeseparatoren i
spisskammerset og veldig gode spekeskinker på stabburet. For meg fantes
det ikke noe bedre enn hvit saus, poteter og røkt spekeskinke. Hun var
en mester i å sette god mat kom på bordet i en fart, frokost, middag og
kvelds, samt måltidet «duggul», gjerne havregrøt, som kom på bordet ved
11 tiden etter at formiddagsøkten av kommet godt i gang. For en sart
osloguttemage var nok melk direkte fra kua i sterkeste laget, med noe
mageknip som resultat. Inger likte nok ikke at jeg de siste somrene
heller foretrakk vann. Likeledes så jeg hvordan hun tok ansvaret for
besøkende, enten de kom fra bygda på besøk en ettermiddag eller de var
byfolk som la seg inn for sommerferie på landet noen uker.
På den tiden hadde foreningen «gammaldassens venner» sin glanstid i
Reiseradioen om sommeren. Stoltheten over å få lagt inn wc og dusj og
slik få avløse dassen ved siden av låven, minnes jeg. Radioen var mediet
for de store verdenshendelser. Menneskets første skritt på månen sovnet
jeg fra på kammerset etter en lang dag ved hersjene, mens radioen
rapporterte fra denne hendelsen. Etter hvert kom også TV, men en stund
etter.
I bondens arbeid er allsidighet og det å være en liten porsjon
tusenkunstner nødvendig. En kan ikke budsende elektriker, rørlegger,
maler, snekker og mekaniker for det minste problem. De er til for å
løses der og da. Redskap har en i skjulet, men samtidig også ulike
depot, med en spade, øks, rive og høygaffel, på strategiske steder. Det
var tungt å gå hele veien opp til redskapsboden når en var nederst på
jordet selv om en fikk trening i å gå "beinste". Allsidigheten ga
ferdigheter på mange felt, og ferdigheter som gjerne ble delt med den
oppvoksende slekt. I ledige stunder skulle og kunne en kløyve ved i
skålen, tok en noen kubber hver gang en gikk forbi, ble det fort en stor
haug ut av det.
Evnen til å traktere hammer og spiker, grovsnekre, lage forskaling og
montere bandjern var ferdigheter som ble villig lært bort. Dersom noen
undrer seg over hvorfor muren på oppkjørselen til låvebrua på Øvre
Gunderhuset, mot sør, ikke er i lodd, så er et uttrykk for at ansvaret
for at bandjernene ikke burde vært gitt til bygutten som skulle være
både lærling og håndtlanger. Bandjernspiker var ikke lette å få igjennom
bandjernet. Da sementen ble helt fra trillebårer ned i forskalingen,
holdt dessverre ikke forskalingen seg på plass, og jeg likte dårlig
resultatet, som mine grunnarbeiderferdigheter hadde bidratt til. Muren
står der den dag i dag som et lite symbol.
Aviser var en viktig del av informasjonsflyten. Avisene Valdres fra
Fagernes og Samhold/Velgeren fra Gjøvik ble grundig lest, det hørte med,
til noen gode minutter på sofaen før kveldsrunden etter middag. Her
kunne en få siste nytt om Jørn Hilme-stemnet på Fagernes og at en
"Middel of ther road"-konsert var blitt ødelagt av at noen ungdommer
hadde vært litt for ivrige. Dessuten inneholdt de reklame annonser for
kjøp og salg og kunngjøringer om ulike aktiviteter. Disse lokalavisene
var en kanal for informasjon og kultur før TV-en var allemannseie og det
å være på nett ble oppfunnet.
Jeg kunne også oppleve stoltheten som var tilstede for stavkirken i
bygda, og den var en annen enn den da litt mer berømte Heddal stavkirke
i Telemark. Bygdas, Hedalen stavkirke, var fra 1100-tallet, med en rekke
dramatiske sagn og fortellinger knyttet til seg. Det var likevel ikke så
ofte det var gudstjenester der om sommeren, men gravstedene skulle
holdes i hevd. Varme sommerkvelder ble brukt til slikt etter at det
ordinære arbeidet var avsluttet. Ulike stølsstevner var mer opplegget
for religiøs oppbyggelse i sommertiden. Jeg var med på flere slike,
fluktstoler, kaffe og kaker var medbragt. Ellers erfarte jeg også
miljøet rundt bedehuset sør i bygda, opprinnelig etablert for Evangelisk
Orientmisjons arbeid i Japan. Kjøpmann Kvarme, med malt beskjed på
uthusveggen, "Man sprecht Deutch", viste også at han kunne traktere
gitaren og spilte opp med sitt pinsevenninspirerte gitarspill.
Fjellet og fjellturer hadde en dragning på folk, byfolk som bygdefolk,
enten det nå var Ørneflag, Bogen, eller turer opp Hansespranget til
Storaustjern. Var en heldig, kunne en av kjennere bli vist de viktige
multestedene i august. Ulempen var hjemvandringen med tunge sekker,
støle rygger og vonde knær.
Caltexstasjonen og «Samlaget» var viktige møtesteder. En tur til
butikken hørte med for å gjøre et ærende. De var i tillegg til de mange
andre kolonialhandlerne oppetter bygda, Kvarme, Grøv, Flaten og sikkert
flere enn jeg nå husker. Bensinstasjonen med Mekkel og Samvirkelaget, de
hadde nødvendighetsartikler for det aller meste, service på bilen, klær
i butikken i tillegg til fødevarer og bygningsartikler i kjelleren, en
tradisjon som er videreført i dag. Posthuset noen hundre meter lengre
nord, måtte også besøkes for å sende prospektkorthilsen til mor og far
og venner. For bygutten måtte fortelle at han trivdes på landet.
All denne livserfaringen, og mer voksen bearbeiding av observasjonene,
ga et livsvarig forhold til denne dalen i Valdres. Derfor er det og vil
være Hedalen for meg.
|