Sist oppdatert:
08.06.2011 21:35 |
Merkevarebygging av Valdres – har det noe for seg?
KJELL ARNE BERNTSEN
Å
designe en lekker logo eller finne opp et fancy navn er ingen kunst.
Langt vanskeligere er det å få folk til å huske logoen eller navnet, og
få dem til å forbinde det med noe som øker sjansene for kjøp og besøk.
Forskjellen mellom et varemerke og en merkevare ligger nettopp her.
Et varemerke er kun et grafisk symbol eller en ordkombinasjon (f.eks.
Coca-Cola). En merkevare er den verbale delen av varemerket.
En merkevare er alle de tankene og assosiasjonene som skapes oppe i ditt
hode når du ser eller hører om merkevaren. Et varemerke er kun selve
symbolet uten disse assosiasjonene knyttet til seg. Det er derfor stor
forskjell på ha et varemerke og kunne tilby markedet en merkevare.
Hva har
dette med Valdres å gjøre ?
En merkevare er ikke bare et produkt vi finner i butikkhyllene –
merkevare kan også være en hel region.
I Valdres Natur og Kulturpark er visjonen for 2017: Valdres - landets
sterkeste regionale merkevare. Valdreslogoen er varemerke. Valdres er
merkevaren. Slagordet er: skjerper sansane - “Valdres skjerpar sansane”.
Dette går igjen i all vår kommunikasjon.
Norge er inndelt i 70 regioner som Valdres og mange av disse har sterke
geografiske merkenavn innen sine grenser. Eks.: Lofoten-
Trollveggen-Geiranger-Holmekollen – alle disse gir deg sterke
assosiasjoner.
Valdres alene som navn kan ikke bygge merkevare uten fellesbidrag.
Det er innholdet i produktet og de positive opplevelsene som følger med
som bestemmer om vi kan lykkes. Det må være Valdreskvalitet i alle
ledd.
Det politiske Valdres har sagt at vi skal bygge merkevaren gjennom
landbruk, reiseliv, foredling, helse, natur og kultur. For å få dette
til må alle samarbeide; næringsliv – kommuner og befolkning. Alle må
være opptatt av å levere kvalitet i alle ledd – uansett næring.
Valdresregionen har
17200 hytter og fritidshus, og det bygges drøye 270 nye enheter årlig.
Disse står for en betydelig del av verdiskapningen i Valdres – i tillegg
er hytteeierne gode ambassadører.
Sør–Valdres, og ikke minst Hedalen, ligger nærmest det store
hyttemarkedet og har historisk lengst erfaring. Tilrettelegging,
involvering og dialog med hytteeierene bygger tillit og merkevare.
Kan Valdres bli landets beste hytteregion ?
Som i alle andre sammenhenger har vi kun en sjanse til å gjøre et godt
førsteinntrykk. Er du i førstelinjetjeneste ut mot kunde
/gjester privat eller offentlig, så er det der slaget står!
Valdresvert-kurset som arrangeres årlig, handler om nettopp dette -
kompetanse om Valdres samt en basisinnføring i salg service og
vertskapsrollen. I løpet av året vil nærmere 800 stykker ha tatt kurset.
Forhåpentligvis gjør dette noe med dem som besøker oss og kjøper varer
og tjenester i Valdres. De får en positiv opplevelse og som forsterker
assosiasjonene.
Valdres, Vassfaret,
Beitostølen, Fønhus, rakfisk, Sandemo – alle disse har en fellesnevner –
på nasjonalt nivå vekker disse navnene assosiasjoner med positive
fortegn. Dette er et stort fortrinn å bygge videre på.
Gjennom de siste årene har det vært stor aktivitet og engasjement i Sør
Aurdal – bevisstgjøring på egne sterke merkevarer, å bygge kvalitet
rundt disse og markedsføre dem under egne logoer understøttet med
merkenavnet Valdres. Et stort engasjement fra innbyggere, lag og
foreninger og ikke minst enkeltpersoner med ideer og rikt initiativ har
vært gjennomgangstonen.
Engasjementet rundt familien Skogstad under Valdresdagen i Oslo viser
hvilken interesse som er ute blant folket. I løpet av 2011 og 2012 vil
Sør-Valdres ha et forsterket mediafokus – la oss sammen utnytte dette
igjennom samarbeide og felles målsetting – Valdres - landets sterkeste
regionale merkevare.
Ha en god sommer!
Kjell Arne Berntsen
Daglig leder Valdres Natur og Kulturpark |