Sist oppdatert:
17.03.2011 06:40 |
Hedalen, religion og
religionsforskning MARIE
EIKREM
Hedalen
har nok flere hjem med små buddhastatuer, røkelsesduft og mediterende,
enn hva som er vanlig for en liten bygd i Norge i dag.
En sommerdag i år 2000, under et besøk til Hedalen, fortalte en venn meg
at han hadde tatt opp en haiker som skulle til Mystic Mountain. Det var
første gang jeg hørte om det som i dag er Dharma Mountain.
Men Vasant Swaha er ikke den første
guruen som setter sine føtter på hedalsjord. I 1988 var det en indisk
guru her på en dagstur med en tjuetalls disipler. Følget besøkte blant
annet Vatneberget ovenfor Goplerud gård. En annen guru som kanskje
spøker og ler i fjellene er Gurdjieff (litt mer fortelles om denne
mannen lenger ned). Mannen er død, men noen av hans disipler satte en
gang på 70-tallet opp en hytte på Reset, som en del av et spirituelt
arbeid. En gang på 2000 - tallet ble det reist et indisk tempel i
Hedalen. Sprøtt, spør du meg! ”Så mye merkelig fremmedkulturell
aktivitet”, tenker vel mange. Guruer, indisk tempel, meditasjon, yoga og
røkelsesbrenning. Hvordan kan noen drive med så mye rart? Hva slags
tradisjon tilhører nå disse menneskene? Er de hinduer?
Religionsforskning
Nå tviler jeg på at mennesker som er vokst opp i vesten og oppdratt i
vestlig kultur, men som i dag mediterer, driver yoga og kanskje har
knyttet seg til en guru, etnisk indisk eller ikke, kaller seg hinduer.
Ganske mange, tror jeg, anser seg heller ikke som religiøse i
tradisjonell forstand. Men, selv om de praktiserende ikke kaller seg
religiøse, er de likevel fanget opp av samtidens religionsforskere.
For et par år siden kastet jeg meg ut i
den akademiske verden igjen etter flere år med pause. Da fikk jeg litt
innblikk i hva som foregår innenfor dagens religionsforskning. Tema
nyreligiøsitet (nye religionsformer oppstått i senere/moderne tid)
interesserte meg, så derfor valgte jeg blant annet et slikt emne på
masterprogrammet for religionshistorie ved Universitetet i Oslo.
Mitt inntrykk er at innenfor feltet religionsvitenskap, og helt sikkert
innenfor all type forskning i dag, er arbeidstempoet høyt hva gjelder
teoriproduksjon og bokutgivelser. Bøkene som gis ut, har ofte lange
litteraturlister. Begrepsdefinisjoner opptar også mye plass. Gamle
teorier blir kritisert, kritikken av de gamle teoriene blir kritisert og
nye teorier og perspektiver dukker opp. Forskerne inntar også nye høyder
i sin metateoretisering (teorier om teoriene).
Mange artikler i flere viktige
religionsvitenskapelige tidsskrifter gis ut i løpet av et år, og
religionsvitenskapelige konferanser avholdes om religion generelt og om
emner innenfor nyreligiøsitet spesielt. Og alltid er teorier om, og
perspektiver på, teoridannelse og forskningsmetoder innenfor
religionsvitenskap, et tilbakevendende tema i diskusjonene, i tillegg
til all spesialisert forskning. Skal man klare å henge med, må man
antakeligvis i veldig ung alder dedikere livet sitt til
religionsforskning. Men til tross for den overveldende mengden av
informasjon jeg støtte på, lærte jeg da noe. Det gikk i hvert fall opp
for meg i løpet av den tiden jeg studerte, at jeg selv var en del av den
nyreligiøse - kulturen jeg leste om.
New age
På slutten av 90–tallet ble det gitt ut en del bøker om new age av
religionsforskere som hadde tilknytning til ulike universiteter i USA og
Europa. Tidligere var denne alternative religionsformen fremstilt enten
av praktiserende new agere selv, (uten at de av den grunn plasserte seg
selv inn i new age – kategorien), eller av teologer, som mer hadde til
hensikt å forsvare sin egen religion heller enn å gi en nøytral
fremstilling av fenomenet. Et annen moment som også var nytt var at
merkelappen ”new age” ble hyppig brukt, særlig i boktitler. Men den ble
også diskutert. For hva er new age?
Etter religionsfenomenologiens fall (en tilnærmingsmåte til religion som
i stor grad ignorerte religiøse fenomeners tilknytning til geografiske
steder og historiske tider og derav selv ble liggende litt nærmere
religion enn forskning), prøver de fleste religionsforskere å unngå å
sjonglere med tomme begreper og kategorier. New age tenderer derfor mot
å bli brukt som et samlebegrep hvor religionsformer, som har visse like
kjennetegn, samles. Men bruken av new age - begrepet fungerer allikevel
dårlig både i forskningssammenheng, og for de som har fått merkelappen
på seg. Begrepet betyr ingenting i seg selv (bortsett fra ny tidsalder)
og ved nærmere analyse kan begrepets referanse bli ganske ubegripelig.
Men, uansett, begrepet brukes.
En religionsforsker som var tidlig ute med å teoretisere over new age,
var den engelske religionsforskeren Paul Heelas. Han utga i 1996 boken
The New Age Movement. Det samme året utga også den nederlandske
religionsforskeren Wouter J. Hanegraaff boken: New Age Religion and
Western Culture. Esotericism in the Mirror of Secular Thought. Også i
Norge kom det ut en bok som omhandlet new age. I 1998 utga de to
religionsforskerne, Ingvild Sælid Gilhus og Lisbeth Mikaelsson boken
Kulturens refortrylling. Nyreligiøsitet i moderne samfunn. Mange
akademiske bøker om new age er skrevet siden.
Utover 2000 – tallet ble det også utgitt flere bøker om den vestlige
esoteriske tradisjonen (nyplatonisme, hermetisisme, astrologi, magi,
alkymi, kabbalah m.m.). Mange av disse forfatterne har tilknytning til
European Society for the Study of Western Esotericism (ESSWE), som
ligger i Amsterdam og er etablert av den nederlandske religionsforskeren
nevnt ovenfor.
Religionsblanding og kulturkritikk
New age kjennetegnes hovedsakelig av at den låner litt fra alle kulturer
og religioner og setter det sammen på sin egen måte. Østens
religiøsitet, men også ulike europeiske religionstradisjoner, som
gjennom tidene har stått i stridsforhold til den etablerte
kristendommen, er sterkt tilstede.
Elementer fra alle monistiske (alt er ett) og mystiske retninger
innenfor de store verdensreligionene (kristendom, islam, jødedom,
buddhisme og hunduisme) er kastet inn i new age – religiøsitetens
smeltedigel. Innenfor kristendommen finner vi ulike former for
esoterisme, gnostisisme og kristen mystikk. Innenfor islam finner vi
sufismen, mens jødedommen har bidratt med kabbalah. Den største
innflytelsen fra hinduismen er å finne i advaita vedanta - filosofien,
som har en monistisk virkelighetsoppfatning.
Buddhismen er en selvsagt ingrediens med sitt fokus på menneskets
overvinnelse av lidelsen i livet gjennom meditasjon. Men, utenfor eller
innenfor de fem store verdensreligionene, alt av religiøsitet, magi og
bevissthetsutvidende praksiser innenfor alle religioner og kulturer, er
tilsynelatende velkomne ingredienser i den eksotisk krydrede suppen new
age.
New age kan også synes å være alt det den etablerte kristendommen ikke
er. Den kan derfor sees på som en form for kritikk av ”den gode gamle”
kristendommen (som institusjon vel og merke, og ikke selve Jesus) som,
ut fra et new age – perspektiv, har tatt for mye plass i det religiøse
landskapet. Den rasjonalistiske vitenskapen, som avfortryller verden,
blir bare som gift i suppen å regne. Det er det holistiske synet på
virkeligheten (Gud og menneske er ett) som går av med seieren.
Kristendommens dualistiske syn (Gud og menneske er atskilt) og
vitenskapens reduksjon av religion til alt annet enn religion, er ikke
helt stuerene løsninger i livet til en new ager.
Selvspiritualitet og egen erfaring
Et av Heelas særbidrag i debatten og teoriene rundt new age, er
betegnelsen ”selvspiritualitet”. Siden helliggjøring av selvet er så
viktig innenfor denne type religiøsitet, mener han betegnelsen
”selvspiritualitet” er et begrep som sier noe vesentlig om new age. Det
er ikke bare Gud der ute som er hellig. Gud er flyttet inn i mennesket
som dets selv. Troen er den at ved hjelp av meditasjon, eller andre
former for praksiser, kan man bryte ut av egoets begrensninger og bli
ett med Gud, begi seg inn i nirvana, samadhi eller andre paradisiske
tilstander.
Et annet kjennetegn ved new age er dets fokus på praksis og handling.
Virkningen av de praksiser eller trosforestillinger man benytter seg av,
er viktigere enn hva det er man bruker og hvor det kommer fra. Det er
til syvende og sist ens egen geniale dømmekraft som gjelder. Sannheten
er høyst subjektiv, og den dannes av den enkeltes (religiøse)
erfaringer. Men paradoksalt nok er det samtidig viktig i enkelte new
age-miljøer å vise til historie og tradisjon, om enn bare som mytiske
fortellinger det er fint å tro på. Religionsforskere har dannet begreper
som avtradisjonalisering og retradisjonalisering for å begrepsgi slike
tendenser.
Et historisk tilbakeblikk
Historisk kan mye av innholdet i dagens new age spores tilbake til
antikkens religioner og til esoteriske tradisjoner i europa, som
overlevde til tross for kirkens skepsis. Som new age - pionerer i nyere
tid kan nevnes Madame Blavatsky, (1831 – 1891), som utviklet teosofien
(teosofien er en blanding av østlige og vestlige religionstradisjoner),
G. I. Gurdjieff, (1866 – 1949), som bidro med ulike former for teknikker
og satte fokuset på at mennesket kunne utvide sin bevissthet og
psykoanalytikeren Carl Gustav Jung (1885 - 1961). Hos beatgenerasjonen
på 50 – tallet var også alternativ religiøsitet tilstede og senere også
i 60 og 70 – tallets hippiekultur. Utover 80 – tallet fikk new age en
oppblomstring i den vestlige verden ved at den nådde ut til flere.
Enkelte forskere ser sammenhenger mellom det moderne samfunnets
sekularisering og oppblomstringen av new age (og også oppblomstring av
annen nyreligiøsitet).
I dag er det blant annet flere byer og steder i Norge som arrangerer
årlige alternativmesser. Et par av Norges største byer har utvidet fra
en til to årlige messer de siste årene. Oslo har de siste seks årene
også hatt en årlig yogafestival.
Hedalen på forsiden av Diin
Norske forskere på religion og kultur følger med. I Diin (et norsk
tidsskrift for religion og kultur), nr. 4/2009, har Torunn Selberg, som
er professor i folkloristikk ved Universitetet i Bergen, skrevet en
artikkel som hun kaller ”Guruen i granskogen og profet i eget land.
Mediediskusjoner og mediefortellinger om en norsk guru”. På forsiden av
tidsskriftet er et bilde fra en meditasjonssamling på Vassfarfoten med
Storrustefjellene i bakgrunnen. I hennes kildeliste står Angjerd Aspholt
og i hennes litteraturliste er Gunn Karin Fossholm oppført.
Artikkelen handler om hvordan guruen, menneskene og virksomheten rundt
ham, er blitt omtalt i ulike medier. Hun spør helt innledningsvis
hvordan vi omgås med det ukjente og at i denne sammenhengen handler det
ukjente om en guru og hans tilhengere som slår seg ned i et lite
bygdesamfunn i Norge. Hun tar for seg medieoppstyret i 2005/6 og ulike
utsagn og historier fra debatten. Etter å ha lest artikkelen føler jeg
at forfatteren har tatt meg med på en behagelig og fredelig reise over
alt oppstyret som en gang var, for å studere det hele fra oven gjennom
hennes innsiktsfulle betraktninger.
Nye perspektiver
Selberg viser hvordan det ukjente, Vasant Swaha med disipler, ble omtalt
i ulike medier. Jeg har forsøkt å vise hvordan det samme ukjente kan
settes inn i en større sammenheng, som en del av et kulturfenomen i
samtiden, og kanskje ufarliggjøres litt. Jeg ser ikke negativt på new
age og er selv en del av den kulturen. Jeg mediterer, gjør yoga og
brenner røkelse. Men jeg er også interessert i å studere ulike
religioner og religiøsitet hos mennesker.
Å lese bøker om religion skrevet av seriøse religionsforskere kan gi nye
og interessante perspektiver på religion og kultur og bidra til å se
hvilket religiøst og kulturelt mangfold som faktisk finnes i verden. Men
å fange den komplekse virkeligheten inn med teorier er aldri enkelt. Og
uansett hva som sies om noe, så kjennes det alltid ut som mangelfullt.
Jeg tror ingen forskere på religion og kultur i dag leter etter tidløse
sannheter eller begreper med absolutte definisjoner.
Religion studeres gjennom dens uttrykk i kulturen. Og disse uttrykkene
endres i takt med tiden. Forskerne er også blitt mer ydmyke ved at de er
blitt seg bevisst umuligheten av å innta et objektivt perspektiv. Et
utsagn, som jeg kom over i en av bøkene jeg leste, understreker at også
forskerens motiver og interesser bør bringes frem i lyset: Jeg vil ikke
bare vite hva du ser, men hvor du står når du ser det du ser og hvorfor
du har plassert deg akkurat der. Det interessefrie og objektive
gudsperspektivet er bare forbeholdt Gud, om Gud finnes eller ei. |