Sist oppdatert:
02.03.2011 05:26 |
Ja til vindmøller i
Sør-Valdres! LARS ELSRUD
På
siste kommunestyremøte var Øivind Langseth og Arne Erik Fønhus fra
Valdres næringshage med en presentasjon om utviklingstrekk i Valdres. På
samme kommunestyremøte fikk vi presentert innbyggerundersøkelsen i
Sør-Aurdal. Bakgrunnen for denne kommentaren er de to presentasjonene
samt ordførerdelegasjonen til hovedstaden for litt siden, med påfølgende
reportasjer og ledere i våre lokale aviser.
For å plukke litt her og der – etter egen hukommelse - fra de to
presentasjonene og ordførerdelegasjon så merker jeg meg følgende:
- Innbyggerundersøkelsen avdekker
”misnøye” med kommunens innsats for å skaffe nye arbeidsplasser til
området, og også muligheten generelt for aktuelle / interessante
arbeidsplasser i rimelig nærhet.
- Valdres næringshage antyder at det
hvert år er en del arbeidsplasser i Valdres som blir borte fordi det
ikke lengre er behov for disse (samfunnet endres). Ser en den neste
10-års perioden under ett, vil dette dreie seg om ca. 200
arbeidsplasser. D.v.s. at en i samme periode må etablere ca. 200 nye
arbeidsplasser for å ha det samme arbeidsplasstilbudet i Valdres om
10 år som i dag.
- Ordførerdelegasjonen har i
forbindelse med at Tine vil flytte Cultura-produksjonen vekk fra
Valdres vært og snakket med Opplandsbenken på Stortinget om alle
arbeidsplassene som er forsvunnet fra Valdres de siste årene. Og de
trekker da frem Tonsåsen rehabilitering, 1881, tinglysingen m.m.
(det må her legges til at
det å møte en samlet Opplandsbenk (eller fra et hvilke som helst
annet fylke) samtidig, sannsynligvis er sikreste måte ikke å få
noe til å skje. Det er når en møter partiene hver for seg og
presenterer ”vinklinger” en vet det enkelte parti er opptatt av,
at en kan bygge opp en ”dynamikk og konflikt” partiene i mellom,
som i sum gir ”vind i seilene” for det en delegasjon ønsker å
oppnå. Slik sett er det litt forunderlig at delegasjoner fra
både politisk hold og fra næringslivet her i Valdres skryter av
i media at de har møtt hele Opplandsbenken samtidig. Og det er
vel så forunderlig at det som burde være en kritisk media ser ut
til å referere dette som ”handlingsdyktighet”. Nu vel, verden
vil bedras).
- Både Valdres og Oppland
Arbeiderblad har i både reportasje og ledere gjengitt det samme
budskapet som ordførerne hadde med seg til den før nevnte
samlede Opplandsbenken.
Herfra kunne sikkert denne
kommentaren på Hedalen.no ta flere retninger. Jeg kunne jo, som
Høyremann, være fristet til å skrive noe om delegasjonen fra
Valdres som, med ett unntak, består av rødgrønne ordførere,
trekker frem at noe av kjernen i den rødgrønne regjeringens
politikk, nemlig ”aversjonen” mot private institutter, er med å
utarme Valdres. For øvrig er det ikke bare Tonsåsen av private
institusjoner rundt omkring i Oppland som sliter med få statlige
oppdrag. Det legges nå ned viktige distriktsarbeidsplasser rundt
omkring i hele Oppland, og resultatet er sentralisering til
byene av også disse arbeidsplassene.
Jeg velger likevel å skrive om noe annet enn å strø salt i
rødgrønne sår om hvordan politikken deres fungerer i Valdres og
tilsvarende distriktsområder. Jeg velger å skrive om den ene
arbeidsplassen knytt til tinglysing som både ordførerne og media
stadig vekk peker på ble borte fra Fagernes. Valdres næringshage
fokuserte i innlegget for kommunestyret på det kjente ordspråket
fra Kina, om at når forandringens vinder blåser kan en enten
bygge seg ly for vinden eller en kan bygge vindmøller. Jeg mener
fokuset på den ene arbeidsplassen knytt til tinglysing som ble
fjernet fra Valdres er å bygge seg ly for vinden, og vil
begrunne det nedenfor. Og med det håper jeg også å få frem at
det kan være interessante muligheter for både Sør-Valdres og
resten av Valdres om en vinkler ”samfunnsendringer” annerledes
enn det ryggmargsrefleksen ofte tilsier.
Frem til for i underkant av ti år siden ble tinglysing i fast
eiendom utført ved 87 av landets 93 tingretter, bl.a. tingretten
i Valdres. Så ble det bestemt at domstolene skulle rendyrkes som
nettopp domstoler, og at tinglysing som er en
forvaltningsoppgave skulle tas ut av domstolene.
Som det er kommet frem i media flere ganger, ble det én stilling
som med dette ikke lengre er ved tingretten i Valdres. Men den
samme reformen fjernet også ca. 10 tilsvarende stillinger fra
Oslo, 6-7 fra Sandvika o.s.v.
Felles for alle stillingene som ble fjernet rundt omkring i
landet, var at disse ble samlet i Statens kartverk – fordelt på
Hønefoss og en ny avdeling som ble opprettet i Hardanger. Både
Hønefoss/Ringerike og Hardanger må i rikspolitisk sammenheng
sies å komme inn under distrikter. Det er for så vidt riktig at
det ble borte en distriktsarbeidsplass i Valdres, men denne og
de tilsvarende stillingene ved de 86 andre berørte tingrettene
(herunder i samtlige store byer), ble til ca. 250
distriktsarbeidsplasser i regi av Statens kartverk, fordelt på
Hønefoss og Hardanger. Det er også slik at for de som bor i ytre
del av Valdres, så ble det med dette grepet skapt en stor og
interessant arbeidsplass i samme pendleavstand som det fra ytre
del av Valdres ville vært til den ene arbeidsplassen på
Fagernes.
Situasjonen er faktisk at det er minst like mange bosatte i
Valdres som jobber med tinglysing i dag som da den ene
stillingen lå på Fagernes. Det er også slik at det ved
tinglysingen i Statens kartverk gjerne er opp mot 100
sommerjobber for studenter. Og i allefall et par sommere har
ungdom fra Valdres som studerer jus hatt sommerjobb der (i
dagpendleavstand hjemmefra om de ønsker det). Noe de aldri ville
fått om tinglysingen fortsatt var spredd på 87 tingretter med én
arbeidsplass på Fagernes.
Et poeng er at både distriktsordførere og distriktsmedia bør
være forsiktig med å hakke på reformer som tinglysingsreformen,
som jo har flyttet atskillelig med arbeidsplasser fra de store
byene og ut til de to distriktene Ringerike og Hardanger.
Motstanden mot reformen var ikke noe mindre i de store byene enn
den var i distriktene. Og distriktsmotstand mot slike reformer
vil gjøre det vanskeligere for rikspolitikere i fremtiden å
gjennomføre reformer som bygger opp store og interessante
fagmiljøer i nettopp distriktene. Fordi byene kan si: ”dette er
distriktene selv i mot”. Og for Valdres som distrikt er altså
Hønefoss en ikke helt uinteressant plassering av nye store
fagmiljøer, som vi må være ærlige og si er for store til at de
kunne vært lagt til Valdres.
Men, det som er et viktigere poeng for vårt område er. Hvis
ordførerdelegasjonen med lokale media på slep i stedet for å
bygge seg ly hadde tenkt vindmøller. Hvorfor gikk de ikke da av
Valdresekspressen på Hønefoss og ba om et møte med ledelsen i
tinglysingsdivisjonen i stedet for å reise til Oslo og en samlet
Opplandsbenk med den mangel på resultater det etter alle
solemerket vil gi?
På Hønefoss kunne de hatt på agendaen hvordan Valdres, kanskje
særlig Sør-Valdres, med sin nærhet til Hønefoss, kan få positive
ringvirkninger av tinglysingsreformen og dette store fagmiljøet
”rett utenfor døra til Valdres?
Her kan en tenke seg mange vinklinger, slik som skolebesøk med
tanke på å markedsføre mulige fremtidige arbeidsmuligheter for
ungdom fra Valdres. Eller hva med å oppfordre ungdom fra Valdres
til å søke sommerjobb der? Med så mange ansatte, er det noen
muligheter for Bagn møbelindustri AS å bli leverandør av
kontormøbler, med tanke på å sikre og kanskje legge til rette
for nye arbeidsplasser der? Hva med kurs og
konferansefasilitetene i Valdres, er de interessante? Er det
mange ansatte som kan tenke seg hytte i Valdres fra f.eks. Hedda
eller andre produsenter? (vet positivt at Hedda for tiden driver
og setter opp hytte for en av de ansatte ved tinglysingen), kan
de tenke seg produkter fra Valdres som firmagaver o.s.v.
Eller hva med boligtomter / ledige hus – er det noen som kan
tenke seg å bosette seg i Valdres? Til tinglysingen pendler det
som nevnt allerede minst ei fra Valdres, og fra andre
himmelretninger pendler det folk med minst like lang
arbeidsreise som en vil ha fra Sør-Valdres.
Vel, det er ikke sikkert ordførerdelegasjonen hadde lykkes på en
slik stopp heller. Men, jeg vil påstå at forsøket ville møtt de
kritiske innspillene både fra Valdres næringshage og fra
innbyggerundersøkelsen på en helt annen måte enn å prate med en
samlet Opplandsbenk.
Og tinglysingen er ett eksempel. Det kan være mye potensielle
”vindmølle områder” og ta tak i for Valdres, bare en ser seg
litt omkring. Hva med flyttingen som er i ferd med å skje av 1/3
av Bygningsteknisk etat fra Oslo til Gjøvik? Her er det snakk om
22 arbeidsplasser som i dag arbeider med sentral godkjenning av
foretak som kan ha ansvar i byggesaker. Kan Valdres og
Sør-Valdres med et ganske omfattende fagmiljø innenfor bygg og
anlegg ”bygge vindmøller” for å fange opp litt av vinden som nå
blåser fra Oslo mot Gjøvik? Et av argumentene for denne
flyttingen, som har møtt stor motstand fra ansatte og fra
kommunen som mister arbeidsplassene, er at Gjøvik har et
arbeidsmarked som strekker seg over store deler av Oppland (les
bl.a. Valdres).
Så da vil jeg slutte som jeg startet: Ja til vindmøller i
Sør-Valdres (selv om vinden ikke nødvendigvis har sitt utspring
innenfor Valdres sine grenser, eller nødvendigvis blåser rett på
Valdres)!!!
|