Det er tent et håp om at vegen til Reinli kan bli
utbedret allerede i 2013. Et samarbeid mellom ulike myndigheter kan være
løsningen.
Etter at skolen i Reinli ble lagt ned ,og barnehage
flyttet til samme sted, har trafikken på vegen mellom bygdene økt
betraktelig, også som følge av at det er ca. 1000 hytter som benytter denne
vegen.
Fylkesvegen er i dårlig forfatning, og ordfører Kåre
Helland har tatt initiativ til et samarbeid som innebærer bruk av
overskuddsmasse fra tunellene som planlegges bygd mellom Bagn og Bjørgo fra
2013.
– Et slikt tiltak kan være en vinn-vinn relasjon, sier
Helland. Det er behov for å deponere betydelige mengder masse, og kan noe
av dette brukes til utviding av vegen mellom Bagn og Reinli, vil dette være
positivt både for Oppland Fylke, som har ansvar for denne vegen, og Statens
Vegvesen som må finne egnet deponi for overskuddsmasse fra tunellene.
Vi har spurt Bjørn Nyquist i Statens vegvesen Region
øst om hvor saken står i dag.
– Det er riktig at vi vurderer om vi skal bruke noe av
overskuddsmassene fra veganlegget E16 Bagn–Bjørgo som grunnlag for en
utbedret fylkesveg til Reinli. I E16-prosjektet skal det bygges to tunneler,
henholdsvis ca. 2,6 km og ca. 0,6 km. Opprinnelig hadde vi tenkt å legge det
meste av overskuddsmassene i en fylling for å rette ut Kjerringsvingen
omtrent midt mellom Bagn og Bjørgo. Etter ønske fra kommunen vil vi nå
gjennomføre et forprosjekt for å se på alternative løsninger for opprustet
veg til Reinli samtidig som vi får en bedre anvendelse av overskuddsmasser
fra tunnelene. Forprosjektet vil inneholde følgende punkter:
• Valg av standard
• En vurdering av
teknisk løsning
• Massebehov
• Konsekvenser og
gjennomførbarhet
• Kostnadsvurdering med
nøyaktighetsnivå +/- 25 %
• Vurdering av nødvendig
videre planprosess
Som en opsjon i arbeidsgrunnlaget for utarbeidelse av
reguleringsplan for E16 mellom Bagn og Bjørgo er det lagt inn forslag til
utarbeidelse av reguleringsplan for vegen opp til Bjørgo. Beslutning om å
utløse denne opsjonen vil bli tatt når forprosjektet er ferdig.
– Hvilken betydning kan bruk av tunellmasse ha for
kostnader ved utbygging Bagn–Reinli?
– Behovet for å tilføre masser vil være avheng av
hvilken løsning man kommer fram til. Tilgang på overskuddsmasser fra
Bagn–Reinli parsellen vil naturligvis være gunstig for anlegget hvis
løsningen som velges, forutsetter tilkjøring av masser fra eksternt massetak.
Vi er enda for tidlig i prosessen til å kunne si noe om størrelsen på evt.
innsparinger. Det må vi heller få komme tilbake til når forprosjektet
foreligger.
– Hvordan har samarbeidet med Sør-Aurdal kommune vært i
denne saken?
– Vi har et meget godt samarbeid med kommunen i begge
prosjektene vi har på E16 (Fønhus – Bagn og Bagn – Bjørgo). De stiller opp
på møter og hjelper godt til med gjennomføring av praktiske oppgaver som
dukker opp i forbindelse med planleggingen.
– Omtrent når tror du utbygginga Bagn–Bjørgo vil
starte?
– I gjeldende handlingsplan til Norsk Transportplan (NTP
2010-2019) er det satt av penger til oppstart av utbygging på strekningen
Bagn - Bjørgo i 2013. Oppstarten er imidlertid avhengig av lokal tilslutning
til delfinansiering av prosjektet med bompenger. Det foreligger pr. dato
ikke noe prinsippvedtak om slik finansiering i noen av kommunene, men det er
lokalpolitisk tilslutning til å arbeide videre med et opplegg om delvis
bompengefinansiering.
|