Livet er ikke et
regnestykke – heldigvis!
SIGRID
BREDESEN-FOSSHOLT
Jeg innrømmer at
jeg er uintelligent. Jeg er faktisk så dum at jeg mener man kan ha et
rikt og meningsfylt liv uten å mestre hoderegning. Er det ikke den
kategorien man havner i når en teller på fingrene når bolledeigen skal
tredobbles og synes fryktelig synd på alle som er dømt til et liv i
kontorstolen, på jakt etter fasiten?
En gang hadde jeg
en forelesning om datamaskinen, og hvordan den er skrudd sammen. Det jeg
husker best er at læreren forklarte et regnestykke på tavlen, og utbrøt
full av entusiasme: «Så heiser vi det negative flagget her!» Hva det
betyr er fremdeles en gåte, men det er en god oppsumering av timen.
Noe jeg har undret
meg over, er at det ikke nødvendigvis er en sammenheng mellom
matematiske ferdigheter og økonomisk sans. En jeg vet om jobber som
matematikklærer, og har så høy IQ at han kunne vært medlem av Mensa hvis
han ønsket det. Men hva bruker han ferdighetene til? Han sitter oppe om
natten for å spille sjakk, og smugleser bridgebøker på do. Familiens
økonomi har han derimot liten interesse i – å betale en regning kan
faktisk by på store problemer. Hva har man da igjen for å raskt finne
svaret på 246 x 17 - 125?
(Hvis du nå bruker
den verdifulle tiden din på å løse dette meningsløse regnestykke, er det
etter min mening grunn til bekymring.) Nei, livet er atskillig mer
komplisert enn dette!
Her om dagen leste
jeg tilfeldigvis på nettet om en mann, som jeg syntes hørtes meget
fornuftig ut. Han heter Anthony Freeling og er professor og forfatter,
noe som forhåpentligvis betyr at han vet hva han snakker om.
Freeling mener
noen av de sterkeste gründerne i Norge, som Røkke og Fredriksen, har
brukt mer teft og intuisjon enn de har brukt rasjonell, akademisk
tilnærming til forretningslivet. Han sier at dagens marked endrer seg så
raskt at det er de mest tilpasningsdyktige som vinner.
Det kan derimot se
ut som om grunnskolen mener livet er et regnestykke som skal løses.
Personlig mener jeg det er vel så viktig å møte verden med blant annet
selvtillitt. Det er fort gjort å bli knekt av høye krav, for så å bli
tatt ut i tilpasset opplæring og kanskje bli stigmatisert som dum av den
grunn. Kanskje man i stedet skulle hatt et større fokus på å skape
tilpasningsdyktige elever? Elever som ikke bare søker etter det riktige
svaret, med to rette streker under. I følge Freeling vil ikke
nødvendigvis toppkarakterer på de nasjonale prøvene være et «frikort»
videre på reisen.
Etter 10 år i
«mattekverna» ble jeg endelig skviset ut. Man trenger ikke være en
mester i sannsynlighetsregning for å skjønne at opptil flere elever
antageligvis har tatt skade av den røffe medfarten. Selv har jeg i denne
prosessen mest sannsynlig pådratt meg snev av den alvorlige
angstlidelsen — arithmofobi. Jeg innrømmer at det kan ha sine fordeler
å besitte de mest grunnleggende matematiske ferdighetene. Derimot ser
jeg ingen grunn til å stifte bekjentskap med herr Cosinus og hans
kjærlighet til fru Katet. Dette har jeg hørt rykter om er et
trekantforhold hvor også herr Hypotenus er innblandet. Slike intriger
holder jeg meg langt unna!
Det kan faktisk få
alvorlige konsekvenser å bli for opphengt i matematiske lover og regler.
Blant annet gir minus og minus pluss innenfor klasserommets harde
vegger, men dette prinsippet virker ikke alltid ellers i livet. Min
erfaring er at minus og minus ofte forblir minus. Mangler du for
eksempel penger og handler på kredittkortet, er veien kort til
Luksusfellen på tv3. Har du derimot pluss og pluss, ser jeg ingen grunn
til å heise det negative flagget!
Jeg anser det ikke
som et stort problem at jeg er dårlig i matematikk. Er det noe jeg lurer
på er det alltid noen å spørre. Faktisk synes jeg det er et større savn
at jeg ikke kan snekre. Det ville jeg utvilsomt fått mer bruk for! |