Sist oppdatert: 09.01.2012 05:54

Studentpraksis i Nicaragua

MARI GRØV
 

Jeg er nå på mitt tredje år av lærerutdanninga ved Høgskolen i Vestfold. 26. januar drar jeg sammen med en gruppe medstudenter til Nicaragua, Esteli, for å gjennomføre 4 uker med praksis. Her venter et møte med en ny kultur og ikke minst et helt nytt språk.

 

Undertegnede har dårlig med spanskunnskaper (vi får nå et lynkurs gjennom høgskolen) og har heller ikke besøkt et land der forskjellene hjemmefra er så store. I forkant av turen ønsker vi å samle inn penger som vi tar med og kjøper diverse utstyr til skolen der nede. Om noen har lyst til å bidra, kan det settes penger inn på dette kontonummeret: 0530 63 02525 (Arve Amsrud, praksisansvarlig)

 

Nicaragua er Mellom-Amerikas største land og har litt flere innbyggere enn Norge (ca 5,8 millioner). Landet er Mellom-Amerikas nest fattigste, etter Haiti. Nicaragua ligger i et aktivt jordskjelvsområde med hyppige mindre og større jordskjelv. Det største jordskjelvet som har rammet landet, ruinerte sentrum av hovedstaden Managua totalt i 1972. Dette er med andre ord ingen ”historisk by”. Hoveddelen av befolkningen i landet er mestiser (69 %) som nedstammer fra den opprinnelige befolkningen og de spanske erobrerne, personer av europeisk opprinnelse utgjør 17 %, afrikanere 9 % og indianere 5%.

 

Vi skal besøke Esteli. Esteli kommune befinner seg i Nicaraguas nordlige region, og er hovedbyen i fylket med sammen navn. Kommunen består av både urbane og landlige soner. 40 % av kommunenes totale befolkning lever i ekstrem fattigdom. Denne prosenten er høyere på landsbygda enn inne i byen. Som et resultat av denne ekstreme fattigdommen er barna ofte i en arbeidssituasjon med liten mulighet for skolegang. Dette gjenspeiler seg også i den høye analfabetismen. Av over 20. 000 boliger regner man med at kun 59 % er murhus, enda færre har takstein. Også her er forholdene bedre i byen enn på landsbygda.

 

Vi skal få oppleve en noe annerledes praksis enn den vi har vært med på tidligere. Skolesituasjonen i Nicaragua kan ikke sammenlignes med det systemet vi har her hjemme. Skolen er i utgangspunktet gratis, men foreldrene må være med på å betale alt fra pulter til strøm. Skolesituasjonen i kommunen gjenspeiler også forskjellene på by og landsbygd og man frykter at denne statistikken vil øke andelen av analfabetisme.

 

Estelí kommune: forhold i prosent angående skolegang pr. 5-årsgruppe fordelt på urbane områder og landsbygda.
 

Tilhørighet

Skolegang

Femårsgrupper

05-09

10-14

15-19

20-24

25-29

30-34

Urbane områder

Går på skole

87

90

59

28

14

9

Går ikke på skole

13

10

41

72

86

91

Landsbygda

Går på skole

69

72

27

8

5

2

Går ikke på skole

31

28

73

92

95

98

 

Av ungdommmer over 15 år som har gått gjennom grunnskolen, finner vi 54.9 % på landsbygda og 27.2 % i urbane områder som ikke har bestått og i følge UNESCO er dette minimum av skolegang for å ikke bli mulig analfabet på lang sikt.

 

Selv om Nicaragua er preget av fattigdom ser vi alle frem til et møte med en helt ny kultur og et noe annerledes skolesystem. Dette er en mulighet man sjelden får igjen – vi gleder oss!