Jeg er nå på mitt tredje år av lærerutdanninga ved
Høgskolen i Vestfold. 26. januar drar jeg sammen med en gruppe medstudenter
til Nicaragua, Esteli, for å gjennomføre 4 uker med praksis. Her venter et
møte med en ny kultur og ikke minst et helt nytt språk.
Undertegnede har dårlig med spanskunnskaper (vi får nå
et lynkurs gjennom høgskolen) og har heller ikke besøkt et land der
forskjellene hjemmefra er så store. I forkant av turen ønsker vi å samle inn
penger som vi tar med og kjøper diverse utstyr til skolen der nede. Om noen
har lyst til å bidra, kan det settes penger inn på dette kontonummeret:
0530 63 02525 (Arve Amsrud, praksisansvarlig)
Nicaragua er Mellom-Amerikas største land og har litt
flere innbyggere enn Norge (ca 5,8 millioner). Landet er Mellom-Amerikas
nest fattigste, etter Haiti. Nicaragua ligger i et aktivt jordskjelvsområde
med hyppige mindre og større jordskjelv. Det største jordskjelvet som har
rammet landet, ruinerte sentrum av hovedstaden Managua totalt i 1972. Dette
er med andre ord ingen ”historisk by”. Hoveddelen av befolkningen i landet
er mestiser (69 %) som nedstammer fra den opprinnelige befolkningen og de
spanske erobrerne, personer av europeisk opprinnelse utgjør 17 %, afrikanere
9 % og indianere 5%.
Vi skal besøke Esteli. Esteli kommune befinner seg i
Nicaraguas nordlige region, og er hovedbyen i fylket med sammen navn.
Kommunen består av både urbane og landlige soner. 40 % av kommunenes totale
befolkning lever i ekstrem fattigdom. Denne prosenten er høyere på
landsbygda enn inne i byen. Som et resultat av denne ekstreme fattigdommen
er barna ofte i en arbeidssituasjon med liten mulighet for skolegang. Dette
gjenspeiler seg også i den høye analfabetismen. Av over 20. 000 boliger
regner man med at kun 59 % er murhus, enda færre har takstein. Også her er
forholdene bedre i byen enn på landsbygda.
Vi skal få oppleve en noe annerledes praksis enn den vi
har vært med på tidligere. Skolesituasjonen i Nicaragua kan ikke
sammenlignes med det systemet vi har her hjemme. Skolen er i utgangspunktet
gratis, men foreldrene må være med på å betale alt fra pulter til strøm.
Skolesituasjonen i kommunen gjenspeiler også forskjellene på by og landsbygd
og man frykter at denne statistikken vil øke andelen av analfabetisme.
Estelí kommune: forhold i prosent angående skolegang
pr. 5-årsgruppe fordelt på urbane områder og landsbygda.
Tilhørighet |
Skolegang |
Femårsgrupper |
05-09 |
10-14 |
15-19 |
20-24 |
25-29 |
30-34 |
Urbane områder |
Går på skole |
87 |
90 |
59 |
28 |
14 |
9 |
Går ikke på skole |
13 |
10 |
41 |
72 |
86 |
91 |
Landsbygda |
Går på skole |
69 |
72 |
27 |
8 |
5 |
2 |
Går ikke på skole |
31 |
28 |
73 |
92 |
95 |
98 |
Av ungdommmer over 15 år som har gått gjennom
grunnskolen, finner vi 54.9 % på landsbygda og 27.2 % i urbane områder som
ikke har bestått og i følge UNESCO er dette minimum av skolegang for å ikke
bli mulig analfabet på lang sikt.
Selv om Nicaragua er
preget av fattigdom ser vi alle frem til et møte med en helt ny kultur og et
noe annerledes skolesystem. Dette er en mulighet man sjelden får igjen – vi
gleder oss!
|