I
sommer har jeg fått oppfylt en drøm. Jeg har sett Kristus i Hagia Sofia.
Jeg skal forklare: For mange år siden hørte jeg en
prest fortelle i en preken om Kristusbildet i den store Hagia Sofia-kirken i
Istanbul. Hun var kommet dit med sine foreldre og ble stående fjetret foran
mosaikken av Kristus Pantokrator, Kristus ”Den allmektige” som ”Pantokrator”
betyr på gresk.
Vi minnes Jesusbarnet på Marias fang når vi ser
Madonnaen i Hedalskirken. Vi kjenner fortellingene om Jesus som vandret som
menneske i Palestina i noen få år som forandret verdenshistorien. Vi ser
hvordan han lider på korset i altertavlen i kirken her. Så vi kjenner Jesu
liv.
Jesus som Kristus ved Guds side er lengre borte fra
oss. Den østlige del av kristenheten, de ortodokse kristne, har hatt mer syn
for Kristus som Pantokrator enn vi i vest. Den såkalte ”Kristushymnen” i
brevet til Filipperne (Fil 2, 6-11) setter det hele i sammenheng:
Han var i Guds skikkelse
og så det ikke som et rov
å være Gud lik,
men ga avkall på sitt eget,
tok på seg tjenerskikkelse
og ble mennesker lik.
Da han sto fram som menneske,
fornedret han seg selv
og ble lydig til døden, ja,
døden på korset.
Derfor har også Gud
opphøyd ham til det høyeste
og gitt ham navnet over alle
navn.
I Jesu navn skal derfor
hvert kne bøye seg,
i himmelen, på jorden og
under jorden,
og hver tunge skal bekjenne
at Jesus Kristus er Herre,
til Gud Faders ære.
Her møter vi også Kristus som Gud lik, som universets
Herre, den oppstandne som ”hvert kne” en gang skal bøye seg for. Her er det
store spennet, ”i himmelen, på jorden og under jorden.” Her aner vi Kristus
Pantokrator.
Istanbul ligger i dag i Tyrkia, mellom øst og vest. 490
meter langs en liten bro over Bosporus-stredet skiller Europa fra Asia. Før
muslimene erobret byen i 1453 het den Konstantinopel, oppkalt etter den
romerske keiser Konstantin som gjorde kristendommen til statsreligion.
Hedalskirken er gammel. Men Hagia Sofia er mye eldre
enn stavkirken her. Hagia Sofia ble bygget som kirke i år 537, altså for
nesten ett tusen fem hundre år siden. Da muslimene kom ble den gjort om til
moské, men de kristne mosaikkene fikk stå. I dag er Hagia Sofia museum.
Jeg kom dit. Jeg ventet å finne bildet av Kristus
Pantokrator rett i mot, i kuppelen over det som en gang var alteret i denne
kirken. Men der var Maria med Jesusbarnet på fanget, slik Madonnaen en gang
sto over alteret i Hedalen.
Jeg må innrømme at jeg ble skuffet. Siden Kristus
Pantokrator framstiller Kristus som Den allmektige, allherskeren, ventet jeg
å finne ham i stort format, rett i front. Men jeg måtte spørre en guide og
lete meg opp til galleriet i annen etasje. Der, til høyre for korbuen, fant
jeg Den allmektige, men slett ikke så stor og dominerende som jeg hadde sett
for meg.
Det fikk meg til å tenke: Det er vel dette som er å
kjenne Kristus som Herre i en verden med kryssende kulturer og
trosretninger. Det er så mange stemmer, så mange som gjør krav på sannheten.
Hagia Sofia ble tatt over av muslimer. Andre religioner har andre veier.
Kristne bekjenner Jesus Kristus som Veien til Gud. Veien med stor V. Men
dette gir seg ikke av seg selv. Jesus kom som frelser og Herre. Men dette må
letes opp og formuleres for stadig nye generasjoner.
Allerede i år 381, altså
150 år før Sofia Hagia ble bygget, ble det holdt et kirkemøte i
Konstantinopel for å presisere den bekjennelsen som kristne ledere hadde
vedtatt i Nikea femti år tidligere. De formulerer hvordan Jesus Kristus er i
Gud og hos Gud:
Jeg
tror på én Herre, Jesus Kristus,
Guds
enbårne Sønn,
født
av Faderen fra evighet.
Gud av
Gud, lys av lys, sann Gud av den sanne Gud,
født,
ikke skapt, av samme vesen som Faderen.
Ved
ham er alt blitt skapt.
For
oss mennesker og for vår frelses skyld
steg
han ned fra himmelen.
Og så:
Han
oppstod den tredje dag, etter Skriften,
fór
opp til himmelen, og sitter ved Faderens høyre hånd.
Han
skal komme igjen med herlighet og dømme levende og døde,
og på
hans rike skal det ikke være ende.
Du og jeg kan tro dette, men det er ingen selvfølge for
andre. Pantokrator sto ikke lett synlig i front, men innimellom alt det
andre som fanger oppmerksomhet. Du og jeg kan tvile. Vi får likevel ta del i
kirkens trosbekjennelse. Her møter vi Kristus, Den allmektige.
Det var den tidlige kirkens bilde av Kristus Den
allmektige, Kristus Pantokrator, jeg sto foran der i Hagia Sofia i sommer.
Dette er et av de eldste Jesus-motivene i
billedkunsten. Jesus troner majestetisk. En nettside i kunsthistorie
forklarer det slik: Motivet framstiller Kristus som
skaper, frelser og dommer, i en todelt drakt, tunika og kappe. Over høyre
skulder har han et bånd, en levning fra det romerske hoffet. Kristus har
glorie. Høyre hånd er løftet i en velsignelsesgest der de tre reiste
fingrene symboliserer treenigheten mellom de to kryssede fingrene som
symboliserer døden på korset og hans to naturer. Boken han holder
symboliserer de fire evangeliene og Guds lov, som han styrer etter. Glorien
har korsform, og monogrammet IC XC står for de første og siste bokstavene i
”Jesus Kristus.”
Kristus som Den allmektige, "Pantokrator", i en mosaikk i
Hagia Sofia-kirken i Istanbul. Foto: Knut Lundby
Men Kristus troner ikke alene der i Sofia Hagia. Jeg
har tatt et utsnitt av et større bilde. På venstre side av ham sitter keiser
Konstantin og på høyre side keiserens kone. I denne mosaikken er det en
sammenblanding av Kristi makt og verdslig makt, som vi har sett mye av opp
gjennom historien siden Konstantin tok kristendommen som offisiell religion.
Jeg gjorde meg noen tanker om statskirken her hjemme da
jeg så dette. Den har gitt mye velsignelse, men er også en blanding av
kirkemakt og statsmakt. 21. mai i år ble Grunnloven endret. Den
evangelisk-lutherske lære er ikke lenger statens offisielle religion. Det
var på tide. Vi kan stå ved bekjennelsen til Kristus uten statens styre.
Ordet ”pantokrator” brukes bare én gang om Jesus i
brevene til Paulus. Men i Johannes åpenbaring finner vi det ni ganger. Her
spennes buen ut fra tidens begynnelse til tidens slutt:
Jeg er Alfa og Omega, sier
Herren Gud, han som er og som var og som kommer, Den allmektige. (Åp
1,8).
Litt lengre ut i denne åpenbaringsboka (Åp 4,8)
gjenkjenner vi salmen Hellig, hellig, hellig, som altså er inspirert
av dette skriftstedet:
Hellig, hellig, hellig
Er Herren Gud, Den
allmektige,
han som var og som er og
som kommer
Åpenbaringen er rik på bilder. I avsnittet om Den store
lovsangen i himmelen (Åp 19,6) hylles Herren Pantokrator:
Da var det jeg hørte lyden
av en stor skare, et brus av veldige vannmasser og et drønn av mektige
tordenbrak. De ropte: ”Halleluja! For Herren vår Gud, Den allmektige, er
blitt konge! La oss glede oss og juble og gi ham æren!
Dette billedlandskapet er
foldet ut i sangen ”Å hvor salig å få vandre”. Her er gjenklangen av
israelsfolkets vandring gjennom 40 år i ørkenen etter slavetiden i Egypt og
etter fangenskap i Babylon. Dette er ikke uten videre vårt billedspråk, men
det peker fram mot lovsangen til Kristus Pantokrator i himmelen, i ”det nye
Jerusalem.” Da kan vi kanskje delta i omkvedet:
Herlig sangen der skal bruse,
sterk som lyden av en mektig flod:
Ære være Gud og Lammet
som oss kjøpte med sitt blod!
Billedspråket om troens
hemmeligheter og billedframstillingen av kirkens Herre har skiftet opp
gjennom historien. I vår samtid er Jesus kanskje blitt for mye kompis, for
ufarlig, for usynlig. Bildene av Jesus Kristus Pantokrator minner oss om
Kristus som var fra tidens begynnelse og som vil være der ved tidens slutt.
Vi deler ikke
israelsfolkets smertefulle erfaringer. Men som folk kjenner vi tårer, død og
djevelskap. Vi er minnet om det nå, ett år etter 22. juli-terroren. Som
enkeltmennesker kjenner vi tårer og mørke fra hver våre liv. Da kan vi få se
fram mot møtet med Kristus Pantokrator. Her er det kristne håpet:
Intet
mørke der skal være,
ingen
tårer, ingen nød,
ingen
synd og ingen plage,
ingen
djevel, ingen død.
Amen – som betyr: la deg skje! |