Sist oppdatert: 16.10.2012 06:23

Tommelen ned for IKT Valdres

ARNE HEIMESTØL
  Det interkommunale selskapet som forvalter IKT-systemene i skolene i Sør-Aurdal, er i hardt vær.
 

Skolegruppa i Sør-Aurdal ble satt ned av kommunestyret i budsjettmøtet for 2012 før jul i fjor. Den består av varaordfører Svein Bakke (Ap), Karen Marie Kvåle Garthus (Sp) og Olav Kristian Huseby (H). Tjenesteleder Inger Randi Kleven har vært sekretær på møtene. Disse fire har besøkt alle skolene i kommunen. IKT-tjenestene var ett av temaene som ble tatt opp.

 

Gruppa sitt mandat er å se på forholdene ved alle skolene i kommunen og vurdere hva som kan gjøres for at de kan bli bedre enn de er i dag.

Tilbakemeldingen fra skolene på IKT Valdres sine tjenester var rimelig klar.

Bagn barneskule
Denne skolen karakteriserer tilbudet IKT Valdres gir, som utrolig dårlig. I oppsummeringa etter besøket leser vi at selskapet ikke klarer å levere. Nettet faller stadig ut, og det tar altfor lang tid å rette feil som oppstår. Skolen mener at skolefaglig kompetanse må inn i IKT Valdres.  – Systemet er altfor komplisert for elever i barneskolen, sier rektor Øyvind Kamben.

Hedalen barne- og ungdomsskole
Kritikken fra Hedalen barne- og ungdomsskole går på mye av det samme, og skolen legger til at det er altfor tungvint å få hjelp. Det har skjedd at maskiner som sendes til reparasjon, kommer tilbake i ustand. Skolen minner om at IKT er en grunnleggende ferdighet i læreplanen, og at dårlige systemer fører til at IKT i for liten grad blir brukt.

Sør-Aurdal ungdomsskole
Rektor Jan Henrik Bakke er noe mer positiv. På hans skole har det vært en stor utskifting av datautstyr. Det er nå 69 maskiner som deles av de 100 elevene skolen har.
– Stabilitet og kapasitet er fremdeles et vedvarende problem. Flere elever opplever påloggingsproblemer, eller at de blir ”kasta ut”, eller at maskinen ”fryser” når skolen bruker mange maskiner (nasjonale prøver, Kartleggeren, skrivedager).

Bakke forteller at IKT-Valdres er klar over problemet, og at de er i ferd med å fornye serverne sine, slik at de skal få bedre kapasitet. – De er også villige til å sette opp flere aksesspunkter, dersom dette skulle være en flaskehals.
Generelt er det vel riktig å si at regulariteten likevel er blitt bedre. Vi savner imidlertid tilbud om erstatningsmaskiner for dem som er inne til reparasjon. Det lovede verktøyet for ”nullstilling” av maskiner med problemer er sterkt savnet, og ville lette arbeidet for IKT-ansvarlig.

Kostnader
IKT Valdres drifter IKT systemene på alle kommunale arbeidsplasser i Valdres.
I et informasjonsbrev til tjenestemottakerne skriver selskapet følgende:

I tillegg til kostnader ved selve driften av alle IKT løsninger så bærer IKT Valdres en rekke andre kostnader for kommunene, bl.a. bredbåndsforbindelse, internettforbindelse, lisenskostnader for de aller fleste fagsystem, investeringskostnader i nye fagsystemer for å nevne noe.
Disse felles kostnadene har rådmenn vedtatt skal fordeles ut på kommunene etter en fordelingsnøkkel, og gjeldende fordelingsnøkkel er antall pc-er/tynnklienter.

Tjenesteleder Inger Randi Kleven opplyser at skolene årlig betaler 10 800 kroner per pc/tynnklient.

Jan Henrik Bakke forteller at en ungdomsskole i Valdres ”sparte” penger ved å si opp et antall maskiner. Han ser dette som et eksempel på at fordelingsmodellen kan skape uheldige virkninger.

Lesebrett
Sør-Aurdal ungdomsskole ønsket å prøve ut I-pad i spesialundervisning. Hver enhet ville koste rundt 3 000 kroner. Spørsmålet var da om lesebrett skal faktures på samme måte som andre datamaskiner. Skolen får ikke kjøpe maskin- og programvare fra andre leverandører pga. av avtalen med IKT Valdres. De har på sin side ikke muligheter til å skaffe ungdomsskolen egnet og utprøvd programvare (apper) eller maskiner før gjennomført anbudsrunde.
Kostnadene er heller ikke klare. Dette arbeidet medfører at skolen ikke kan ta i bruk lesebrett før i 2013.

Tar tak i saken
Tjenesteleder Inger Randi Kleven forteller at det
er avtalt en gjennomgang av alle de fire skolene i Sør-Aurdal. Her skal IKT Valdres ut på skolene for å se hvordan IKT fungerer i undervisningssituasjonen.