IKT
og IKS- en lokal såpeopera
MAGNE RUUD
Artiklene
som har vært tilgjengelige, har satt saken i et forunderlig lys. Det
hele starter ved at hedalen.no redaksjonelt gjengir åpne notater fra en
arbeidsgruppe som har behandlet temaet. Grunnlaget for notatet er
innhentede opplysninger fra brukerne.
Ett medlem av gruppa
fornekter egne notater, mens en annen forfekter dem. Avisa Valdres er
på villspor, for etter overskrifta å dømme, så er det hedalen.no som
står for kritikken. Så kommer en kritisk nettartikkel på avisa Valdres
sitt forum som blir fjernet, for deretter å bli gjeninnsatt, men først
etter en etterlysning.
Budskapet er blitt
borte. til fordel for om det hele er kritikk eller ei, og hvem som
kritiserer hvem. Motivet burde være å bidra til løsninger som gjør at
man får tilfredsstilt behovene, samtidig som man får mest mulig tilbake
for hver investert krone.
IKT er et vanskelig
tema. Servere, plattformer, kommunikasjonsmåter, tilgjengelighet,
datasikkerhet, personvern, applikasjoner, avstander, linjer,
underleverandører, brukere med forskjellig behov, bakgrunn og kunnskap,
– for å nevne noe.
Jeg kjenner ikke til
verken behov eller løsninger i den enkelte kommune, eller Valdres sett
under ett. Jeg har heller ingen formening om kvaliteten på de
tjenestene selskapet leverer, men historiske problemer skulle løses ved
ett felles selskap for hele Valdres, nemlig IKT Valdres IKS. Bare navnet
kan gjøre en skremt.
Det jeg med sikkerhet
vet, er at dersom IKT-løsningene ikke virker, så får dette betydelig
påvirkning på effektiviteten hos den enkelte bruker og i organisasjonen
som helhet. Ingen ting er verre enn å se på en skjerm som ikke vil
lystre. Da sprer frustrasjonen seg fort, tida raser av gårde, og timene
må noteres i rubrikken for ineffektivitet.
Hele samfunnet er
avhengig av effektive kommunikasjons- og dataløsninger. Valdres-kommunene
har hver især store utfordringer på flere felt, ikke bare IKT. Hva er da
den politiske løsningen? Jo, etablering av en eller annen
samarbeidsform, gjerne et IKS, på utsiden av den kommunale
forvaltningen, med egne styringsorganer, men fortsatt med sterke
bindinger til kommunale bevilgninger. Styret rekrutteres om oftest blant
politikere, uten særlig profesjonalitet på verken fagfeltet eller
styringssystemer, og hvor vervet oppfattes mer som ære enn plikt.
Går ting galt, ropes
det på undersøkelser og gransking. Hvem er det som undersøker og
gransker? Jo, som oftest er det politikere og byråkrater, kolleger av
styremedlemmene, som uten særlig kompetanse, verken på fagfeltet, eller
om prinsippene om armlengdes avstand til den eller de som skal
granskes.
Jeg er ingen
tilhenger av utsetting (outsourcing) av tjenester i enhver forstand, men
flere spesialområder er svært godt egnet til den slags, og IKT er ett av
dem.
Få organisasjoner har
egne dataavdelinger, og tjenesteleverandører finnes derfor i hopetall.
Selv i Valdres finnes virksomheter som med høy grad av service og
kompetanse betjener markedet, et marked som består av alt fra
enkeltmannsvirksomheter og opp til store og kompliserte organisasjoner.
Skal slike
servicevirksomheter overleve, så er servicegrad, kvalitet, nærhet og
pris helt avgjørende. Hele forretningsverdenen er basert på at skal jeg
lykkes, så må jeg prestere.
I forhold til
IKT-tjenester er som oftest prisingen basert på en fast, men lav
godtgjørelse for beredskap og standardprosedyrer som skal logges.
Tjenester utenom dette blir honorert etter fastsatte satser, enten etter
tidsforbruk, eller pr enhet.
Dette har sin klare
fordel, fordi da må kjøperen stille seg spørsmålet: Er dette så viktig
at jeg er villig til å betale for det? Samtidig er det en leverandør som
venter på å få solgt. Saken løses dermed i krysningspunktet mellom nytte
og kostnad.
Er derimot alle
tjenestene bakt inn i en altomfattende klumpsum, så vil kjøperen ikke ha
noe følelse for å begrense kostnaden, og leverandøren har heller ingen
incitament for å levere.
Å satse på egne
medarbeidere kan fort føre til at man får en stat i staten, hvor alt
innen fagfeltet blir trenert, vanskeliggjort, og ledelsen sitter tilbake
kunnskapløse, maktesløse og med minimal påvirkning. Eksemplifisering fra
andre fagområder kan nevnes: Flygeledere, heismontører og
sikkerhetskorpset i Nordsjøen. Fellesnevneren er avhengighet!
Monopolisme fungerer som oftest svært dårlig for andre enn
monopolisten.
Er det på dette
nivået man befinner seg i IKT-verdenen i det offentlige Valdres i dag?
|