Sist oppdatert: 28.09.2012 13:31

Treff på Multibil

TEKST: OLAV KRISTIAN HUSEBY
BILDER: VEGARD FINSRUD
 

Multi Bil as arrangerte sist lørdag treff for motoriserte kjøretøy. 22 biler og om lag 10 tohjulinger møtte frem denne dagen og skapte en historisk atmosfære rundt verkstedet. Her kunne man skue biler produsert de siste 50 år. Kjøretøyene varierte mye i antall hestekrefter (fra 24 til 285) og status (fra Citroen 2CV til Maserati Ghibli).
 

Mange av de fremmøtte kjøretøyene har lang fartstid på veiene i Hedalen, og flere har vært her siden de var nye biler. Disse kjøretøyene fremkaller gamle minner hos de som har levd en stund, og praten gikk lystig rundt disse klenodiene de fire timene treffet varte. Artig var det også med mopedene og motorsyklene som var møtt opp. Hedalens første Postmotorsykkel, Hedalens første Elektrikermotorsykkel, og ikke minst den sist mopeden som Olaf Granheim på Begnadalen solgte i 1980.
 

Brannvesenet viste også frem sin nye brannbil med moderne klippeutstyr for frigjøring av personer i bilulykker. Det er gledelig å se denne nyanskaffelsen som har bidratt til et stort løft i kommunens brannberedskap. De lokale brannmennene demonstrerte utstyret og lot barna få en tur i brannbilen. Meget populært tiltak.
 

Multi Bil as arrangerte dette treffet for andre gang, og oppfordrer flere til å finne frem gamle kjøretøyer som står bortgjemt i låver og garasjer i bygda. De sier at i Hedalen finnes minst 50 gamle biler, som er mer eller mindre kjørbare, og som fortjener å komme ut i dagslys og få seg en kjøretur.

Det vil bli avholdt Multi Bil treff også i 2013.


Fine biler, de fleste fra 60-tallet.

. Lada med et trivelig par i hattehylla.


Staslige biler med mye crome. Fra venstre Ford 20M, Mercedes Benz 190, Opel Kadett, Ford Cortina og Volvo Amazon.


Personlig utstyr for en behagelig kjøretur. Ford Cortina 1962.


Ford Cortina feiret i høst 50 år. 20 september 1962 ble den presentert for publikum. Modellen ble en ubetinget suksess og ga et meget stort økonomisk bidrag til Fords organisasjon.


Agnar Fossholm er den stolte eier av denne 1962 modellen som er nøyaktig slik den ble presentert for 50 år siden.


Cortinaene gjorde det også meget godt i billøp. Designet var moderne og godt likt, og til tross for at den var utstyrt med gammel teknikk konkurrerte den godt på salgslistene i mange land.


Mange fremmøtte hørte Olav Kristian Huseby fra Multi Bil fortelle om Cortinaens historie og andre kjøretøy som var utstilt denne dagen.


Sør-Aurdal Brannvesen med ny bil og trent mannskap.


Brannvesenet demonstrerte nytt utstyr.




De har meget kraftig utstyr for å bryte fra hverandre karosserideler.


Annet utstyr kan klippe takstolper.


Brutalt for bilen, men skånsomt for passasjerene, blir bilen delt med lett adgang for redningspersonell.


Sør-Aurdal Brannvesen sine lokale brannmenn. Fra venstre Bjørn Rune Bakke, Geir Øverby, Lars Håvard Bakkom, Svein Harald Lie, Frode Eriksen Ildjarnstad og Håvard Sukke.


God plass til utstyr i den nye bilen.


Åpent motorrom tiltrekker seg skuelystne. Maserati Merak 1975.


Arvid Fossholm med ungdomstidens moped. Honda 50.


50-tallets motorsykler så tøffe ut og ga fin lyd, men fort gikk de ikke.


Brannkonstabel får skyss med postvesenets motorsykkel.


For mange av barna var det nok et høydepunkt å få sitte på med brannbilen, og når blålys og sirener ble demonstrert satt smilet løst hos både store og små.