Sist oppdatert: 14.02.2013 07:07

Første i sitt slag i Norge

TEKST: ARNE HEIMESTØL
BILDER: HELGE NORDBY
  Onsdag ble den splitter nye løypemaskina til Hedalen Løypelag levert på Søbekkseter. Til helga er det den som skal kjøre det over 11 mil store løypenettet. Følg med kjøringa på skisporet.no, og kom deg ut på ski!

Den nye maskina er en Kässbohrer PistenBully 100, levert av Antra på Lillestrøm. – Den er 30 cm breiere enn den gamle og teknisk mer avansert, opplyser styremedlem Helge Nordby, som har forhandlet fram kjøpsavtalen mellom Antra og løypelaget.

Maskina har vinger på hver side som kan legges ut for å lage skrå kant eller bred trasé. Den ene sporsetteren kan sideforskyves slik at en kan lage kombinert ett spor og skøytetrasé. Den samme sporsetteren har egen, liten sporfres og mulighet for å justere bredde på selve sporet.

Kässbohrer har lang erfaring med løypemaskiner, og har også levert maskinene som Hedalen idrettslag og Vassfarporten disponerer. – PistenBully-maskinene har ekstra hjulsett og forlenget belte – noe som gir fin balanse i snøen og økt kjørekomfort, sier Nordby.

Fire faste fortsetter
Det er Arvid Nordby, Olaf Ødegaard, Roger Hybertsen og Harald Kjensrud som fortsatt skal dele på ansvaret med å kjøre det omfattende løypenettet, og Kjensrud er bas.

– Onsdag drev vi med testkjøring, forteller Ødegaard. Tar du en titt på Skisporet.no, kan du, hvis du zoomer inn på garasjen, se at vi denne dagen holdt oss i nærområdet på Søbekseter. Ny testkjøring vil det bli torsdag – før løypemaskina settes i ordinær drift fredag og lørdag.

På godt føre tar det ca. 10 timer å kjøre opp hele løypenettet høystandardmaskina har ansvaret for.

Miljøvennlig
I den nye maskin sitter en kraftig Mercedes Benz motor 204 hk, 4,82 l, 800 nm. – Her er det være nok krefter til å komme opp de bratteste bakker med fres og sporsetter i drift, forteller Nordby.  

Ved siden av dieseltanken sitter en egen tank for påfylling av adbluevæske. Dette er en teknologi som er innført på større dieselmotorer. Ved hjelp av katalysator fjerner en utslipp av nitrogenoksid. Skadelige utslipp i eksosen omdannes til vanndamp og nitrogen – som er ufarlige stoffer. Teknologien er brukt på større lastebiler i flere år, men kommer nå på stadig mindre motorer. En regner et forbruk på 2 % slik væske per liter diesel. 

– Hedalen Løypelag er det første i Norge til å ta i bruk løypemaskin med slik motor, men vi blir langt fra alene, fastslår Nordby. – Antra har bestilt totalt 19 maskiner, og de aller fleste er solgt til løypelag og skiforeninger rundt om i landet. 


Trangt, men stort nok


Harald, Olaf og Arvid

 

 


Løypebas Harald med ei kanne adbluevæske