Kulturbygg og prioritet
ARNE G. PERLESTENBAKKEN OG MAGNE RUUD
Vi har med
interesse lest kommunepolitiker Olav Kristian og fylkespolitiker Lars
sine innlegg på hedalen.no.
Olav
Kristian tilkjennegir at lokalpolitikk til tider er kjedelig, og dermed
ble Fossvangprosjektet et kjærkomment prosjekt å arbeide med og for.
Lars
bifaller planene, og mener at bygget kan gjøre Sør-Aurdal kommune
attraktiv ved å gi ferierende og tilreisende mulighet til å dusje og ta
en svømmetur.
Lars sitt
forslag vil i alle fall være et PR-stunt og gjøre kommunen landskjent,
ved å ha åpne anlegg i sommer- jul- og påskeferier, samt helger, når
andre anlegg er stengt. Hvor dyrt tiltaket måtte bli, «sier soga ingen
ting om».
Vi skal ikke
utpeke noen kretsmester for hvem som har vært best på dugnad, men vi
minner våre bygdepolitikere om at det er svært lite sannsynlig at f.eks.
Hedalen barne- og ungdomsskole, Hedalsheimen, det nå nedlagte
legekontoret, Nordre Lokalet, Bedehuset og Hedalen Løypelag hadde sett
dagens lys uten en betydelig arbeidsmessig og økonomisk innsats i form
av dugnad. Vi vil ikke nevne navn, men bygda har hatt, og har fortsatt
en rekke iherdige ildsjeler som har sett som sin oppgave å hegne om
bygdesamfunnet og dets kvaliteter, for alle, og i alle livets faser.
Vi er
likeledes av den oppfatningen at kultur har den beste grobunn i trygge
og stabile lokalsamfunn, og at den nødvendigvis ikke må eksponeres i
monumentale bygg i kommunesentret.
Hedalen er
et godt eksempel på at kulturen har grodd i generasjoner uten de beste
fasilitetene.
Vi er
dessuten så frimodige at vi spør om innbyggere i Reinli, Leirskogen,
Begnadalen og Hedalen er forspurt av lokalpolitikerne, om de som bor der
har noen ønskeliste for tiltak i sitt nærområde, for å gjøre
tilfredsheten og bolysten større?
Vi er noe
forundret over prioriteringa som et flerbruksbygg har fått. Det er ikke
mer enn tre år siden kommunen fortsatt var rystet av en skakkjørt
økonomi. «Nødvendig driftstilpasning» ble omkvedet. Vi ønsker ikke en
slik omgang, en gang til.
Vi gleder
oss over at trenden er snudd og at pila peker den rette vegen. Selv om
dette er faktum, så uttrykker rådmannen bekymring over flere
forholdstall i økonomirapporteringen. Det som ikke framkommer i de
økonomiske oversiktene, er hva det akkumulerte etterslepet av
vedlikehold beløper seg til.
Olav
Kristian avventer rapporter om tingenes tilstand. Rapporten om Bagn
skule foreligger, og tilstanden var verre en ventet. Skolen er en
lovpålagt og prioritert oppgave for alle kommunens innbyggere, og
elevene på Bagn må få tiltrengte lokaler. Avvent derfor
tilstandsrapporter andre steder fra, for å fastslå behovet for
rehabilitering/vedlikehold!
Selv om
rapporter ikke foreligger, så er det ikke større forhold enn at de
fleste fakta kan bringes for dagen ved selvsyn og ved å lytte her i
Sør-Aurdal.
Dette dreier
seg om økonomi, og behovene er som oftest større enn evnen til å innfri.
Det må dermed skje en prioritering.
Vi vil tro
at det ville være naturlig i en prioriteringsprosess å stille seg og
andre en del spørsmål.
Det vi
lurer på, er om nedennevnte spørsmål kan besvares med et ubetinget ja.
Dersom det er tilfellet, så vil ønskede og uprioriterte oppgaver kunne
finne sin løsning.
Dersom
svaret er nei på ett eller flere av spørsmålene, så er vi av den
oppfatning at ikke lovpålagte oppgaver naturlig må settes på venteliste.
-
Er det
slik at kommunens bygg og anlegg er i tipp topp stand?
-
Er det
slik at kommunale veger har en upåklagelig kvalitet?
-
Er det
slik at eldreomsorgen har en ønsket kvalitet?
-
Er
skoletilbudet godt og betryggende, og i samsvar med nasjonale
målsettinger?
-
Er det
slutt på at lærere bruker av egne midler for å skaffe seg
etterutdanning?
-
Er det
slutt på at lærere tar med seg materiell hjemmefra for å få
gjennomført undervisninga i mat og helse?
-
Er
kvaliteten i barnehagene god, sett hen til nasjonale mål?
-
Er det
feil slik som rådmannen skriver i sine dokumenter til kommunestyret,
at lånegjelda er stor, og vil legge beslag på store deler av
driftsøkonomien framover?
-
Har
kommunens støtpute, dvs. disposisjonsfondet, en akseptabel
størrelse?
-
Er det
slik at man kjenner de økonomiske konsekvensene av Valdres DMS de
nærmeste årene?
-
Vil
brukere av offentlige tjenester kunne føle seg trygge på at tilbudet
vil være godt, stabilt og nær den enkelte bruker, uavhengig om det
blir bygd et flerbrukshus eller ikke?
-
Ved en
forestående sammenslåing av kommunene i Valdres, vil man i dag
prioritere et kulturhus foran teknisk og menneskelig servicegrad i
de lovpålagte tjenestene?
|