Sist oppdatert:
03.04.2013 17:04 |
Analogi
AMUND GRØNHAUG
Jeg
liker å lese aviser. Av de riksdekkende avisene er Aftenposten min
favoritt. Aftenposten er en fyldig avis og tiden jeg har til rådighet
for avislesing er begrenset, så jeg rekker ikke over alt.
Jeg samler på det jeg
ikke har fått lest igjennom. Jeg samler også på artikler som har et
innhold som jeg kan bruke senere. I jula og i påsken har jeg gjerne litt
ekstra tid, så da blar jeg igjennom det jeg har samlet på det siste
året. Artiklene gir et tidsbilde på de sakene jeg har fattet interesse
for. Det kan også gi noen ideer som kan være greie å bruke til for
eksempel en kommentar på Hedalen.no.
Jeg er også glad i å reise, så jeg følger med på reiselivssidene og
relaterte innlegg. Det siste året har det vært skrevet mye om SAS. Jeg
har fulgt med på det som skjer med SAS, og tenkt mer og mer på at det er
en analogi mellom det som skjer i selskapet og utviklingen i det norske
samfunnet.
Da jeg startet å reise på slutten av 80-tallet, var SAS det foretrukne
selskapet. Selv om SAS ble født i 1946, ble selskapet revitalisert på
80-tallet under Janne Carlson. Det ble et selskap som ble regnet som et
av de beste i verden. De var også konkurransedyktige, og de tjente
penger. Det var god service, og de ansatte var unge blide og blonde.
På 80-tallet kom de store kullene fra 60-tallet inn i arbeidslivet.
Arbeidsstokken var ung, og Høyre-bølgen feide inn i landet, og løftet
Norge fra en halvsosialistisk stat til et moderne samfunn. Nå vil
sikkert noen kjenne at det rykker litt i hjerterota og påpeke at ikke
alt var bra på 80-tallet. Det var jappetid og etter hvert høy
arbeidsledighet. Men, når man slipper opp på den sterke styringen staten
hadde over befolkningen, er det kanskje naturlig at pendelen svinger
litt for kraftig til andre siden. Arbeidsledigheten var høy, men det var
kanskje på grunn av at det var mange som ville jobbe. I dag er det
motsatt. Det er lav ledighet for det er så få som vil jobbe.
90-tallet var en rolig periode for SAS, men de mange lønnskampene førte
til at selskapet kostnader økte, og konkurransekraften minket. På
2000-tallet ble problemene i selskapet tydeligere. SAS er delt mellom
tre land og har utallige fagforeninger som har satt sine medlemmers
interesser for selskap. Det har også brukt sine kunder som gisler for å
fremme sine mål.
Dette har ført til at SAS har en kostnadsstruktur som er 40 prosent
høyere enn Norwegian som er hovedkonkurrenten i Norge. Selskapet har
brukt alle tilgjengelige midler for å lønne et personal som pga. en
beinhard ansiennitetspolitikk hverken er unge, blide eller blonde
lenger. Kostnadsstrukturen i selskapet gjør at de ikke har investert i
nye fly og nytt utstyr. De sitter nå med en utdatert fly- og
utstyrspark. Lyst til å fly med dette selskapet?
Så kan man lure på hvorfor dette selskapet fortsatt flyr. I liket med
det norske samfunnet har SAS et oljefond å trekke på. Nemlig de
Skandinaviske statskassene som har tilført selskapet milliarder av
kroner for å holde selskapet flytende. Alternativet hadde vært konkurs.
Men, disse midlene har også ført til at de ikke trengte å ta de
nødvendige grepene for å omstille seg å bli konkurransedyktige.
Og det er her jeg synes likheten til det norske samfunnet trer frem. De
store oljeinntektene har ført til at det er pøst penger inn i økonomien
som pga. sterke fagforeninger er i hovedsak tatt ut i økte lønninger og
til å blåse opp offentlig sektor. Norske lønninger er nå 60 % høyere enn
våre nærmeste handelspartnere. I likhet med SAS er det nesten ikke
investerT i infrastruktur som er nødvendig for å ha et velfungerende
næringsliv. I likhet med SAS begynner arbeidsstokken å bli aldrende og
mange skal snart pensjoneres. Et av de store problemene for SAS er å
betjene den veldig gode pensjonsordningen til de ansatte.
Det er vel ikke så vanskelig å spå at den norske stat også vil få
problemer med sine pensjonsforpliktelser. I dag bruker staten ca. 200
000 kr pr innbygger i motsetning til den tyske som bruker 50 000. Så kan
jo enhver regne på hvor mye de betaler i skatt og se om de har til gode
eller er attpåskyldige.
Mange vil peke på at oljefondet skal dekke pensjonsforpliktelsene.
Oljefondet vil nok dekke en del, men i likhet med SAS hindrer
oljepengene nødvendig omstilling i samfunnet. Omstillingen vil komme, og
den kan fort bli brutal, for det kan virke som den faller sammen med
eldrebølgen, store pensjonsforpliktelser, færre arbeidstakere per
pensjonist, fall i produktiviteten, fall i utførte arbeidstimer, fall i
statens oljeinntekter og et underskudd på statsbudsjettet fra ca. 2020.
Får vi et kraftig
oljeprisfall og dertil et fall i aksjemarkedet når man skal starte
uttaket fra pensjonsfondet, blir pengene udryge. Nå tror jeg ikke det
går så ille, men jeg vil gjennom denne kommentaren peke på en utvikling
som kan føre meget galt av sted. Det er selvsagt bra at alle tjener godt
og har det bra. Men, det er også viktig å bruke de gode tidene til å
investere for fremtiden.
Det har i liten grad
blitt gjort i Norge. Altfor mye har gått til lønn, forbruk og til en
overdimensjonert offentlig sektor. Dette fører til at det ikke kan
produseres noen bearbeidede varer i Norge.
Et godt eksempel er
det som skjer med skognæringa. En hel næring står i fare for å bli
utradert. De offentlige arbeidsplassene knyttet til næringen blir nok
opprettholdt selv om den næringen de skal betjene har blitt borte.
Tyskland gjør det bra mye pga. Agenda 2010 som ble lansert av
sosialdemokraten Gerard Schrøder. Det førte til en nødvendig omstilling
av arbeidsliv og offentlig sektor. Schrøder ble ikke populær, men det
var bra for Tyskland.
En annen referansestat som er verdt å følge med på, er Japan. Det sies
at en av de få vekstnæringene i Japan er salg av voksenbleier. Japan som
tidligere var et overskuddsland er nå et av verdens mest forgjeldede
land.
Japan brøyter løypa for mange andre rike land, og kan være verdt å følge
med på. Nå er det ikke slik at jeg går rundt og er pessimistisk for
fremtiden. Det er veldig mye bra i Norge. Den rikdommen Norge har, gjør
at vi kan klare omstillingene bedre en mange av de andre vestlige
landene. Men vi må starte nå. |