Merkeleg prioritering
Det har vore to folkemøte til no om kva
som skal skje i Fossvang-området i Bagn. Ordførar Kåre Helland er så
oppglødd at han har varsla eit tredje.
På det siste møtet i Begnadalen fekk vi
vite at kommunen fram til 2022 kan låne 200 millionar kroner. Frå
administrativ og politisk leiing vart det sagt lite om kva slike pengar kan og bør brukast til.
C-blokka på SAUS er i elendig forfatning.
Der ho står, kan flom gjere ny og stor skade. Kommunestyret har derfor
vedteke at blokka skal rivast. Bygget inneheld mellom anna symjehall,
gymnastikksal, garderobar og musikkrom.
Eit nytt bygg må på
plass, men det er eventuelle tilleggsfasilitetar som har fått hovudfokus
i dei to folkemøta. Og fleire politikarar har skubba på. Ein
senterpartirepresentant
har i eit innlegg i "Valdres" sjølv teke julenisse-metaforen i bruk. Ja,
kanskje er det nettopp det som no skjer. Julenissen ser til dei snille
borna, og det er i kommunesenteret desse bur.
Det vi saknar i denne saka, er ein grundig
gjennomgang av kor kommunen står i høve til dei tenestene han etter
lova er pålagd å utføre. Når Sør-Aurdal til dømes ikkje har råd til å
gjennomføre skikkeleg vedlikehald på eigedommane sine eller å gje dei
tilsette tilstrekkeleg kurs/opplæring, er det døme på at
politikarane er i ferd med å prioritere ned oppgåver dei er sette til å
løyse. I staden vil fleire no satse på eit bygg som kan verte opp mot
5000 kvadratmeter stort. I
budsjett- og økonomiplanen for 2013–2016 les vi at det vert lagt opp til
eit netto driftsresultat på mellom 1,0 og 1,6 %. Over tid må dette
aukast til 3–5 %. Vedtekne investeringsprosjekt vil føre til kraftig
vekst i lånegjelda, og dette bitt opp driftsmidlar til renter og avdrag
i åra som kjem. Dei største investeringsprosjekta gjeld SAUS/Fossvang,
brannstasjon i Bagn, energiøkonomisering, Synneisbakken og renseanlegg –
dei fleste i kommunesenteret.
Det vert også peika
på store behov innan spesialundervisning, heimetenester og
miljøarbeidartenesta. At deltaking i Valdres distriktsmedisinske senter
kjem til å føre til nye utgifter, må vi rekne med. Disposisjonsfondet kommunen har, vil i 2013 vere
på 4,7 % av driftsinntektene, men bør vere på mellom 10 og 15 %, skriv
rådmannen. Sør-Aurdal kommune har med andre ord ikkje problem med å finne viktige
område å bruke pengar på. At kommunen kjem
til å halde seg innanfor lånerammene som er vedtekne, vil politikarane
kanskje få til. Men vi må ikkje stelle oss slik at hallplanar går ut over
andre oppgåver. I det siste
folkemøtet fekk ordføraren tilbakemelding frå salen om at mange trur det
vil vere éin Valdres-kommune om ti år. Dette brukte ordføraren som
støtte til at det er viktig å gjennomføre Fossvang-prosjektet. Eit
tiltak som det neppe vil verte noko av i ein storkommune, må altså realiserast
så snart som råd er.
Vi minner om at det alt finst ein idrettshall i Etnedal, 15
minutt frå Bagn, og om ikkje lenge er det ein storhall på Leira der
kommunen vår også har gått inn med aksjekapital. Ville det ikkje ha vore
betre å gå inn i eit nytt kommunefellesskap med ein godt vedlikehalden
infrastruktur enn eit monument?
At det som no hender, kan skape nye konfliktar, må vi rekne med. Skulesaka var kanskje det klåraste
dømet på kva som kan skje når det viktigaste vart å skape fleirtal for
eit syn utan tanke på kva det gjorde med innbyggjarar som vart råka.
Kanskje er det på høg tid at politikarane skriv inn ei formulering om
like rettar og like plikter for innbyggjarane sine i etikkreglementet som skal vedtakast seinare i år.
Slik vi ser det, hadde det vore på sin plass med eit anna folkemøte. Her
kunne ordførar og rådmann ha lagt fram for innbyggjarane korleis det
står til med dei lovpålagde oppgåvene kommunen skal løyse og kva ein vil
ha av midlar i dei næraste åra til å utføre desse oppgåvene. Innspel frå innbyggjarar på eit så vidt og viktig saksfelt er det sannsynleg at
kommunen ville ha fått. Vi tillét oss å
reise dette spørsmålet: Vil utkantane i Sør-Aurdal bli verre behandla i ein storkommune enn i Sør-Aurdal?
Slik kommunen vert styrt no, er det kanskje på tide å setje dette
spørsmålet på dagsorden att. |