Fellesrådet
har diskutert budsjettforslaget. I kommunens budsjettforslag er kirkelig
fellesråd kun oppført som en blant mange utgiftsposter. Det fremgår ikke
hvilke oppgaver fellesrådet har har, og hva pengene brukes til. Derfor har
fellesrådet bedt meg, som er kommunestyrerepresentant i rådet, om å
orientere kommunestyret om hvilke oppgaver som skjuler seg bak dette tallet.
Fellesrådet er
ansvarlig for drift og vedlikehold av kirker og en del andre bygg.
Dette utgjør totalt ni
bygg, hvorav fem er kirker. To av disse er stavkirker. De andre byggene er
kapeller, kyrkjestuguer og prestestugu.
Fellesrådet er
ansvarlig for drift og forvaltning av kirkegårder, anskaffelse og drift av
menighets- og prestekontor, og lokaler, utstyr og materiell til
konfirmasjonsopplæring.
Fellesrådet lønner
kirketjenere, klokkere, organist og daglig leder. Fellesrådet lønner 5,22
årsverk, fordelt på ti personer. Av disse er det 1,79 årsverk som jobber med
kirkegårdsdrift.
Kommunen har plikt til
å dekke disse utgiftene, etter budsjettforslag fra fellesrådet.
Det kan også nevnes at
det er omvisning i begge stavkirkene våre. Disse går med underskudd, og
dette må i sin helhet dekkes av kirken.
I Rådmannens
budsjettforslag er fellesrådet tilgodesett med 3 208 000 kr.
I tillegg kommer
195.000 kr. som er kalkulatoriske inntekter ved kommunal tjenesteyting.
(EDB-tjenesteyting, husleie, bistand fra planavd. telefon, kopiering,
lønn/regnskap. Dette er en reduksjon på 250 000 kr i forhold til
2013-budsjettet. Formannskapet foreslår en ytterligere reduksjon i
tilskuddet på 400 000 kr.
Tilskuddet fra
kommunen vil ikke dekke hverken lønnsøkningen, eller gi oss noe form for
handlingsrom. Innenfor de områdene som fellesrådet har ansvar for, har
konsumprisindeksen gått opp med 8 % på bygninger og energi, over 4 % når det
gjelder driftsmidler/drivstofff til teknisk utstyr og maskiner, samt en
lønnsstigning på 3 %.
Kirkene er kompliserte
og kostbare bygg med hensyn på vedlikehold, oppvarming og forsikringer. De
er viktige kulturbygg, men de er ikke bare museumsgjenstander. Noen av
kirkene våre er meget gamle, men de er i bruk, og de skal være funksjonelle.
Det er meget utfordrende å gjøre endringer i kirker fra 1200-tallet, slik at
de tilfredsstiller dagens krav til universell utforming,
gravferdstradisjoner og brannforskrifter.
Vi har to stavkirker,
og Riksantikvaren stiller med midler til rehabilitering av disse gjennom
stavkirkeprogrammet. Riksantikvaren har f.eks. betalt
850 000 kr. til reparasjon av muren i Hedalen stavkirke.
Fellesrådet får
betydelige utgifter i 2014 på drifts-og vedlikeholdssiden. Bagn kirke skal
være med i grunnlovsjubileet for 2014.
Begnadalen kirke
fyller 50 år i 2014, og menighetsrådet ønsker å sette i stand kapellet.
Reinli kapell jubilerer også i 2014/2015.
Kirkene i Begnadalen
og Hedalen hadde i 2012 besøk av råd for funksjonshemmede, og fikk innspill
på tilrettelegging for funksjonshemmede. Rådet planlegger å besøke de andre
kirkene også.
Alle menighetsråd og
kirketjenere har fått vedlikeholdsplanen for 2012-2016 tilsendt for å
vurdere hvilke oppgaver de ønsker skal prioriteres i perioden 2014-2017. I
tillegg til dette er kommunens ingeniør bedt om å vurdere Reinli kapell,
Bagn kirke og Begnadalen kapell. Det er både nødvendig og naturlig å knytte
til oss en fagperson fra kommunen for å se på de spesielle og store
vedlikeholdsoppgavene våre. Noen av oppgavene skal utføres av våre
kirketjenere, men det vil i enkelte sammenhenger være nødvendig å leie inn
ekspertise.
Noen oppgaver kan
utføres på dugnad, evt. i samarbeid med kirketjenerne. Fellesrådet ønsker
seg hjelp av kommunens ansatte. Dersom kommunen kunne la oss benytte noen av
sine vaktmestere i samarbeid med våre kirketjenere, vil mye kunne gjøres
uten de helt store arbeidskostnadene.
Fellesrådet skal se på
muligheten for bedre avtaler for energi og forsikring for perioden
2014-2017. Vi skal klare å lønne de ansatte med tilskuddet fra kommunen.
Men fellesrådet har
vedtatt å bruke av disposjonsfond til å dekke mange andre utgifter.
Fellesrådet har
vedtatt å bruke av disp.fondet til å reparere taklekkasjer på Bagn kirke og
Begnadalen kapell, utglidning av hovedutgangen i Reinli, samt skifte ut
vinduer i Reinli kapell og Leirskogen kirke. (Innervinduene er for små.)
Dette er prioriterte oppgaver. Hvis takene er i orden, kan man f.eks. male
på dugnad senere.
Videre har fellesrådet
vedtatt å bruke inntil 100 000 kr av disp.fondet på brann-og sikringsutstyr.
Vi har støttet jubileumskomitèen i Hedalen med
50 000kr.
Vi har hatt et
overforbruk i lønn på 230 000 kr. Dette er konsulentlønn til Kristen M.
Hyrve. Det har vært en investering i å komme à jour i forbindelse med ny
kirkeverge. Rullestolrampe i Hedalen stavkirke på inntil 173.000 kr.
Vi har også vedtatt å
bruke ca. 20.000 kr til å sende årets konfirmanter på en tre dagers leir på
Lillehammer i februar 2014. Det er et unntak at fellesrådet fullfinansierer
en slik leir. I år har vi dårlig prestedekning, og en leir som går over tre
hele dager, er en god måte å sørge for at konfirmantene får den opplæringen
de skal ha.
Alt dette utgjør
tilsammen ca. 1 073 000 kr og skal tas fra disposisjonsfondet.
Man vet aldr når det
skjer et eller annet med gammel bygningsmasse, eller vi får diverse pålegg
som medfører store investeringer. Derfor er det viktig å ha en buffer, som
kan tåle dette. Fellesrådet har, etter anbefaling fra revisor, vedtatt at
disp.fondet ikke bør være mindre enn 15 % av driftsinntektene.
Fellesrådet har et
stort disp.fond. Dette er jo penger vi har fått tildelt fra kommunen
tidligere, som vi ikke har brukt. Derfor synes vi det er rett og rimelig at
vi gjør et stort innhugg i dette nå. 2014 blir jo et unntaksår, hvor
kommunen må bruke av sine disp.fond. for å kunne opprettholde sitt
tjenestetilbud.
Da er det riktig at
fellesrådet viser forståelse for situasjonen, og gjør det samme.
Det er alle i
fellesrådet enige om. Når det er lite penger å fordele, må vi, som har godt
med oppsparte midler, bruke av disse til vedlikeholdsarbeider.
Men vi vil dog
presisere at 2014 må være et unntaksår. |