– Bom må vi godta, men prisen per passering
må ned til 35–40 kroner, sier Olav Magne Thyri (Ap) i Nord-Aurdal.
Tirsdag møtte Thyri, Vidar Eltun, Olaf Diserud
og Hilde Brørby Fivelsdal Opplandsbenken på Stortinget for å diskutere bom
på E16.
Bom må til
Olemic Thommesen (H) gjorde det klart at bomfri veg fra Bagn til Bjørgo ikke
er aktuelt. Stortingspolitikerne lovte imidlertid å ta kontakt med
samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).
Vegvesenet må fortsette
Fra Nord-Aurdal var budskapet at ministeren måtte be Statens Vegvesen
fortsette planarbeidet for Bagn–Bjørgo selv om kommunestyret i Nord-Aurdal
ikke har gjort tilsvarende vedtak som de folkevalgte i Sør-Aurdal fattet
7.11.
Neste NTP?
– Dere er ikke redde for at det kommunestyret i Nord-Aurdal har gjort, kan
føre til at hele prosjektet blir utsatt til neste nasjonale transportplan?
– Nei, det
frykter jeg ikke. Noen måneders utsettelse kan det bli, men ikke mer, sier
Thyri, som medgir at saken kan komme opp igjen i kommunestyret i
Nord-Aurdal.
Vil ha ministeren på banen
– Bom må vi godta, men jeg mener at avgiften som er satt, er altfor høy.
E16 er hovedvei mellom Oslo og Bergen. Det er urimelig at de som er bosatt i
Valdres, skal betale en så høy andel av utbyggingen som det nå er lagt opp
til. Thyri viser også til at lånerenten er satt til 6,5 prosent. Det er høyt.
Nord-Aurdal kommune håper å få et møte med samferdselsministeren. Målet er å
få staten til å ta en høyere andel av utbyggingskostnadene.
Beklager
– Hva tenker du om reaksjoner som kommer fra politikerhold i Sør-Aurdal?
– Jeg skjønner
at noen reagerer på det vi har gjort i Nord-Aurdal og beklager at vi ikke
tidligere i prosessen tok kontakt med Sør-Aurdal. |