Hva skjer i den
videre prosessen med E-16 og Fønhus-Bjørgo?
Når vi tenker tilbake på denne
saken i fra starten med Fønhus-Bagn i 2007, er det lett å dra erfaringer vi
har lagt til grunn til dagens sak. Da kan fortvilelsen ta pusten fra mange
av oss.
Vi håper selvsagt vi tar feil, men
det er dessverre ikke noe i tiden som tilsier dette, selv med en ny
regjering og FRP styrt Samferdselsdeparte-ment. Det er mange forsøk fra
mange kanter som har bidratt nesten til mer forvirring en oppklaring.
Vi ser også i oversikten fra VG
der E-16 ikke er en av veiene som bom skal tas vekk ut i fra avtale mellom
FRP og Høyre. At noen har tatt en slik sjanse, uten forankring oppover i
politisk ledelse, er dumdristig og talentløst spill.
Da
vi behandlet bomsaken i Sør-Aurdal for Fønhus-Bagn, hadde vi også store
utfordringer. Ingen av oss ønsker bom, men er forholdene slik at vi kan si
nei til bom og samtidig få bygd vei? Nei, men noen tror det er slik. Vi fikk
etter mange runder med departement og veidirektorat til en løsning som er en
del av bompengeproposisjonen for Fønhus-Bagn. Der ble det enighet om
passeringstak på kr 40 pr. måned. På grunn av at dette ble så høyt, fikk vi
inn en klausul om at bommen skal flyttes til kommunegrensa til Nord-Aurdal
når Bagn-Bjørgo er ferdig.
Dette var mulig da parsellen
kalles Fønhus-Bagn-Bjørgo. Vi er med bom ved Kopervik den eneste kommune i
Norge som blir delt i to uten reelle omkjøringsmuligheter. Vi ser vi blir
fremstilt som at vi jobber for bom, men vi jobber for en sikker vei. Med
rasutfordringene ved Bergsund var valget lett med ønske om ny vei. Vi har
samme rasfaren i Bagnskleiva, og vi får håpe at en utsettelse ikke medfører
en rasulykke som gnager oss i etterkant.
En må forvente at selv med endrede
politisk ledelse, er prosessen den samme. Da mener vi det var uklokt å
stoppe prosessen nå med vedtaket i Nord-Aurdal. Dette har Nord-Aurdal
muligheten til senere når veien hadde vært planlagt ferdig. Med andre ord
klønete og uforståelig.
Nord-Aurdal har tidligere
godkjente bompengeproposisjonen for Fønhus-Bagn der det også går frem at
bomselskapet kan ta opp et ekstra lån på inntil 40 millioner kroner til
videre planlegging og oppstart av grunnerverv Bagn-Bjørgo. Sør-Aurdal kan
ikke godta at vi blir satt i en slik knipe av vår nabo. Vi kan risikere at
bommen blir stående langt over den planlagte tiden i sør, og samtidig påføre
bilistene 40 millioner kroner ekstra.
Vi ser at deler av
lastebilnæringen også applauderer utspill om stopp av bom. Dette er
forunderlig med tanke på de reelle konsekvensene. Vi har friskt i minne en
av våre lokale transportører som var med oss i møte med veivesenet. Han
fortalte at han kjørte Bagnskleiva uten sikkerhetssele i den tanke å hoppe
ut av bilen om veien raste ut. Dette ga inntrykk på oss og veivesenet. Vi
har vanskeligere med å akseptere en bom for pendlere og familier som får
store ekstrautgifter enn vi har for transportnæringen. Den har en reell
innsparing på drivstoff med tunge lass opp kleiva ved å kunne holde jamn
fart, og ikke minst sikkerheten for tunge kjøretøy.
Det blir hevdet at vi nærmest får
en tollmur om vi har en bom på E-16. Vi tror utviklingen for regionen blir
større med bedre vei med kortere reisetid fra Oslo-Fagernes.
Flertallet i Nord-Aurdal
kommunestyre kan ikke kjenne til hvordan prosesser av slik type foregår, og
det er også forunderlig at de tror de kan styre slike prosesser. Vil vi ha
vei, må vi bare akseptere at noen stiller krav til oss.
Sier vi nei, er det applaus fra andre deler av landet, og da helst ved
sentrale strøk, som gjerne bruker midlene der. Det er også slik at dagens
sak er en foreløpig vurdering av bom som veidirektoratet etterspør gjennom
veivesenet. Med ulike signaler fra kommunene, og ingen klarhet som fylket
kan slutte seg til, blir saken sendt veidirektoratet. Der vil de raskt
konkludere med at her er det ikke oppnådd enighet om saken og heller ingen
grunnlag for å lage en bompengeproposisjon for stortingsbehandling.
Før det skal den også gjennom transportkomitéen og samferdselsdeparte-mentet.
Derfor hjelper det lite å gå på departementet på dette stadiet og be om
midler som trengs i 2016. Midlene kommer gjennom de enkelte statsbudsjett.
Vi har også erfart at veidirektoratet også er meget selvgående og ser liten
politisk påvirkningsmulighet dit.
Vi håper virkelig vi tar feil, men
tror at vedtaket i Nord-Aurdal sier nei til videre utvikling av E-16 og også
oppgradering av veien til Reinli ved bruk av tunnellmasse. Tenk dere nøye om
og vurder om dere vil ta dette ansvaret.
Svein Bakke og Kåre Helland |