Sist oppdatert:
10.05.2013 19:54 |
|
Thorbjørn
Egner - påvirkning på generasjoner
JOHN EGIL RØ
12. desember i fjor var det 100 år siden den folke- og barnekjære
kunstneren Thorbjørn Egner ble født. Dette ble markert på ulike måter.
Nasjonalbiblioteket på Solli plass hadde utstillingen «DYR, FOLK OG
RØVERE» på Egners arbeidsbord. Teateroppsettninger av «Folk og Røvere i
Kardemomme by» kommer stadig. I Dyreparken i Kristiansand får nye
generasjoner kontakt med Thorbjørn Egner og hans spesielle univers.
Likeledes er det utkommet en biografi av Anders Heger, «Egner – en norsk
dannelsesreise». Boken er virkelig verd en gjennomlesning. Den beskriver
forrige århundre gjennom en kjent forfatter. Vi får en grundig
gjennomgang av kunstnerens allsidige hans liv, beskrevet som en
dannelsesreise, en gutt fra en bygård på Kampen i Oslo før første
verdenskrig til en samfunnsstøtte med St. Olavsorden (mottatt i 1972-60
år gammel). Han huskes som en formidler, en viktig sosialdemokratisk
samfunns¬bygger, med nær kontakt til barn og voksne, som grafiker, som
teatermann og forfatter.
Thorbjørn Egners tegninger og fortellinger danner grunnstammen av
litterære historier i manges oppvekst. Hans leseverk for grunnskolen
gjorde inntrykk. Hvem husker ikke dyrene i Hakkebakkeskogen eller folk
og røvere i Kardemomme by, med den legendariske loven utformet av
politimester Bastian, «man skal ikke plage andre, man skal være grei og
snill, og for øvrig kan man gjøre som man vil?»
Vi kan heller ikke
glemme inspirasjon til tannpuss som følge av Karius og Baktus sin
aktivitet i munnen på Jens? For egen del var mitt møte med hans
kunstneriske univers særlig gjennom Torbjørn Egners lesebøker som kom
fra 1950 til 1972. På Ullevål skole var disse bøkene
norskundervisningens kjærkomne lesning. Historiene om Ola-Ola Heia og
maler Grønn og barna i Humlegata, og ikke å forglemme alle yrkesgruppene
i skuespillet «Byen vår», var vår opplæring i arbeidslivets
organisering.
Jeg husker også at
jeg hadde i sin tid gleden av å være konferansier på en skoleavslutning
i rollen som «Borgermester». Likeledes ga denne leseboken inngang til
mange litterære skatter som var inntatt i bøkene. Fortellingen til Jacob
Breda Bull, om «Vesleblakken» som løp seg til døde for å hente legen for
at den syke broren kunne få hjelp, husker jeg enda. Fortellingene om Ole
Brumm og vennene hans hørte vi i Barnetimen for de minste. Også voksne
hadde glede av hans vennlige radiostemme.
Den kan anføres at det religiøse ikke er særlig fremtredende i hans
produksjon. I Kardemomme by finnes det ikke en kirke, kun Tobias i
tårnet, som skulle melde været. Imidlertid har vi fått en skatt fra
Torbjørn Egner i salmen, «Jeg folder mine hender små, i takk og bønn til
deg», inntatt i Norsk Salmebok, nummer 725.
Bønnestrofen «La alle
leve trygt og godt i frihet og i fred» kan vi alle slutte oss til.
Thorbjørn Egner var også en tegner «T.egner» og en dyktig grafiker med
en klo som det er lett å kjenne igjen. Han gjennom illustrert også de
bøkene og teaterprogram han var opphavsmann til. I teatermiljøet ga han
ganske bestemte anvisninger på hvordan stykkene skulle settes opp og den
egnerske ånd skulle nærmest for alt tid være tilstede.
I mange år bodde Torbjørn Egner på Ullern i Oslo i en kommunalt
finansiert villa, betalt av fellesskapet for å sikre billedkunstneres
rammevilkår. Han ble i 1990 gravlagt på Ullern kirkegård. Gravstedet
ligger rett nedenfor Ullern kirke og er verd et besøk for å hedre minnet
til en viktig forfatterstemme fra forrige århundre, for mange
oppvoksende generasjoner. |