Hedalen stavkirke er først og fremst kjent
for sitt middelalderinventar. Sist fredag holdt forsker og
malerikonservator Mille Stein fra
Norsk institutt for kulturminneforskning foredrag om de mange skattene som
finnes i kirka som i år markerer sitt 850-årsjubileum.
Stavkirka var opprinnelig en enskipet
langkirke. I 1699 ble den bygd ut til korskirke. Full restaurering av kirka ble
gjennomført i 1902. Middelalderkunsten
kirka hadde fram til 1699, har altså etter hvert fått bedre plass.
Madonnaen
Madonnaen hørte opprinnelig til i alterskapet.
Maria og barnet er fra ca. 1250. Den godt bevarte
kirkemodellen, som nå befinner seg på vestveggen i kirka, var opprinnelig
plassert på toppen av
alterskapet. Se oppslaget "Borte
bra – hjemme best!" fra 2005.

Madonnaskapet slik det var utstilt i
1972. Foto: Riksantikvaren 1972.
Krusifikset og alterskapet
Hedalen stavkirke har beholdt mye
av inventaret fra katolsk tid, men madonnafiguren har etter
reformasjonen sitt gjennomslag ikke hatt en så sentral
plass som tidligere. I andre halvdel av 1700-tallet
ble krusifikset plassert der det er i dag.
Altertavla er satt sammen av et krusifiks og
et korpus til et madonnaskap. Selve altertavla har beholdt rosemalinga den
fikk på slutten av 1700-tallet. Denne malinga skjuler deler av forhistorien
til madonnaskapet.

Alteret før restaurering. Foto: Arne G.
Perlestenbakken
I tidsrommet 2005–2007 ble hele altertavla
konservert på NIKU. – Det finnes ingen fasit på hvordan restaureringsarbeid
skal utføres, sa Mille Stein. I forbindelse med konserveringsarbeidet ble
det gjennomført grundige vitenskapelige undersøkelser.
Opprinnelig var 18 relieffer i selve alterskapet. På
1700-tallet ble disse dekket av rosemaling.

Innriss viser silhuetten til relieffer i madonnaskapet. Avtegning: NIKU
Krusifikset som i dag er en del av altertavla i
Hedalen stavkirke, er fra tiden like etter 1250. Skulpturen er laget av
bjørk, korset av gran og glorien av furu. Mille Stein mener dette tyder på
at krusifikset er laget her i landet. Hvem som utførte arbeidet, vet vi
ikke.

Her er Mille Stein sitt forslag til hvordan
krusifikset opprinnelig kan ha sett ut.
 |
Forslag til hvordan madonnaskapet
kan ha sett ut som nytt, i åpen og lukket posisjon. Forslaget er
basert på fargeundersøkelse av skapet. I nisjene, som i dag er
dekket av rosemaling, var det opprinnelig plassert små relieffer med
motiver fra Marias historie. Arkadene over nisjene var malt som
kirkebygg, sannsynligvis med hvite vegger og forgylt tak. Skapet har
sannsynligvis for det meste stått lukket, på et Maria-alter i
skipet. Rekonstruksjonsforslag: Mille Stein, digital
billedbehandling: Elisabeth Andersen, NIKU 2007 |

Krusifikset plassert på korset slik det så ut etter restaurering i 2007.
Foto: Birger Lindstad.
Da krusifikset og korset ble behandlet i
siste halvdel av 1700-tallet, ble det brukt olje- og bronsemaling.
Opprinnelig ble det benyttet oljemaling og metallfolier på tre. Før
restaureringa hadde krusifikset tørkeskader. Nå er disse reparert.
 |
Korset er satt sammen av to emner,
og disse er felt sammen på halv ved i korsmidten.
Her er det klart til montering etter restaureringa. Foto: Arne G. Perlestenbakken |

Foto: Arne G. Perlestenbakken

Krusifikset skjuler denne delen av
alterskapet. Foto: Arne G. Perlestenbakken

Foto: Arne G. Perlestenbakken

Foto: Arne G. Perlestenbakken

Mille Stein og Merethe Winness.
Foto: Arne G. Perlestenbakken
|