Sist oppdatert:
27.03.2013 17:54 |
Kampen om barnehagen
BARNEOMBUD ANNE
LINDBOE
Barnehagedebatten
har den siste tiden blitt en arena hvor de politiske partiene kappes om
å beskylde hverandre for dårlige løsninger på utfordringene vi står
ovenfor. Hittil har ingen av dem evnet å komme opp med egne løsninger
som sikrer et godt barnehagetilbud til alle barn.Med god vilje kan man
skape en god, trygg og stimulerende barnehager for alle.
I dag er 80 % av barn mellom 1 og 2 år i barnehage, og de tilbringer
store deler av tiden sin der. De fleste foreldre ønsker eller må være
yrkesaktive, noe de bør kunne gjøre uten å få dårlig samvittighet.
Debatten bør derfor dreie seg om hvordan vi skaper en best mulig
barnehage, og ikke om hvorvidt de minste bør være i barnehagen eller
ikke. På det siste spørsmålet finnes ingen fasit. Alle barn og familier
har sine behov. Om du er en god eller dårlig mamma eller pappa, dreier
seg ikke om hvor mange timer poden tilbringer i barnehagen.
Full barnehagedekning er viktig for både barn og foreldre. Tidligere var
mange tvunget til å bruke uregistrerte dagmammaer, noe som ga liten
kontroll på hva som egentlig skjedde med barna når de oppholdt seg alene
med dagmammaen. Nå er tiden inne for å gjøre de prioriteringer som er
nødvendige for å sikre en god barnehage for alle barn.
Hva sier forskningen?
De fleste barn har det fint og trygt i barnehagen. Men det finnes
alvorlige utfordringer, og dem skal vi ta på alvor. Det eksisterer
dessverre ingen studier som gir oss kunnskap om langtidseffekter av
norske barns opphold i barnehagen. Vi må derfor basere oss på
utenlandske studier som ikke alltid kan konverteres direkte over til
norske forhold. Funnene er allikevel viktige, og viser at det er både
fordeler og ulemper med å gå i barnehage, spesielt for de minste barna.
Professor og barnehageforsker ved NTNU May Britt Drugli viser i en
kunnskapsoppsummering at barnehagetilbud med god kvalitet har en positiv
effekt på barns språkutvikling, kognitive utvikling og motoriske
utvikling. Effekten er aller størst for barn fra risikobelastede
familier. Et godt barnehagetilbud til de mest utsatte barna kan også
fører til redusert drop-out fra skolen og mindre tenåringskriminalitet.
Små barn kan også bli stresset av å være i barnehagen. Dette gjelder
spesielt engstelige barn, barn med et utfordrende temperament og barn
som oppholder seg i store barnegrupper. Barn som begynner tidlig i
barnehage har også en liten økt risiko for moderate adferdsvansker som
trass, uro og aggresjon. Her er det imidlertid foreldrenes oppdragelse
som betyr mest.
Hva gjør vi med denne kunnskapen?
Forskningen som Drugli viser til, er heldigvis ganske entydig på hva som
skal til for å skape en god og trygg barnehage på barns premisser. De
minste har behov for en trygg base med voksne som ser og forstår barnet.
Når de er sammen med voksne de liker har de et normalt stressnivå.
Risiko for adferdsvansker er nesten ikke til stede når barnehagen har
god kvalitet med få barn i gruppen og god oppfølging og omsorg.
Vi trenger nok gode pedagoger og mange nok hender.
Gode barnehager er bra for små barn. Dårlige barnehager er ikke bra for
barna. En god barnehage er en barnehage der de minste barna får oppholde
seg i små grupper og hvor de voksne har tid og kompetanse til å se det
enkelte barnet. Samspill mellom voksne og barn er langt bedre når det er
maksimalt tre barn per voksen, og blir dramatisk dårligere jo flere barn
det er pr voksen. Små barn trenger at en voksen de stoler på er
tilgjengelig umiddelbart når de blir lei seg eller redde. Konsekvensen
av dette er at vi trenger nok voksne til stede for å trygge og stimulere
barna. Vi trenger nok pedagoger med god utdannelse til å sikre at
samspillet mellom voksne og barn blir av en kvalitet som gjør barnehagen
til et godt sted å være for barna.
Like strenge krav til sikkerhet og kvalitet for de minste barna
Det burde være en selvfølge at fellesskapsarenaen til de minste barna
som ikke selv kan fortelle hvordan de har det, underlegges like strenge
tilsyn som skoler og voksnes arbeidsplasser. Barneombudet har lenge
påpekt at det er viktig å få på plass en god tilsynsordning for
barnehagen, og at kommunen skal kontrollere seg selv er en særdeles
dårlig ide. Gode tilsyn er ikke unødvendig byråkrati, men helt nødvendig
for å sikre at lovverket etterleves i den enkelte barnehage uavhengig av
kommunens økonomi. Alle lovbrudd er ikke like alvorlige, men det finnes
en grunn til at lovverket eksisterer. Barn skal slippe unødvendige
skader og helsebelastninger. At Fylkesmannen nå overtar tilsynet med
barnehagene er et viktig skritt i riktig retning, men det fordrer
selvfølgelig at tilsynene utføres på en kvalitetsmessig god måte og at
påleggene følges opp av kommunen. Erfaringene med dagens skoletilsyn
viser at det dessverre ikke alltid er tilfelle.
Fordi barna fortjener det!
Barneombudet registrerer økende antall henvendelser fra bekymrede
foreldre. Jeg deler deres bekymring. De melder om for få voksne til
stede, kutt i bruk av vikarer og mangel på kvalifiserte barnehagelærere.
Alle disse utfordringene kan vi løse hvis det er politisk vilje til det.
Hvis rammebetingelsene legges til rette for det kan vi skape en god,
trygg og stimulerende barnehage for alle barn. Det fortjener alle
foreldre slik at de kan delta i arbeidslivet med lett hjerte, og det
fortjener barna som må låne bort mamma og pappa store deler av
barndommen sin.
|