Temperaturen
i hyttemarkedet
HERMANN GRØV
I
utgangspunktet er et hyttekjøp motivert av at man ønsker seg et fristed
på fjellet. Flertallet av deM som kjøper og planlegger hyttekjøp, har
ikke investeringsmotivet som viktigste driver. Kjøpet har et langsiktig
perspektiv hvor motivet er et samlingssted for familien.
Dette taler for et mer stabilt
fritidsboligmarked hvor hytten ofte er det siste en familie ønsker å
kvitte seg med.
De senere års trender er at mange i
stedet selger eneboligen sin i byen for så å anskaffe seg en
vedlikeholdsfri leilighet. Eneboligen blir derfor i større grad hytten
på fjellet hvor familien samles i høytider som jul og påske.
Den økende standarden på hyttene har
også i stor grad påvirket bruken av fritidsboligene ved at folk bruker
mer tid på fjellet enn tidligere. I tillegg har mange områder
tilrettelagt for bredbånd som gjør det mulig å ta med seg jobben på
hytta. Det gjør det derfor enklere å forlenge helgen og brukstiden. For
det lokale næringslivet er dette positivt ved at hytteeierne får mer
behov for varer og tjenester.
Nøkterne hytter mer populære – Det er små hytter som selger
Trenden i dag er helt klart et ønske om mindre og rimeligere hytter enn
tidligere. Hytter som ble solgt i 2011, hadde et gjennomsnittlig
bruttoareal på 88,1 kvadratmeter. I 2012 var det på 85 kvadratmeter, en
nedgang på 3 kvadratmeter. Antall sengeplasser gikk også ned, fra 8,07
til 7,98 i samme tidsrom. Det viser den årlige analysen av markedet for
fritidsboliger på fjellet, som Eiendomsmeglerforetakenes Forening (Eff)
og Finn har fått utarbeidet av TNS Gallup.
Hytteleverandørene merker også større
etterspørsel etter mindre hytter enn før. Størrelsen på fritidsboliger
vokste jevnt fra 1950-tallet og frem til det toppet seg i 2006 og 2007
med 101 kvadratmeter i gjennomsnitt.
Det er i dag en økende interesse for hytter på 50–75 kvadratmeter, og
jeg tror dette segmentet kommer til å styrkes. Dette fordi det åpner for
nye kundegrupper som vil prioritere andre ferieformer samtidig som de
ønsker å ha hytte. Vi ser i dag at med de lave prisene på eiendom i for
eksempel Spania, har dette blitt en stor konkurrent til hyttemarkedet i
Norge – samtidig som folk bruker mer penger på å reise i dag enn
tidligere.
Det er for tidlig å konkludere, men jeg
synes utviklingen er interessant spesielt med tanke på Hedalen, som i
hovedsak består av hytter i dette segmentet. Dette sammen med kort
avstand til Oslo gjør at Hedalen har et fortrinn med tanke på å kapre
hyttekjøperne som er på jakt etter unike naturopplevelser sommer som
vinter.
Hedda Hytter introduserte nylig en ny serie med mindre hytter på ca. 50
kvm med anneks. Med denne hyttemodellen åpnes markedet mot nye og yngre
kjøpergrupper som barnefamilier som har et sterkt ønske om hytte, men
som har mindre å bruke på det formålet i denne livsfasen. Det er mer
nøkterne holdninger blant kundene både med tanke på størrelse og prisen
på fritidsboligen. De er mer opptatt av faktiske behov enn å bygge stort
for å bygge stort.
Markedsutviklingen på
landsbasis
Markedet for fritidsboliger har i økende grad blitt noe bedre det siste
året. Prisutviklingen har nærmest stått stille i landet som helhet, men
det merkes en økende interesse. Det siste året økte gjennomsnittsprisen
med én prosent. Likevel er prisutviklingen i hyttemarkedet veldig ulik
fra destinasjon til destinasjon.
Interessen for hytter er imidlertid
fortsatt til stede, og flere og flere viser konkrete kjøpssignaler.
Tallene for 2012 og 2013 viser en positiv salgsutvikling. Antall solgte
fritidsboliger økte med 4 prosent fra 2011 til 2012. Interessen for
hyttelivet bekreftes også av besøkstall og søkertrender for
fritidsboliger på fjellet på finn.no.
Gjennomsnittlig salgspris på fritidsboliger på fjellet var 1 728 000
kroner i fjor. Det er en økning på 1 prosent fra i 2011. På de dyreste
stedene har hytteprisene økt mest. Prisforskjellene skyldes i stor grad
beliggenhet.
Avstand til Oslo eller en av de andre større byene, nærhet til
alpinanlegg og løypenett er blant de viktigste egenskapene som påvirker
prisene. Noe som er interessant for Hedalen sin del, er at viktigheten
av ski in/ski out er sterkt redusert de siste årene. Samtidig ønsker
kundene nærhet til et alpinanlegg. Dette har Hedalen med ca. 50 minutter
til Nesbyen og Valdres Alpinsenter. I dag er det viktigere med
umiddelbar nærhet til høystandard skiløyper. Her er Hedalen i en
særklasse med ny løypemaskin og fantastiske skiløyper.
Hedalen – en
hyttedestinasjon
En typisk hytte for salg i Hedalen blir solgt for i overkant av kr 1 000
000,-, har et bruttoareal på ca. 75 kvm og er ca. 35 år gammel. Prisen
gjenspeiler at de fleste hyttene er lav standard hytte av eldre årgang.
Per i dag er det bare området rundt Helsenningen/Søbekkseter som kan
tilby høystandard hytter med vei/vann/kloakk, strøm og bredbånd. Dette
gir også utslag i at prisene i dette området ligger på mellom kr 2 000
0000,- og 3 500.000,-. I Hedalen blir også hyttene i stor grad solgt til
prisantydning. Noe som viser at prisingen ut mot markedet er riktig i
forhold til hva markedet er villig til å betale. Det ble i 2012 solgt 35
fritidsboliger i Sør-Aurdal kommune.
Hedalen er altså absolutt en hyttedestinasjon som mennesker i Oslo og
Akershus vurderer når de skal anskaffe seg en fritidsbolig. I hovedsak,
som nevnt, er det kort reisetid fra Oslo og gode langrenns muligheter i
tillegg til «fornuftige» priser på hyttene som gjør at Hedalen blir
valgt. Kjøperne er i hovedsak godt voksne par og familier med små barn
som ønsker store friområder rundt seg uten for tett bebyggelse.
Vil avslutningsvis berømme den fantastiske dugnadsinnsatsen som er lagt
ned i løypelaget. De «nye» høystandard løypene har i stor grad vært med
på å gjøre Hedalen til en mer attraktiv hyttedestinasjon. Fokus på
langrenn og skøyting har fått en ny vekst, spesielt etter VM i Oslo
2011, og gode høystandard langrennsløyper er helt avgjørende for valg av
hyttedestinasjon. Jeg ønsker løypelaget lykke til med forberedelsene til
en ny vintersesong! |