Joker Hedalen vant prestisjepris
ARNE HEIMESTØL
Denne uka ble prestisjeprisen "Den sosiale
møteplassen" delt ut. Prisen går årlig til en Joker-kjøpmann og en
Nærbutikken-kjøpmann som har utmerket seg spesielt med tanke på å etablere
en sosial arena i og rundt lokalbutikken sin.
Marta Nordby er daglig leder i Joker Hedalen
Det var over 600 kjøpmenn til stede under
kåringen, som er en del av begivenhetene på den årlige kompetansesamlingen
KJØPMANN. Deltakelsen har aldri tidligere vært så stor.
Juryens begrunnelse
Førstepremien på 25 000 kroner gikk til Joker Hedalen. Dette uttaler juryen:
En veldrevet butikk med lange
tradisjoner, som foruten å være det naturlige samlingsstedet, fungerer
som en pådriver til forbedringer og videreutvikling i lokalsamfunnet.
Limet i bygda er en meget passende
betegnelse; bygda hadde utvilsomt sett annerledes ut uten denne
butikkens drivkrefter og innsatsvilje. Vi nevner redding av bygdas skole
og utbygging av nødvendig infrastruktur, samt sikring av denne, som
eksempler. I butikken er dessuten den helt konkrete møteplassen utvidet
for sambygdingene, for å få plass til lokal kunst på veggene. Vi snakker
her helt klart om en inspirator og motivator!
De sponser bygdas lokale lag,
ungdomslag, løypelag og bydemuseum for å nevne noe, og har ikke planer
om å gi seg med dette. Planer for fremtiden er å være en aktiv pådriver
til et trygt og godt lokalsamfunn.
Jobber også aktivt for å skape en god arena for hyttefolk og
lokalbefolkning samlet. Vi skal til Oppland, vi skal til Joker Hedalen!
Vi gratulerer Joker Hedalen med førsteplassen!
Tre av butikkens ansatte: Thomas Moen, Marta
Nordby og Mette Brager
Har satset stort
De siste årene har Joker Hedalen investert i utvikling for over 5 millioner
kroner.
– Når kundene legger igjen penger i butikken vår, mener vi at dette også
skal komme bygda og fjellfolket til gode, sier Tor Ingar Nordby. –Vårt
sponsorengasjement er betydelig. Prisen vi nå har fått, mener vi også er et
resultat av lojale kunder og gode medarbeidere.
Viktig møteplass
– Her får vi det meste av det vi trenger, sier Linda Grøvslien Skogly. – Og
mangler butikken en vare, stiller Marta opp og framskaffer det vi spør
etter.
Linda peker også på den utvidede
betydningene butikken har i hverdagen.
– Den er en viktig møteplass for mange, og her kan vi le mye. Jeg må
innom nærbutikken vår hver dag, jeg.
Linda, Celine, Eskil og Marta
Fra kaffekroken
William Bakkom sammen med Tor Ingar og Marta Nordby.
|