Sist oppdatert:
19.05.2014 16:58 |
Mann
med hatt
LINE KAMILLA BRASTEIN
Her om dagen havnet jeg bak en mann med hatt. Han kjørte en rød Opel
Corsa fra forrige årtusen, dog merkelig pent brukt tross bilens alder.
Ved siden av mann med hatt satt dame med strikketøy. Hun gestikulerte
ivrig, og blinklysene på bilen gikk litt alle veier ettersom
strikkepinnene pekte. Mann med hatt svingte kjøretøyet fram og tilbake
på veien, farten var betryggende 50 km/h, fartsgrensen var 70.
Jeg ble sur. Men kanskje ble jeg ikke sur for det samme som den jevne
bilist blir sur på. Jeg irriterte meg nemlig på den idiotiske fastlegen
denne mannen måtte ha. Hvordan kan en sånn billist inneha førerkort?
Hvilken kronidiot av en doktor manglet testosteron av en sånn grad at
han ikke klarte å gjøre fotgjenger av en udugelig hattetosk?
Så kom jeg på at akkurat dette med førerkortregler er ei kattepine for
en stakkars doktor. Det er mange regler å forholde seg til, men også
tidvis vanskelig å vurdere. For hvordan skal en på en 15 minutters
konsultasjon sikre seg at mann med hatt fortsatt kjører
forskriftsmessig? Jeg har tross alt selv blitt lurt.
Jeg husker fru Hansen som smilende troppet opp på kontoret mitt for ny
vurdering. Hun besto med nogenlunde grei margin og svinset verdensvant
ut i kassa for å gjøre opp for seg. Men da åpenbarte det seg at fru
Hansen hadde glemt koden på bankkortet sitt. Dessuten fant hun ikke
veien ut av legekontoret. Jeg ble litt i villrede om hva jeg skulle
gjøre da, husker jeg.
Herr Fransen ble riktignok avslørt ganske raskt. Han bekjente at han
syntes det var blitt så mange biler på veien i det siste. De kom alltid
fire i slengen mot ham samtidig. Så holdt han seg helst i midten, for da
forsvant det to ut til hver side. Jeg holdt opp et par fingre for å
sjekke hvor mange han så. ”Du er et sjeldent kasus”, utbrøt herr
Fransen. ”Jeg har aldri sett noen som har 8 fingre på en hånd før.” Han
ble for øvrig eitrende sinna da tillatelsen til å kjøre bil ikke ble
fornyet. Han var nemlig en anstendig mann!
Det krever sitt å holde en bil forsvarlig
på veien. En skal være passe frisk og sunn, ha nok erfaring og ikke være
påvirket av sløvende medisiner. Her har det i tillegg kommet nye regler.
Hvis herr Nilsen tar sin sovemedisin om kvelden, og i tillegg bruker en
beroligende pille nå og da for sin angst, skal jeg som doktor minne
pasienten på at dette ikke er forenelig med bilkjøring. Jeg kan gi
muntlig kjøreforbud i inntil 6 måneder under nedtrapping, for øvrig har
jeg meldeplikt til fylkeslegen.
Så er det ikke utenkelig at herr Nilsen synes dette er fryktelig
urettferdig. ”Jeg har jo brukt Sobril før jeg kjørte i alle år, for da
blir jeg så mye roligere!” kan han finne på å si. Men – som min kollega
en gang sa: ”Sobril og vin virker i grunn på samme måte den. Men vin
smaker så meeeeget bedre.” Og verken skiløpere eller hvermannsen bør
kjøre påvirket av sånt.
Men jeg skal ikke kaste stein i glasshus. For tiden er jeg nemlig dame
med baby. Jeg har gulp i nakken, sikkel på buksa og kjører med en baby
sittende bakovervendt i forsetet. Da er det greit å huske på at etter en
heftig våkenatt, er formen omtrent som ved en promille på 1. Det kan jeg
forstå, for i en slik tilstand er det fristende å i alle fall sove på
det ene øyet. Og da er jeg omtrent like stø på veien som mann med hatt.
Ps: Pasienthistoriene er anonymisert |