Sist oppdatert: 17.11.2014 17:06 | Gratulerer, Arne! LISE MARIE
NORDBY Vi hadde hørt rykter om denne læreren som skulle være spesielt interessert i EDB. Arne Heimestøl var engasjert og ivrig og ville gjerne benytte data som læringsverktøy. Han hadde få betenkeligheter med å slippe 15 nysgjerrige femteklassinger løs på Verdensveven. Dog under riktig oppsyn, må vite! Opplæring i nettsøk og touch-teknikk var første steg. I begynnelsen hadde vi kun fem PC-er til rådighet. Disse var trygt plassert på lærerværelset – vegg i vegg med rektors kontor. Arne hadde spennende prosjekter på gang, og i 1998 ble de datakyndige elevene ved Hedalen barne- og ungdomsskole vertselever i Norsk Nettskole (som senere fikk navnet Globalskolen). Norsk Nettskole gav uante muligheter for å lære mer om den spennende Verdensveven. Med ISDN-linjer på plass ble kommunikasjon med nettelever i Hellas, Mongolia, på Island og på Skjervøya litt lettere, også hjemmefra. Prosessorientert skriving var Arnes hjertebarn! Vi utvekslet ivrig første- og andreutkast, og etter hvert ikke fult så ivrig, våre tredjeutkast, med elever som bodde i utlandet. Stilen skulle ikke bare skrives og leveres, nei, her skulle vi lese gjennom og rette hverandres tekster. Sjelden har jeg ved senere anledninger levert fra meg så gjennomarbeidede tekster, men Arne insisterte! Setninger skulle spisses, og- å-regler skulle terpes, overflødige komma skulle fjernes, og relativ pronomen skulle brukes korrekt. Flere timer ble benyttet på ”Ressurssidene” (senere ”Norsksidene”) som Arne med stor iver videreutviklet. Vi var ivrige prøvekaniner på de stadig nye testene og informasjonssidene som Arne utviklet. Noen av testene sitter fortsatt friskt i minne: ”Ved til salgs hos dame som har ligget til tørk på loftet i tre år.” Vil du lære mer om hvordan man bruker det relative pronomenet ”som” på en korrekt måte i denne setningen kan du jo ta en titt her. Det er ikke sjelden jeg ved senere anledninger har tittet innom disse sidene for hjelp! Arne var lidenskapelig interessert i Globalskolen, noe som resulterte i at vi som vertselever fikk være testkaniner for mange spennende løsninger. Nye plattformer og digitale redskaper tilpasset nettbasert opplæring måtte testes ut. Vi benyttet praterom, var med og skrev innlegg i Globalskolens egen skoleavis og testet tidlig ut videokonferanser. Tenk, at jeg som elev ved Hedalen barne- og ungdomsskole fikk mulighet til å være med på dette! Både faglig- og teknologisk tilegnet jeg meg i løpet av disse årene kunnskap jeg har hatt stor nytte av senere. Det er flott å se at Globalskolen eksisterer i beste velgående og stadig vokser! |
|
|
||
|