Eiendomsskatt og dens anvendelse
MAGNE RUUD
Under
forutsetning av at ordføreren i Sør Aurdal er sitert riktig, så
sammenligner han anvendelse av eiendomsskatt til lovpålagte oppgaver med
å låne penger til å betale avdrag.
Dette er vel å
betrakte som ny økonomisk teori, og er ikke forankret i forarbeidene til
ny lov om eiendomsskatt (NOU 1996.nr.20).
Jeg tror det vil være
skadelig om denne teorien fester seg i folks oppfatning om bruken av
inntektene som eiendomsskatten vil gi.
I forarbeidene er det
kommunenes ambisjonsnivå og inntektsmuligheter som er vektlagt for å
åpne for innføring av eiendomsskatt på generelt grunnlag. Forrige
regjering rislet også med sablene om at de kommunene som ikke innførte
eiendomsskatt skulle straffes med hensyn til utjamningsmidler. Jeg har
ikke funnet ett ord i forarbeidende om at denne typen skattlegging skal
øremerkes til bestemte kommunale formål. Kommunenes individuelle behov
er gjennomgangstonen, hvorav næringsutvikling nevnes særskilt som er et
forsømt kapittel. Dermed kan det fastslås at eiendomsskatt er en
generell inntektskilde for kommunene.
Personlig har jeg
prinsipielle motforestillinger mot innføring av eiendomsskatt, men det
betyr ingen ting i den store sammenhengen. Når 75 % av kommunene har
innført eiendomsskatt, og ca. 40 % har tatt i bruk rettigheten til å
skrive ut eiendomsskatt på generelt grunnlag, så må man akseptere at
dette er, og vil bli, en generell og framtidig skattlegging, på samme
måte som beskatning av inntekt og formue.
Når man så ser at
rådmannen har store problemer med å balansere budsjettet for 2015, og
alle lovpålagte tjenesteområder er saumfart med hensyn til innsparing,
så blir ordførerens utsagn meningsløst. Det er verdt å merke seg det
uvanlige i at innsparingsforslagene er kommet fra politisk hold, og ikke
fra administrasjonen.
Jeg ser at det
vurderes: Stenging av deler av sjukeheimen, reduksjon i heimehjelp,
stenging av helsestasjonen i Begnadalen og omstrukturering i et, pr nå,
velfungerende skolesystem, samtidig som kommunal eiendom forfaller. Da
kan det neppe være tjenlig politisk håndverk å prioritere inntektene som
eiendomsskatten gir, til skiløyper og monumentale bygg.
Misforstå meg rett.
Det er greit å ha noe i reserve, og jeg er så absolutt ikke for sløsing,
men ett sted går grensa, og den er nådd når gamle mennesker, som ellers
ikke er til offentlig byrde, skal bli skadelidende ved å miste deler av
hjemmehjelpen, eller at sykehjemstjenesten blir redusert.
Den er også nådd når
det skapes usikkerhet med hensyn til leve- og oppvekstsvilkår for de som
har valgt å bosette seg i, et pr i dag, levende bygdelag, men med
stadige trusler om at storsamfunnets sparekniv står klar til å hugge
grenen av.
Jeg har til dags dato
ikke sett noe regnestykke på hva det vil bety økonomisk om fire
barnefamilier flytter fra kommunen, i stedet for å ønske fire nye
velkomne, - både på kort og lang sikt.
Den negativiteten som
uttrykkes fra kommunestyrets talerstol bidrar i stor grad til at
kommunen får et dårlig omdømme. Den står i sterk kontrast til dagens
slagord, som gir inntrykk av «en frisk kommune».
Jeg etterlyser mer
offensiv politikk og satsing. Der kan eiendomsskatten være til god
drahjelp, i den utstrekning den ikke går med til å sikre lovpålagte
oppgaver.
Vi er snart inne i
prosessen med utarbeiding av partipolitiske handlingsprogrammer, og
nominasjon til valget i 2015. Den politiske filosofien som nå verserer
bør gi innbyggerne pågangsmot og vilje til i større grad å engasjere seg
i partipolitisk arbeid, og ikke minst i hvem som fortjener å stå på
listene til de forskjellige partiene.
Dette er antakeligvis
siste sjansen for å bevare og skape levelige lokalsamfunn i hele søndre
del av Valdres, før kommunesammenslåingen er et faktum.
Hedalen 04 11 2014
Magne Ruud |