Et
angrep på Distrikts-Norge. Motmakt må til!
ANNE MARIE SKINNES
LIE
Det
kan godt hende noen kommuner vil slå seg sammen og leve godt med det.
Men kommunereformen
som vi nå er vitne til, er preget av politisk retorikk, argumenter uten
tilstrekkelig belegg og troverdighet, og betingelsene endres stadig.
Godt hjulpet av næringsliv og presse blir reformen båret fram.
Entusiastiske fylkesmenn er på turne med budskapet. Undertegnedes tillit
til prosessen blir ikke større av det. En strukturreform løser ikke
viktige samfunnsoppgaver. Hvilket Norge vil vi ha? Hvilket Norge er
bærekraftig i framtida?
Regjeringen sier de
ønsker styrket lokalt selvstyre.
Prosessen vi nå er
vitne til, viser tvert imot et enormt sentralstyrt apparat.
Med storkommuner, og
særlig de med byer og store sentra, vil småpartiene, utkantene og
mangfoldet tape. Engasjement og deltakelse blir mindre. Geografisk og
sosial tilhørighet er viktig for enkeltmennesker og grupper. Hvordan kan
det bli mer demokrati av færre politikere og større avstander?
Interkommunalt
samarbeid er gode eksempler på lokalt selvstyre. Med store kommuner vil
selvfølgelig private aktører stå i kø for å drive skoler og
velferdstjenester. Hvis det er målet?
Regjeringen sier de
vil overføre flere oppgaver til kommunene, uten å ha utredet dette. Det
er tomme ord. Utredningen burde vært gjort først i samarbeid med fylker
og kommuner, og behandlet i Stortinget.
Regjeringen sier vi
må ha «robuste» kommuner for å løse velferdsoppgaver. Her har de ikke
kommet med overbevisende argumenter eller regnestykker. Større enheter
gir økt administrasjon, høyere lønnsnivå og flere nivå i organisasjonen.
Min erfaring er at jo «høyere» du kommer i systemet, jo mer penger
brukes det. I tillegg vil administrasjonen øke ved tilførsel av nye
oppgaver. Det samme vil skje ved konkurranseutsetting av tjenester.
Større enheter gir ikke automatisk bedre service, men det gir økt
byråkrati.
Nærhet til offentlige
tjenester er en rett også vi gjør krav på. Å likestille
velferdstjenester med vareproduksjon, er et slag mot menneskeverdet. Det
er ingen grunn til å sultefore kommuner og fylker. Er utgifter pr.
innbygger et rettferdig kriterium? Sogn og Fjordane står for 3,8 % av
BNP uten at olje og gass er medregna. Fylket produserte femte mest i
landet pr innbygger i eksportverdi. De har ca. 2 % av landets
befolkning. Mye av det samme gjelder for Nordland. De store inntektene
fra olje, gass og vannkraftutbygging havner i Oslo-regionen. Sogn og
Fjordane har mer enn 13 % av landets vannkraftressurser, men har høyest
nettleie. Areal og geografi må fortsatt ha betydning.
Regjeringens nye
inntektssystem for fylkeskommunene, manglende økning i overføring til
kommunene og nye forslag på en rekke sektorer, bidrar aktivt til økt
sentralisering og økte forskjeller. Det er ingen grunn til å stå med lua
i handa. En stor kommunesammenslåing vil være et demokratisk
tilbakeskritt, der maktbalansen forstyrres. Sentraliseringen vil skyte
fart. Velferden vil ikke ivaretas bedre, særlig ikke i distrikts-Norge.
Ved eventuelle
forslag om kommunesammenslåing er folkeavstemninger en selvfølge.
Togene, gulrøttene og truslene er ikke saken verdig. Hva tar de oss for?
Undertegnede håper
våre politikere tør å stå opp og stå på. |