|
Hvorfor
oppfører Sogn og Fjordane seg helt mot læreboka?
RANDI SÆTHERSTUEN, LEDER I PEDAGOGISK UTVALG I LUFS
Et fylke i Norge har resultater på nasjonale kartlegginger og eksamen i
grunnskolen som forbauser forskere og skolepolitikere. Det er Sogn og
Fjordane. Dette er det fylket i Norge som har prosentvis flest elever i
fådelte nærmiljøskoler. Det forskes på hva som er annerledes i dette
fylket enn i andre fylker i landet, og forskere kommer fram til
forskjellige funn. En av forskerne som har befattet seg med dette, la
fram sine resultater på en skolekonferanse på Lillehammer i januar.
Lenge har politikere, forskere og skolefolk undret seg over hva som gjør
at Sogn og Fjordane fylke har så gode resultater på eksamen i
ungdomsskolen, på nasjonale prøver og på andre nasjonale kartlegginger i
skolen. År etter år finner man dette fylket på topp eller blant de tre
beste fylkene i landet.
Skoleanalytikere og skoleforskere har undersøkt og analysert med ulike
innfallsvinkler. I 2010 kunne vi lese dette i SØF-Rapport 1:
Vurdert i forhold til hva vi ellers
vet om suksessfaktorer fra internasjonal litteratur, peker skarpt
fokus på læring og høy lærerkvalitet seg ut som potensielt viktige
suksessfaktorer i mange kommuner i Sogn og fjordane. Læringsfokus
kan tenkes å ha blitt forsterket og spredd gjennom et utstrakt
regionalt samarbeid.”
(SØF-Rapport 1-2010)
Leder i LUFS, Brite Kandal, skriver i
lederen sin i Nærmiljøskolen 2-14 at Skolene i Sogn og Fjordane har så
gode skoleresultater at forskerne kaller det et paradoks. Hun refererer
til oppslag i Bergens Tidende, 22.4.14.
Med utgangspunkt i samme oppslag
skriver hun at «12 forskergrupper prøver å finne svaret på hvorfor det
er så gode resultater i dette fylket. Utdanningsnivået i Sogn og
Fjordane er lavt, og blant annet derfor skulle de etter læreboka ha
langt lavere resultater enn det de faktisk har.
– Sogn og Fjordane oppfører seg helt
annerledes enn læreboka skulle tilsi, sier professor i pedagogikk ved
Høgskulen i Volda, Peder Haug. (BT, 22.4.14).
I januar 2015 la den svenske forskeren
Göran Söderlund fram resultater fra sin forskning om hva som gjør at
Sogn og Fjordane skårer bedre enn andre fylker hva læring angår. Han har
funnet ut at i dette fylket bryr foreldrene seg mer om skolen enn i
andre fylker, ungene sier at de får mer støtte og oppmuntring av
foreldrene i læringsarbeidet sitt. Han har også funnet ut at jenter har
større selvtillit her enn ellers i landet, og at i nynorskkommuner i
Sogn og Fjordane presterer elevene bedre enn foreldrenes sosioøkonomiske
ståsted skulle tilsi, og bedre enn i andre fylker.
Thomas Nordahl kommenterer denne
forskningen og refererer til at foreldrene har stor betydning for barns
syn på skole og læring.
Fasinerende, men ingen forskere eller analytikere har interessert seg
for størrelsen på skolene elevene går på, eller hvor nær hjemmet de
ligger. Det er ifølge GSI-statistikk et faktum at Sogn og Fjordane har
prosentvis flest elever i fådelte skoler i Norge. Da kan man også
tilføye at dette betyr at prosentvis flest elever går på skole der de
bor. Kan det ha noen betydning? I
fådelte skoler er det mer lærertid på hver elev enn i mange store
fulldelte skoler. Det viser seg også at hjem-skole-samarbeidet oftest er
tettere i de små skolene enn i store sentralskoler, og foreldrene er
sterkere knyttet til skolen på mange måter. Når jeg hører Söderlunds
uttalelser, slår det meg at det nettopp er foreldrenes positive
engasjement i barnas skolegang som blir framhevet i suksessfylket Sogn
og Fjordane. Selv om disse
forskerne ikke sier noe om lærernes betydning, peker SØF-rapporten i
2010 på høy lærerkvalitet som en suksessfaktor. Professor Halvor
Bjørnsrud påpeker i 2012 at ved siden av lærernes kompetanse er at
skolen er nære det viktigste for å skape en inkluderende skole med god
læring. Min konklusjon blir at
dette taler for at kvaliteten i skolen ikke avhenger av størrelsen, men
av læringsarbeidet som drives der, og at lærere, elever og foreldre i
fådelte nærmiljøskoler kan være stolte av sin skole. |