Modige politikere i Sør Aurdal
KJELL ERIKSEN
I
forbindelse med skolesaken har jeg snakket med en del folk som kan mer
om pedagogikk, bygdeutvikling og næringsliv enn meg selv. Jeg syntes
jeg måtte det, fordi det virket absurd at noen skulle komme på å flytte
skoleelever med buss opp til tre timer hver dag, for kanskje å spare
noen få kroner. Det jeg sitter igjen med er følgende:
Læringsmiljø
Fagfolk sier at læringsmiljøet blir vesentlig
forverret når man rykkes vekk fra lokalmiljøet. Fagfolk snakker om
trekanten mellom elev, foreldre og lokalmiljø som vesentlig faktor for
læring. Når man flytter elever vekk fra sitt nærmiljø, øker
fremmedgjøring, avstanden mellom foreldre og skole, og avstanden mellom
lokalsamfunn og skole. Det resulterer i at læringsmiljøet forverres
betraktelig.
Bygdeutvikling
Skolen er ofte sentral i en bygd. Skolens
ressurser er vesentlige i bygdas liv, og bygda er vesentlig for skolen.
Dette har jeg sett er svært tydelig i Hedalen. Det er et stort
engasjement fra bygda for skolen, og skolen med dens ressurser er veldig
viktig for bygda. Det lille jeg har sett av forskning på området, er
utvetydig.
Helse
Det er gjort flere undersøkelser på
sammenhengen mellom fysisk helse og reisetid. Svarene er helt entydige.
Lengre reise fører til dårligere fysikk. Det er målbart også på
vesentlig kortere reiser enn det som er tilfelle her.
Næringsutvikling
Næringslivet er avhengig av arbeidskraft, og
dersom bo- og levemiljøet i ei bygd blir forringet, vil det selvsagt få
konsekvenser for tilgang på arbeidskraft.
Arvesølvet
satt i spill
et er ikke vanskelig å tenke seg at det fort
vil forsvinne 5–10 familier fra Hedalen hvis skolen blir nedlagt. En
ikke uvesentlig nedgang i skatteinntekter. I tillegg vil man over de
neste ti årene kraftig svekke tilhørigheten de unge har til bygda.
Kanskje er
regnestykkene på kort sikt riktige. Kanskje kan man spare noen få
kroner ved å samle elevene på Bagn. Men det er fordi fylket betaler
reiseutgiftene.
Det krever imidlertid
ikke mye fantasi for å forstå at livskvaliteten blir dårligere og
tilhørigheten til bygda svekkes. Da vil det være mange andre steder
ungdommen heller vil slå seg ned etter utdanning, enn å flytte
hjem. Hvis vi hadde turt å se på dette regnestykket, er jeg sikker på at
overskudd fort blir underskudd.
Ja vi har noen modige
politikere i Sør-Aurdal hvis de tørr å gamble med arvesølvet – de unge.
P.S. Vi flyttet hit i
2009 (to ektepar) og hadde ikke vurdert stedet hvis det ikke hadde vært
skole her. |