Forvaltningsrapporten,
-prosess og resultat
MAGNE RUUD
Kommentaren
er basert på referater gitt i media, og gitt at de er riktige, stiller
jeg meg undrende til flere forhold.
Oppdragsgiveren
Det synes litt uvirkelig at ingen ville vedkjenne seg å ha bestilt
forvaltningsrapporten. Rådmannen hevdet det var et politisk bestilt
dokument, mens ordføreren hevdet det var administrasjonen som var
bestilleren.
Faktum er at
rådmannen har rett, i det den 18. februar 2014, sak 14/1082, vedtok
formannskapet, - som en del av prosjektet:
-
«Det bes også om bistand fra
kommunerevisjonen på en gjennomgang av områdene innenfor helse og
pleie- og omsorg, samt helsetjenester med hovedvekt på
legetjenesten i form av en
forvaltningsrevisjon
-
Rådmannen leder prosessen,
formannskapet utgjør styringsgruppe, mens kommunestyret er
prosjekteier.»
Kompetansestriden
Én av legene karakteriserte rapporten som skandaløs og sa at han var «målløs
over at kommunerevisjonen antyder at fylkeslegen bør se på deler av
tjenesten.» Han uttalte videre at «rapporten
er skrevet av en person som ikke har helsefaglig bakgrunn,
og ga rapporten terningkast 1 med tommel ned.»
· Faktum
er at rapporten verken omtaler helsefaglige eller medisinske forhold.
Dette er en rapport om ledelse,
organisering,
ressursbruk og internkontroll i legetjenesten, hvilket ikke trenger
helsefaglig kompetanse. Snarere er det en nødvendighet med en annen
kompetanse, nettopp på internkontroll, organisering, ledelse og
ressursbruk for å avdekke denne kommunens resultater sett i forhold til
andre lokale- og nasjonale tallstørrelser. Dernest å foreslå
endringstiltak for å forbedre systemer og rutiner.
Behandlingen
Legen(e) var delaktig i behandlingen av planen, som av ordføreren
betegnet som normal, på samme måten som om en tjenesteleder blir innkalt
til formannskapet eller kommunestyret for å redegjøre.
Faktum er at legene ikke er tjenesteledere, men selvstendige
næringsdrivende. Disse leverer, foruten ordinær privat legetjeneste,
en del tjenester som kommunen har bestilt. Det er i seg selv ikke
klanderverdig å få partsforklaring, eller orientering, men det går en
grense mellom hva som er orientering og hva som er deltakelse i
debatten. Spørsmålet er om legen(e) har påvirket resultatet.
Det
sies at: «Gert Halleby fikk ordet på nytt og benyttet anledningen til
å takke for støtten legetjenesten hadde fått av flere talere». Han
uttaler seg videre om forhold i Ringerike kommune, og framtidas VMLS.
Bedrev
legene informasjon eller agitasjon, og var det greit i forhold til
forvaltningslovens og kommunelovens bestemmelser?
Habilitet
Hvem kan anses å være habil i en slik situasjon? Habilitet må vurderes
så vel ut fra lovens anvisning (objektivt), som den enkeltes
følelsesmessige- og/eller andre tilknytninger/bindinger (subjektivt).
Det skal alltid ivaretas en armlengdes avstand både til person og
sak. Det kan generelt sett være vanskelig å være kritisk til en tjeneste
som du enten er en del av, eller dagen derpå kan være avhengig av, i
form av behandling, sykmelding, eller en resept.
Det kan være vanskelig når kommunale byråkrater samtidig skal opptre som
politikere, særlig hva angår kommunens egne anliggender.
Følgende uttalelse fra talerstolen tilsier at det kan stilles spørsmål
om armlengdes avstand i denne saken: «Det er viktig at vi tar vare på
disse gutta her.» (Underforstått: legene) Det høres
bemerkelsesverdig kameratslig ut.
Det kan videre tyde på at enkelte representanter ikke helt visste hva
saken gjaldt, i det en irrelevant kommentar lød: «Jeg har ikke hørt
et vondt ord om legene i kommunen vår.»
Resultatet
Rådmannen hadde innstilt i samsvar med kontrollutvalgets innstilling,
med en del sammenfattede delpunkter. Han ga dessuten beskjed om at det
ikke ville være særlige utfordringer å kartlegge og eventuelt endre
rutinene, i samsvar med rapportens anbefalinger. Ryddig og greit!
Rapporten ble av kommunestyret nedgradert til å bli et arbeidsdokument
for å videreutvikle lege/helsetjenesten i kommunen. Eneste punkt
i innstillingen som står tilbake som en bestilling fra kommunestyret, er
en brukerundersøkelse. Dermed går kommunestyret glipp av å få klarhet i
mange forhold som vil ha betydning for driftstilpasningen. Her nevnes:
(s.= side i forvaltningsrapporten.)
o
Hvorfor sykehusinnleggelsene
er høyere her enn i andre kommuner. (s. 5)
o
Antall konsultasjoner pr.
innbygger er høyere her enn i de øvrige valdreskommunene, og som vil få
negative økonomiske konsekvenser i 2015. (S 6 og 7)
o
Hvorvidt helse- og
legetjenesten er tjent med en enhetlig ledelse. (s. 10)
o
Avklaring av hvilke oppgaver
legene skal utføre for kommunen, og ikke bare tidsbruken. Kost/nytte.( S
12)
o
Hvilke forventninger skal
kommunen, som ansvarlig for tjenesten, ha til legetjenesten. (s. 12)
o
Hvorfor det er lang ventetid
for den enkelte pasient. (s. 13)
o
Hvorfor det er mangler ved
øyeblikkelig hjelp. (s. 13)
o
Avklaring av hvorfor legene
bruker mindre tid enn avtalt på de kommunale oppgavene. (s. 14)
o
Konsekvensene av at tre
leger gir begrenset valgmulighet for den enkelte innbygger. (s. 15)
o
Hvorvidt det er økonomisk
motivert at legene har så mange pasienter som tilfellet er.(s. 15)
o
Hvorvidt det er riktig at
kommunens midler blir bruk på legesekretærers overtid, uavhengig av
hvorfor overtiden er oppstått. (s. 16)
o
Konsekvensen av at det er
for dårlig internkontroll, for eksempel ved registrering av pasientenes
egenandel, og at pasientene ikke får utskrift av kvittering. (s. 16)
o
Hvorvidt kommunen får sin
del av inntektene fra medisinsk forbruksmateriell. (s. 16)
Meningen, ut fra vedtaket i februar, var at forvaltningsrapporten skulle
være en del av driftstilpasningsprosjektet, og det er høyst underlig at
helt essensielle punkter i rapporten ble feid under teppet. Kanskje
fordi den politiske ledelsen ikke husket at det var de selv var
prosjekteier og selv hadde bestilt verktøyet?
|