Sist oppdatert:
24.01.2015 21:40 |
|
En skole er mer enn
en skole
BJØRK MATHEASDATTER
Uten historie ingen identitet, uten identitet ingen framtid.
Vi
hadde stor overraskelsesfest for mor mi på lokalet i Hedalen. En times
tid før festen skulle begynne kom døtrene mine løpende mot meg; «Mamma,
det begynner å komme gjester!». Dum av stress utbrøt jeg: «I alle dager,
går det an, vi er jo ikke ferdige.» Da kom det fra ungdommene: «Mamma,
skjerp deg! Det er jo helt fantastisk! Når vi har fest i Oslo, så kommer
gjerne folk flere timer etter at det har begynt, fordi ingen vil komme
før alt er i gang, fordi alle bare vil ha godbitene og ingen vil ha
jobben.» Jeg er så glad for at de hjalp meg å senke skuldrene og få
hodet på rett plass, slik at jeg kunne ta i mot det fine som kom til
meg. For da jeg åpna døra stod hedalsfolka der og sa:
«Vi kom litt før vi, i tilfelle det var noe vi kunne hjølpe til med!»
I motsetning til tidens melodi som er «Kommer kanskje» og «whats in it
for me?» sa de: «Ja, vi kjem» og «Å kan vi gjøra for å gjøra denna
festen fin?»
For slik er Hedalsfolka. De som kommer fra bygda med sagnomsnust
stavkirke, kongeveg og nasjonalparken Vassfaret. Tusenårs tradisjon og
kultur lever gjennom menneskene derfra. I Hedalen bor omtrent like mange
som i rekkehusområdet jeg bor i ved Oslo. Men der våre hus er et sted å
bo, er Hedalen et sted å leve. Omtrent åtte hundre mennesker i
tilhørighet til hverandre, til bygda, til naturen, til generasjonene
før, til det som har vært og det som skal komme, til det som er skapt og
det som skal skapes.
Der det i mitt rekkehus-strøk ikke finnes én forening utenom styret for
sameiet, har Hedalen med samme antall innbyggere, flere titalls lag og
foreninger. Alt fra 4H og karate til husmorlag og ungdomslag. Til glede
for både fastboende og hyttefolk kjører løypelaget opp et fantastisk
løypenett og Bautahaugens venner driver et levende museum om sommeren.
Det settes opp skue-spill og revyer, det er basarer og konserter. Korps
spiller og sangkor synger. Deltakere i alle aldre skaper noe sammen på
tvers av generasjoner: Toner, ord, løyper, byggverk, fellesskap.
Folk kommer, for å se og for å være
med. Mange folk. De fyller gymsalen og lokalet og tribunen. Og de byr på
seg selv, de bidrar praktisk, kulturelt og økonomisk. Ingen prest i
Norge har vel fått en finere avskjedsgave enn bunaden nylig avdøde Kjell
Ellef-sen fikk da han sluttet i Hedalen for 12 år siden.
Hedølingene opprettet hedalen.no før
mange andre visste hva nettsted var. De driver flere store og små
bedrifter. Hedda-hytter ble i 2010 kåret til årets bedrift i Valdres.
Mange bor i Hedalen og jobber i Hønefoss eller Oslo. Skatteinntekter til
Sør-Aurdal kommune blir det uansett. Likevel får Hedalen så lite av
disse skatteinntektene at de ikke lenger har lege, helsestasjon, sykebil
eller tannlege i bygda. Men det aller viktigste har stått der:
Skolen. Navet i hjulet, forsikringen for framtida, samlingspunktet for
bygda. Skolen må alle innom, der blir vi kjent i klasserommene, i
gymsalen, på foreldremøtene, i 17. mai lekene. På skolen gis
stafettpinnen videre. Kunnskap, kompetanse og kultur overleveres både
gjennom arbeidet lærere og elever gjør, men og i stor grad gjennom den
usynlige kulturen, menneskemøtene. På skolen møtes og utvikles Hedalens
store ”vi”, identiteten til ei bygd. Som det heter i ordspråket til
nasjonalparken Cinque Terre i Italia: «Uten historie ingen identitet,
uten identitet ingen framtid.» Historien og identiteten overleveres på
skolen og gjennom den skapes framtida. Bygda er skolen, og skolen er
bygda.
Hedalen barne- og ungdomsskole. Skolen som åpnet i 1967 med bestefaren
min, Ingvald Garli, som stolt rektor i sine siste arbeidsår. Skolen der
jeg sjøl begynte som spent 1. klassing i 1971, og som allerede da hadde
prosjektuker og nymotens pedagogikk. Denne skolen fikk jeg dessverre
bare gå ett år på selv, men så morsom og hyggelig var den at jeg mer enn
gjerne gikk på Hedalsskolen når jeg hadde vinterferie fra skolen
nerrafor. På denne skolen har vi
vært på trening og diskotek og fjerdedagsfest og trettendagsbasar og mye
mer sammen med mange andre. Skolen med rundt hundre elever, som
bygdefolket møtes på, samler inn penger til, pusser opp og holder ved
like. Skolen i kultur- og dugnadsbygda Hedalen. Denne skolen vil
dumskapen legge ned.
Det har seg slik at det er laget en driftsrapport for skolene i Sør-
Aurdal. Denne rapporten er nå ut på høring. Etter min mening er det er
ingen rapport. Det er en argumentasjon for å legge ned og sentralisere
skolen. Den er så ubalansert at man i frustrerte øyeblikk kan lure på om
de som har laget den, aldri har gått på skole. Og som premissgrunnlag
for alle ”alternativene” ligger det at det skal bygges kulturhus og
flerbrukshall nær Bagn.
Med dette utgangspunkt gjøres en stor feil. Skal vi få til noe bra, må
vi vite hva vi vil skape. Jeg skulle ønske det hadde blitt spurt: Hva
slags kommune vil vi skape? Hva er det viktigste for at det skal være
godt å bo her, for at bygdene her skal utvikle seg, fortsette å
eksistere og gi skatteinntekter? Men det stilles ikke spørsmål, det slås
bare fast: «Vi vil bygge noe dyrt og fint nær Bagn!». For å nå dette
målet skal skolen i Hedalen legges ned. Men forsvinner skolen, så
forsvinner også bygda, og med det mange skattekroner til Sør-Aurdal. For
ingen flytter et sted der det ikke er skole. Og hedølingene kommer ikke
til å flytte til Bagn, de kommer til bevege seg mot Hønefoss og Oslo.
Men hedølingene er glad i bygda si, de har samhold, skaperkraft og
styrke. De vil kjempe for det de har kjært. Derfor har de hatt en plan
mot dumskapen. Om ikke kommunen vil ha skole i bygda, så lager de sin
egen! De har lagt ned tusener av dugnadstimer og samlet inn
hundretusener av kroner for å ta vare på skolebygningene. For slik er
hedølingene.
Men så viser det seg at «rapporten»
inneholder et sjokk, et sjokk som gjør noen sinte, andre så lei seg at
de mister energi, glede og pågangsmot: Det skal nektes å leie ut
skolebygningene til privatskoledrift, eller man skal kondemnere
bygningene.
Dumskap kan alle bedrive, men her
begynner det å ligne på ondskap. For slike restriksjoner på bruk av
skolebygningene kan kjennes som en krigserklæring for ei bygd der folk
har oppført seg skikkelig, tatt vare på hode, hjerter, hender og helse.
Det kan kjennes som rapporten sier: Vi vil bare ha innsatsen deres i
form av skattekroner, men ingenting skal gå tilbake til dere. Vi
respekterer dere ikke. Ungene deres skal busses i flere timer hver dag,
og framtida kan dere se langt etter.
Det er da det er på sin plass å si, som ungene mine sa til meg: Skjerp
dere! Lukk opp døra med respekt! Så vil dere få se at hedølingene står
der og spør om det er noe de kan hjelpe til med.
Snart kommer tider da vi må forberede oss på å leve av noe annet enn
olje. Vi må gjenoppvekke dugnadsånd og kreativitet, stå sammen om å
skape noe nytt. Da er det til Hedalen bedrifter, bygder og byer kan
komme til å sende sine, for å lære hvordan man tar vare på engasjement
og kreativitet. For hedølingene er den typen som arbeider først og deler
på godbitene etterpå, før de jobber litt på dugnad igjen.
Men skal de fortsette å hjelpe til, må
de få beholde det som samler og gir framtidstro: Skolen. De må få
fortsette å være ei bygd. Og det kommer ikke Hedalen til å være særlig
lenge uten skole. Så politikere og kommuneadministratorer: Vis at dere
eier klokskap! Og kjære hedøler: For Hedalen, for Sør-Aurdal, for
Valdres, for landet, for unga, for framtida: Gi dere aldri! |